• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-03-20 21:50:47 följande:

Då förstår jag! Manlig eller kvinnlig faktor?

Manlig, total avsaknad av spermier... Som tur är verkar allt vara tipptopp för en insemination med donator så vi håller tummarna för att det går!
  • NZZZZ
    Vifårse skrev 2017-03-20 22:55:21 följande:

Manlig, total avsaknad av spermier... Som tur är verkar allt vara tipptopp för en insemination med donator så vi håller tummarna för att det går!

Där ser man. Samma här troligtvis, får se om de vill genomföra en till tesa på honom.

Är det vanligt att man endast kör på insemination om kvinnan är frisk? Är chansen att lyckas större om kvinnan är frisk vid exempelvis ivf än kvinnor som har svårt att bli gravida eller har alla lika stora chanser? Är det något du har kännedom om? Är så rädd att förbli barnlös efter detta trauma med avsaknad av spermier.
  • Anonym (Ulle)

Inget illa menat men hur känner era män för att bli "pappa" till en annan mans avkomma?
    Jag undrar helt seriös.

• NZZZZ
    Anonym (Ulle) skrev 2017-03-21 07:47:47 följande:

Inget illa menat men hur känner era män för att bli "pappa" till en annan mans avkomma?

Jag undrar helt seriös.

Klart du får undra. Har fått frågan förut. Min man längtar lika mycket som mig. Han uttrycker längtan efter att få dela föräldraskap med mig och ser avkomman som hjälp till att få göra det. Vi har pratat så otroligt mycket kring det här. Jag ville vara säker på att han genuint vill och inte för jag längtar men har insett att så är inte fallet. Häromdagen sa han att han har så mycket kärlek inom sig som han längtar efter att få ge och jag kan inte göra annat än instämma. Jag har blivit chockad gång på gång över hur han resonerar och hur accepterande han är över sitt "öde". Han fick dock beskedet för flera år sedan så han har bearbetat tanken ordentligt. Han är otroligt säker på sig själv och uttrycker att han är inte mindre man för han saknar spermier och så är det. :) Vi längtar massor efter få dela livet ihop och därför spelar genetiken inte stor roll. Han är mitt livs kärlek och jag SKA ha honom som pappa till mina barn. :)
  • Anonym (Ulle)
    NZZZZ skrev 2017-03-21 08:01:20 följande:
    Klart du får undra. Har fått frågan förut. Min man längtar lika mycket som mig. Han uttrycker längtan efter att få dela föräldraskap med mig och ser avkomman som hjälp till att få göra det. Vi har pratat så otroligt mycket kring det här. Jag ville vara säker på att han genuint vill och inte för jag längtar men har insett att så är inte fallet. Häromdagen sa han att han har så mycket kärlek inom sig som han längtar efter att få ge och jag kan inte göra annat än instämma. Jag har blivit chockad gång på gång över hur han resonerar och hur accepterande han är över sitt "öde". Han fick dock beskedet för flera år sedan så han har bearbetat tanken ordentligt. Han är otroligt säker på sig själv och uttrycker att han är inte mindre man för han saknar spermier och så är det. :) Vi längtar massor efter få dela livet ihop och därför spelar genetiken inte stor roll. Han är mitt livs kärlek och jag SKA ha honom som pappa till mina barn. :)
    Tack för ditt svar!
    Jag önskar er verkligen lycka till, ja alla i er sits också förstås. {#emotions_dlg.flower}
  • NZZZZ
    Anonym (Ulle) skrev 2017-03-21 08:07:52 följande:

Tack för ditt svar!

Jag önskar er verkligen lycka till, ja alla i er sits också förstås. 

Tusen tack snälla du.
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-21 07:42:32 följande:

Där ser man. Samma här troligtvis, får se om de vill genomföra en till tesa på honom.

Är det vanligt att man endast kör på insemination om kvinnan är frisk? Är chansen att lyckas större om kvinnan är frisk vid exempelvis ivf än kvinnor som har svårt att bli gravida eller har alla lika stora chanser? Är det något du har kännedom om? Är så rädd att förbli barnlös efter detta trauma med avsaknad av spermier.

Se till att de även göra pesa på honom.

Om ni finner spermier så är det ivf som gäller.

Läkaren kommer att tala om hur era chanser ser ut. Har de kollat ths värde? Ägg mängd?
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-21 09:30:48 följande:

Se till att de även göra pesa på honom.

Om ni finner spermier så är det ivf som gäller.

Läkaren kommer att tala om hur era chanser ser ut. Har de kollat ths värde? Ägg mängd?

THS-värdet var normalt på mig, inga konstigheter. När jag frågade om ägg efter VUL sa hon "det finns det gott om". :) Det tryggade mig att veta. Inga synliga cystor osv. Nästa månad blir det spolning av äggledarna också så vi är verkligen i gång. Om de ej tänker göra tesa på honom eller om det är lång väntetid kommer vi göra det privat. Självklart även PESA då!!
  • Lee***
    NZZZZ skrev 2017-03-21 10:52:19 följande:

THS-värdet var normalt på mig, inga konstigheter. När jag frågade om ägg efter VUL sa hon "det finns det gott om". :) Det tryggade mig att veta. Inga synliga cystor osv. Nästa månad blir det spolning av äggledarna också så vi är verkligen i gång. Om de ej tänker göra tesa på honom eller om det är lång väntetid kommer vi göra det privat. Självklart även PESA då!!

Då har du bra förutsättningar med insemation.

Om de hittar spermier på din man, som vi verkligen hoppas på så görs ivf.( Har inte hört att ngn har gjort insemation)
  • NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-03-21 11:43:48 följande:

Då har du bra förutsättningar med insemation.

Om de hittar spermier på din man, som vi verkligen hoppas på så görs ivf.( Har inte hört att ngn har gjort insemation)

Du menar så! Absolut! Jag tänkte utifrån donerade spermier, om man måste göra ivf eller om det räcker med insemination men förstår att det är svårt för dig/folk att svara på.
Svar på tråden Avsaknad av spermier