• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    Vifårse skrev 2017-03-20 14:39:06 följande:

När vi hamnade i kö i december sa de 3-6 månader, troligen 3-4. Nu när 3 månader gått pratade jag med dom igen och nu var det längre kö märkligt nog, definitivt 6 månader. Så har vi tur får vi tid i juni, annars blir det efter sommaren... Klart man är orolig och funderar mycket. Hur mycket kommer det synas, hur blir det när barnet är äldre? Även om jag är övertygad om att det blir bra i slutändan är denna process inte något jag önskar att någon ska behöva gå igenom :/

Var gör ni utredningen? Har ni övervägt åka till Danmark för att påskynda processen? Läste några som gjort behandlingarna där och sökt för försäkringskassan här hemma för att få tillbaka pengar de lagt på behandling.
  • mooonwalker
    Mimso skrev 2017-03-19 19:31:41 följande:
    Vem hade du som gyn? Gick det snabbt för er att få göra klar alla moment i utredningen? Tycker det sämsta är att allt tar sån tid haha

Vår första dag var i fredags. Vi lämnade blodprov samma dag och nu ska min man lämna spermaprov i veckan som kommer och jag ska göra äggledarspolning men först efter nästa mens för fanns ingen tid denna gång. 
    Väntan är helt fruktansvärd! Jag tycker att den jobbigaste tiden är direkt efter vi har varit på någon undersökning eller samtal, för då vet jag att det kommer att dröja flera månader innan nästa gång vi får träffa någon. Efter någon vecka brukar jag kunna koppla bort det och tänka på något annat.

Vår läkare på Ultragyn hette Katarina Lampen Mondzo. Hon var som sagt trevlig, men tyckte det var konstigt att jag blev ledsen när hon berättade att min man saknade spermier i utlösningen. Vi behövde vänta ganska länge för att få komma på första besöket (typ 2 månader), men sen fick vi tid ganska fort för spolningen av mina äggledare. Tyvärr hade de ju sommarstängt efter det, så det dröjde två och en halv månad innan vi fick reda på provsvaren. 
  • Lee***

Väntetiden var mycket den anledning vi gjorde spermaprov o tesa/pesa privat . Spermaprovet fick vi resultatet , antingen samma dag några timmar senare eller dagen efter. Tesa /pesa omgående ( fick vänta 14 dagar innan ingreppet) Dagen efter hade vi vårt första samtal om ivf o kunde börja nästkommande mens.

Utredningen gjorde vi ej privat, kvinnokliniken men gick relativt fort det också.

Väntan är hämsk. Själv väntade vi hela sommaren innan vi visste att det var så smidigt att beställa tid för pesa/tesa

• Anonym (Finansiering)

Hej!

Hur finansierar ni alla behandlingar etc? Ekonomin mitt i allt är en faktor jag inte kan släppa oron kring.

• NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-20 17:18:05 följande:

Väntetiden var mycket den anledning vi gjorde spermaprov o tesa/pesa privat . Spermaprovet fick vi resultatet , antingen samma dag några timmar senare eller dagen efter. Tesa /pesa omgående ( fick vänta 14 dagar innan ingreppet) Dagen efter hade vi vårt första samtal om ivf o kunde börja nästkommande mens.

Utredningen gjorde vi ej privat, kvinnokliniken men gick relativt fort det också.

Väntan är hämsk. Själv väntade vi hela sommaren innan vi visste att det var så smidigt att beställa tid för pesa/tesa

Minns du vad ni betalade för pesa/tesa? :)
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-20 20:14:41 följande:

Minns du vad ni betalade för pesa/tesa? :)

6000 kr 1200 kr inskrivning 1000 kr för nedfrysning . Detta var i sep 2015
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-20 21:07:54 följande:

6000 kr 1200 kr inskrivning 1000 kr för nedfrysning . Detta var i sep 2015

För både tesa och pesa? Trodde det var två separata behandlingar.
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-03-20 14:42:07 följande:

Var gör ni utredningen? Har ni övervägt åka till Danmark för att påskynda processen? Läste några som gjort behandlingarna där och sökt för försäkringskassan här hemma för att få tillbaka pengar de lagt på behandling.

Först privat på Linnékliniken i Uppsala i jan -16, sen blev vi vidareskickade till ackis höstas. Vi hade bara försökt i dryga 6 månader när vi vände oss till Linné, bara för att kolla att allt var som det skulle. Och det var det ju inte. Så egentligen har vi vår process varit väldigt snabb man jämför med många andra och det känns som att även om väntan är fruktansvärd är det ändå inom räckhåll nu. Så Danmark är inget vi funderat på än :)
  • NZZZZ
    Vifårse skrev 2017-03-20 21:46:10 följande:

Först privat på Linnékliniken i Uppsala i jan -16, sen blev vi vidareskickade till ackis höstas. Vi hade bara försökt i dryga 6 månader när vi vände oss till Linné, bara för att kolla att allt var som det skulle. Och det var det ju inte. Så egentligen har vi vår process varit väldigt snabb man jämför med många andra och det känns som att även om väntan är fruktansvärd är det ändå inom räckhåll nu. Så Danmark är inget vi funderat på än :)

Då förstår jag! Manlig eller kvinnlig faktor?
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-20 21:37:15 följande:

För både tesa och pesa? Trodde det var två separata behandlingar.

Japp, De utför pesa/tesa under samma behandling.
Svar på tråden Avsaknad av spermier