• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • lompan

Fick veta för två veckor sen att jag är gravid! Hallelulja moment! Måste säga dock att rädslan för missfall är som ett stort svart moln!

• Tevira
    lompan skrev 2016-06-30 18:25:26 följande:

Fick veta för två veckor sen att jag är gravid! Hallelulja moment! Måste säga dock att rädslan för missfall är som ett stort svart moln!

Grattis!! Så fantastiskt! :D Håller tummarna för att allt ska gå bra. Försök att koppla av och njuta så gott du kan!
    Jadu skrev 2016-06-30 16:26:06 följande:

Ringde sahlgrenska idag,vi har plats 8 i kön så hon trodde vi skulle få en tid sep/okt. Så nu ska vi koppla bort detta och njuta av sommaren så hösten kan komma fort. Första gången jag "längtar" till hösten.

Hoppas att du kan njuta av sommaren :) Jag och min sambo har tid i augusti. Så det är ju snart men tycker att det är svårt att koppla bort tankarna på det för att njuta av sommaren istället..
  • Jadu
    lompan skrev 2016-06-30 18:25:26 följande:

Tevira skrev 2016-06-30 21:03:31 följande:

Grattis!! Så fantastiskt! :D Håller tummarna för att allt ska gå bra. Försök att koppla av och njuta så gott du kan!Hoppas att du kan njuta av sommaren :) Jag och min sambo har tid i augusti. Så det är ju snart men tycker att det är svårt att koppla bort tankarna på det för att njuta av sommaren istället..

Grattis lompan! Håller tummarna för er:)

Det är ju bara en månad drygt,då hade jag nog inte kunnat koppla bort men hoppas ni kan det ????
  • lompan

Tack! Jag önskar er all lycka med era försök! Ska bli spännande att följa, och jag hoppas att min stannar så jag slipper göra om det!

• Tevira

Ja det är riktigt snart! Känns jättekonstigt efter såhär lång väntan. Vi ska göra ivf med kort protokoll då. Vill försöka njuta av semestern innan och inte tänka på det så mycket varje dag. Men hittills lyckas jag inte speciellt bra. Läser för mycket också och oroar mig inför försöket. Men det känns såklart jättebra att vi ska få försöka! Första gången vi har en chans att lyckas!

Hur mår du annars nu Lompan?

• lompan
    Tevira skrev 2016-07-02 08:26:48 följande:

Ja det är riktigt snart! Känns jättekonstigt efter såhär lång väntan. Vi ska göra ivf med kort protokoll då. Vill försöka njuta av semestern innan och inte tänka på det så mycket varje dag. Men hittills lyckas jag inte speciellt bra. Läser för mycket också och oroar mig inför försöket. Men det känns såklart jättebra att vi ska få försöka! Första gången vi har en chans att lyckas!

Hur mår du annars nu Lompan?

Vill bara lugna dig med att säga att ingenting gjorde ont, varje fall för mig. Jag hade byggt upp nå i tron att allt skulle göra fasligt ont. Vid äggplock var man så drogad, och glad för varje litet ägg dom hittade. Tiden mellan sprutstart och äggplock går jätte fort,tiden mellan insättning å testdag kryper fram. Sen tror jag att bara för man blir gravid så släpper inte oron. Man googlar missfall varje dag, hur många får det, hur många får missed abortion, kan jag få det? Osv.

Jag har mått jätte illa sen jag blev gravid, det är ett tecken på en frisk bebis och jag är ibland glad att jag mår så även om det ibland är väldigt påfrestande!
  • Jadu
    lompan skrev 2016-07-02 11:52:15 följande:

Vill bara lugna dig med att säga att ingenting gjorde ont, varje fall för mig. Jag hade byggt upp nå i tron att allt skulle göra fasligt ont. Vid äggplock var man så drogad, och glad för varje litet ägg dom hittade. Tiden mellan sprutstart och äggplock går jätte fort,tiden mellan insättning å testdag kryper fram. Sen tror jag att bara för man blir gravid så släpper inte oron. Man googlar missfall varje dag, hur många får det, hur många får missed abortion, kan jag få det? Osv.

Jag har mått jätte illa sen jag blev gravid, det är ett tecken på en frisk bebis och jag är ibland glad att jag mår så även om det ibland är väldigt påfrestande!

Måste fråga, vet ju att allt beror på om de hittar något via biopsin men om de skulle hitta spermier så hur lång tid tar de fr biopsin till insättning? Sen hur lång tid från första besök till biopsi? Tänkte så man får ett litet hum.

Jag har ställt in mig på att biopsin går åt helvete så slipper man bli besviken just då.. men samtidigt så finns de ett liiiitet hopp inom mig.

Håller tummarna att knodden stannar kvar :)
  • lompan

Jag har ju gjort med donerade för min sambo hade inga.

Antagligen får ni sätta igång så fort du får mens efter er biopsi med sprutor och insättning två veckor efter din första mensdag. Då med frysta spermier.

Endel startar med sprutor och chansar på att det ska finnas spermier och kan befrukta äggen samma dag du tar ut dom, insättning sker 2-5 dagar efter uttag av ägg.

• FaderStork

Hemskt att läsa hur en del känt sig tvugna ta lån för att få donation, och väntetiderna i vården är inte korta de heller precis.

Jag kan varmt rekommendera Facebook-gruppen "Heminsemination". Där kan de som vill ta emot donation knyta kontakt med donatorer gratis. Fördelarna är många, dels vet man var donationen kommer ifrån och kan välja donator, donationer är gratis, och som regel hjälper donatorn till med papper som ska skrivas på. Nackdel är väl att det inte hjälper om mottagaren har nedsatt fertilitet.

Jag har själv hjälpt ett par från den gruppen bli gravida med min donerade sperma. Det tog på första ägglossningsperioden. Jag har ställt iordning ett avskiljt rum hemma hos mig där inseminationen sker i lugn och ro. Det var inget sexuellt i situationen utan inseminationen skedde med kopp och medicinspruta. Finns det intresse så skriv gärna PM

• Tevira
    Jadu skrev 2016-07-02 12:56:07 följande:

Måste fråga, vet ju att allt beror på om de hittar något via biopsin men om de skulle hitta spermier så hur lång tid tar de fr biopsin till insättning? Sen hur lång tid från första besök till biopsi? Tänkte så man får ett litet hum.

Jag har ställt in mig på att biopsin går åt helvete så slipper man bli besviken just då.. men samtidigt så finns de ett liiiitet hopp inom mig.

Håller tummarna att knodden stannar kvar :)

För vår del var min sambo på kliniken i oktober och gjorde undersökning och tog prover. Sen blev det biopsi i mars och återbesök i juni. Nu ska vi göra första ivfen i augusti. Men det är nog väldigt olika det där.
    lompan skrev 2016-07-02 11:52:15 följande:

Tack! Det känns bra att höra! Det är så blandade känslor nu när det närmar sig. Skönt att du mår så pass bra ändå trots illamående. Hoppas oron minskar när du kommer lite längre fram i graviditeten.
Svar på tråden Avsaknad av spermier