• 999

Avsaknad av spermier

igår fick min man och jag besked på hans spermaprov, på vårt första utredningssamtal. Visade sig att det hittats 0 spermier i hans sädesvätska! Känns som att vi har hamnat i en mardröm som vi inte lyckas vakna upp ur... 
    Nu vill jag höra om det finns fler som fått det beskedet och vad som hände sen? Hur gick det? 

Min man fick lämna blodprov igår för att se om orsaken är pga. kromosomfel eller hormoner samt så kände läkaren på hans pung och konstaterade att den är något mindre än "normalt". 

Kan ni som varit eller är med om detta dela med er? Jag behöver känna att vi inte är ensamma i hela världen om detta! Även om jag såklart inte önskar någon denna mardröm! 

• Svar på tråden Avsaknad av spermier
  • NZZZZ
    Charlie310 skrev 2017-03-31 21:24:20 följande:

Vi stod i kö för IVF. Kötiden va ett år så vi tänkte att vi åker till Danmark och söker om ersättning, detta var i november. Det vi inte hade räknat med att ersättningen dras från de försök man har kvar i Sverige. Eftersom vi gjort fyra inseminationer så hade vi bara ett IVF kvar. Och hade vi då tagit ut ersättningen så hade vi inte haft något gratis försök i Sverige kvar. Var ju dum och tänkte inte att det skulle funka så.

IVF försöket tog sig inte så i februari var vi ner och gjorde ett FET. Denna gång blev det plus! Så nu behöver vi inget gratisförsök i Sverige utan plockar ut pengar från försäkringskassan istället. Får ut ungefär det vi lagt ut. Fråga gärna om ni undrar något, kanske något jag kan svara på.

Ursäkta om jag låter blåst men jag frågar ändå. Vi säger att man får (vet inte exakt hur många man får) 4 inseminationsförsök + 1 IVF i Sverige. Om jag då åker till Danmark och gör 1 insemination, då har jag alltså 3 försök + 1 ivf kvar i Sverige? Räknar man så?

Stort grattis!!! Så det blev 4 insemination + 1 ivf + 1 fet innan det tog sig totalt?

Har googlat massor men vad är skillnaden mellan ivf och fet/ET?har förstått att fet är återförening av fryst embryo. Men är inte ET och ivf samma?!

Kram till dig!
  • NZZZZ
    Vifårse skrev 2017-03-31 22:22:35 följande:

Vad härligt att höra är det finns fler i samma sits! Tycker mest man får höra om kvinnlig infertilitet (kanske för att kvinnor är mer öppna om det?), även om manlig är ungefär lika vanlig. Vet inte hur många gånger jag fått höra att "jamen tänk inte så mycket på det" och "det är jättemånga som blivit gravida så fort dom påbörjat utredning". Som att det skulle hjälpa oss? Nu har vi (mest jag kanske...) varit ganska öppna med vår situation och min man tycker det stundtals är ganska jobbigt att familj och vänner vet medan jag ttycker det är skönt! Då slipper man som där korkade påståendena. Min bästa vän och hennes sambo började försöka samtidigt som oss och där tog det sig direkt. Deras fyller 1 snart och även om det blir jobbigt för oss är det ändå skönt att ha någon vän som har varit med hela processen och som man kan ventilera med. Och mysigt att få gosa bebis. Iaf när det är någon nära väns, andras kan jag typ må dåligt av avundsjuka av att se ibland...

Vi började försöka juli -15, sökte hjälp privat jan-16 och redan i mars tror jag han gjorde biopsi. Sen höll vi ju på å vela lite med carlanderska men pga ekonomiska skäl med det micro tese på ackis istället. Då han helt och totalt avsaknar spermier så var ju möjligheterna ganska små att hitta något även för någon så erfaren som personalen på carlanderska så kändes som att det inte var värt att lägga massa pengar där också.

Sjukt mycket konstiga och jobbiga tankar som snurrat senaste året så det är ni inte ensamma om! Mitt tips är att söka upp kurator/psykolog som jobbar med ofrivilligt barnlösa. Det hjälper mycket!

Håller med dig helt. När jag gick in på familjeliv första gången fanns det i princip två sidor som handlade om spermiedonation. Känns som det är helt annat samtalsämne än kvinnlig infertilitet som vi då inte är drabbade av (vad jag vet).

Okej, så ni genomförde en microtese efter en tesa/pesa också? Finns det ens en chans att hitta ngt om man inte gör det i tesa/pesa? Hur stor är chansen? Min kille har bara gjort tesa nämligen.
  • NZZZZ

Alla ni som vetat om detta längre och är inne i det. Kommer man må lika dåligt sen eller kommer man över det faktum att man skaffar barn på det här sättet? Det kommer väl inte alltid kännas såhär tufft?

• Lee***

Ett tips om ni har råd gör pesa /tesa privat , kostar ca 10 000 kr. Efter det kan ni gå via längstinget , de kan skicka remiss o evt spermier ( vår läkare skickade remiss om ivf, tog 2,5 månad att få första besöket, men då hade vi redan betalt för 3 ivf privat o gjort ett misslyckat ivf)

Vi beställde tid för pesa /tesa tills vi hade svaret i vår hand, ca 2 veckor.

• NZZZZ
    Lee*** skrev 2017-04-01 11:28:33 följande:

Ett tips om ni har råd gör pesa /tesa privat , kostar ca 10 000 kr. Efter det kan ni gå via längstinget , de kan skicka remiss o evt spermier ( vår läkare skickade remiss om ivf, tog 2,5 månad att få första besöket, men då hade vi redan betalt för 3 ivf privat o gjort ett misslyckat ivf)

Vi beställde tid för pesa /tesa tills vi hade svaret i vår hand, ca 2 veckor.

