NZZZZ skrev 2017-03-31 13:35:41 följande:
Okej. Hur kommer det sig att du inte berättat för dina föräldrar ännu? Den biten var jobbigast för mig. Tog emot så mkt.
Jag ska kolla upp det.
Som jag förstår så kan du få ersättning för den behandling du är berättigad till i Sverige. Men inte för resa och logi m.m. Ska researcha kring det och återkommer!
Vi har inte stort kapital. Hade inte direkt förberett mig inför att betala för eventuella barn... det är faktiskt ekonomin som är mest stressande i det här. Min kille säger hela tiden att de löser sig, vi tar en sak i taget medan jag är panikslagen över allt. Precis allt! Önskar man slapp gå genom det här :(
Jag tror inte riktigt min pappa skulle förstå. Han skulle nog inte säga något rakt ut, men jag tror han eventuellt skulle vilja att jag lämnade min man. Min mamma är väldigt snäll och skulle absolut förstå. Men jag tycker det känns så himla jobbigt att prata om och sen hatar jag att få frågor om det.
Jag och min man kan lösa allt ekonomiskt utan hjälp också, men som du säger så var man ju inte direkt förberedd på att betala för att få eventuella barn...
Uppdatera gärna senare hur det går för er!
Charlie310 skrev 2017-03-31 21:24:20 följande:
Vi stod i kö för IVF. Kötiden va ett år så vi tänkte att vi åker till Danmark och söker om ersättning, detta var i november. Det vi inte hade räknat med att ersättningen dras från de försök man har kvar i Sverige. Eftersom vi gjort fyra inseminationer så hade vi bara ett IVF kvar. Och hade vi då tagit ut ersättningen så hade vi inte haft något gratis försök i Sverige kvar. Var ju dum och tänkte inte att det skulle funka så.
IVF försöket tog sig inte så i februari var vi ner och gjorde ett FET. Denna gång blev det plus! Så nu behöver vi inget gratisförsök i Sverige utan plockar ut pengar från försäkringskassan istället. Får ut ungefär det vi lagt ut. Fråga gärna om ni undrar något, kanske något jag kan svara på.
Det låter ju bra! Vet du om man får ersättning vare sig man väljer känd eller okänd donator? Gjorde ni IVF och FET med era egna ägg + spermier eller använde ni er av en donator?