NZZZZ skrev 2017-04-03 20:45:29 följande:
Tycker så synd om min kille som känner ännu en gång att han inte får en rättvis utredning. Usch, finner inga ord för vad han säkert går genom. I helgen hade vi sånt fint samtal ihop där vi berättade om olika rädslor kring donation. Jag insåg hur olika saker det var. Han nämnde att han var så rädd att ngn i stundens hetta (familjemedlem eller någon nära) skulle säga ngt i stil med att det inte är hans barn. Han sade att han skulle bli otroligt sårad av det. Jag har ALDRIG tänkt i de banorna ens! För mig har det aldeig varit en tanke ens, att han inte är pappan. Gjorde ont i hjärtat att höra hans oro. Insåg även där vilket sjukt starkt förhållande man har som klarar dessa motgångar. Pratar ni mkt hemma kring detta?
Ungefär hur lång tid tog det från det att remissen skickade till ert godkännande? Ni borde ju vara framme i kön snart! Du gjorde alltså inte heller äggledarspolning innan remissen skickades... innebär det att VUL + blodprover räcker för att bedöma att man är fertil nog..?
Periodvis pratar vi mycket om det. Ibland blir det bara för mycket att "älta" i väntan på tid så då försöker vi fokusera på annat. Men det är nog superviktigt att prata mycket med varandra, det är ju en livskris man går igenom. En bra kurator/psykolog är guld värd!
Från att alla undersökningar och samtal var klara tog det nog typ en vecka eller två tills vi fick "godkänt" och hamnade på kö. Men om man ser från det att vi bestämde oss för att köra med donator (efter microtesen) tog det väl max två månader. Beror ju lite på hur snabbt man får tid hos kurator och läkare för samtal samt hur ens livssituation ser ut. Kan nog variera väldigt från fall till fall.
Ja, vi blev "godkända" innan jag gjorde spolningen. Äggreserven hade de ju redan sett var bra på vul så spolningen gjordes bara för att se om det var möjligt att göra insemination eller om vi skulle få köra på ivf direkt.
Allt såg bra ut så nu blir det insemination som första försök.