Lee, ditt tips har sedan tidigare funnits kvar i våra planer :) vi har inte haft vårt sammanfattande läkarbesök ännu, det är väl där de beslutar vilken behandling vi ska få väl och därmed skickar remiss? :) Vår läkare ville ännu inte ställa oss i donationskö trots min kille fått diagnosen avsaknad av spermier sedan innan. Hon tyckte inte vi skulle ha så bråttom. Det har ju såklart varit ngt jag tänkt över. Hon ville gå genom hans journal först och se vad de ska göra med honom.
  • Charlie310
    NZZZZ skrev 2017-04-01 11:10:54 följande:

Ursäkta om jag låter blåst men jag frågar ändå. Vi säger att man får (vet inte exakt hur många man får) 4 inseminationsförsök + 1 IVF i Sverige. Om jag då åker till Danmark och gör 1 insemination, då har jag alltså 3 försök + 1 ivf kvar i Sverige? Räknar man så?

Stort grattis!!! Så det blev 4 insemination + 1 ivf + 1 fet innan det tog sig totalt?

Har googlat massor men vad är skillnaden mellan ivf och fet/ET?har förstått att fet är återförening av fryst embryo. Men är inte ET och ivf samma?!

Kram till dig!

Som jag förstått det är det vanligast med 3 IVF försök, eller 4 inseminationer och 1 IVF. Kan säkert skilja sig, men för oss var det så. Ja så blir det. Vi har gjort fyra inseminationer i Sverige och ett IVF i Danmark som vi får ersättningen för. FET, alltså frysförsöket får vi bekosta själv. Efter frysförsöket tog det sig äntligen!

ET, embryo transfer är när dom sätter in äggen efter äggplocket. Tagit mig ett år innan jag äntligen lyckats förstå alla dessa förkortningar, haha.
  • mooonwalker

Är det någon som vet hur många gånger man kan göra microtese eller en biopsi? Om jag och min man gör microtese och äggplock och sen fäster inte embryot och det kanske inte finns fler embryon att återföra, kan man då göra om ingreppet flera gånger?

• Vifårse
    NZZZZ skrev 2017-04-01 11:16:35 följande:

Håller med dig helt. När jag gick in på familjeliv första gången fanns det i princip två sidor som handlade om spermiedonation. Känns som det är helt annat samtalsämne än kvinnlig infertilitet som vi då inte är drabbade av (vad jag vet).

Okej, så ni genomförde en microtese efter en tesa/pesa också? Finns det ens en chans att hitta ngt om man inte gör det i tesa/pesa? Hur stor är chansen? Min kille har bara gjort tesa nämligen.

Ja, det gjorde vi. Tesa privat och microtese via landstinget. De på Carlanderska sa att det var ca 50% chans att hitta några spermier men känns som om det mer var baserat på deras statistik än just vårat enskilda fall. Ackis var mer försiktiga med att prata siffror. Men de menade på att man vid tesa/pesa tar blindprover och kan då missa "öar" av spermier/spermiebildande celler. Vid micro-tesen kan de ju kolla efter den "bästa" vävnaden och ta biopsi därifrån.
  • NZZZZ
    Vifårse skrev 2017-04-03 00:38:02 följande:

Ja, det gjorde vi. Tesa privat och microtese via landstinget. De på Carlanderska sa att det var ca 50% chans att hitta några spermier men känns som om det mer var baserat på deras statistik än just vårat enskilda fall. Ackis var mer försiktiga med att prata siffror. Men de menade på att man vid tesa/pesa tar blindprover och kan då missa "öar" av spermier/spermiebildande celler. Vid micro-tesen kan de ju kolla efter den "bästa" vävnaden och ta biopsi därifrån.

Okej. Då förstår jag. Micro-tesen kostar dock sjuka summor att göra privat. Får se vad vår läkare säger om chanserna där. Min kille blev utdömd efter tesa att han hade total avsaknad av spermier. Har liksom ställt mig in på att det är så det är, då jag inte hört ngn som fått annan diagnos efter negativ tesa...
  • NZZZZ

Lite uppdatering.

Fick ett samtal från reproduktionsmedicin på Sahlgrenska idag. Läkaren sade att hon läst genom min killes journal och känner att de gjort en fullständig utredning på honom och rekommenderar oss gå vidare med donation. Jag ifrågasatte att de inte ens gjort PESA och då tyckte hon vi skulle ta upp det med en annan läkare vi ska träffa på måndag när jag gör min äggledarspolning. Jag sa även att jag inte ens är klar med min utredning (har ju inte ens spolat äggledarna än) och undrar då hur de kan rekommendera donation. Tittar de bara på VUL + blodprover och gör den bedömningen? Kön på Sahlgrenska för donation ligger på 3 år dessutom men hennes kollega hade sagt att den var betydligt kortare i min killes hemstad.

Vet inte vad jag känner just nu. Hon kunde inte svara på mina frågor heller. Hon sade att jag ska ta det på måndag med vår nya läkare och därefter be att dem skickar remiss till donation- men vad innebär det? Att vi är beviljade och står på kö eller att vi eventuellt kommer få bli beviljade? Kan säga rakt ut att vi INTE kommer vänta på den här kön.

Svar på tråden Avsaknad av spermier