• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • Amanda87
    hvep skrev 2015-07-14 19:17:10 följande:

Okej då förstår jag! :) Men om jag då läser om utvecklingen som pågår i vecka 6 (som finns i den app där jag anges vara i vecka 6), vet du om det menas den vecka man är i (alltså 5+antal dagar)? Eller ligger man en vecka efter då..

När du är i 5+antal dagar ska du läsa om V6 eftersom du går in i vecka 6. Tänk det som ett nytt barn. Under de första 12 månaderna är barnet 0 år, men eftersom barnet ska fylla 1 går det in på sitt första år. För det är ju de 12 första månaderna som blir 1. Alltså har du ju redan levt ditt första år när du fyller 1 år. Klurigt men vet inte om du hängde med på min förklaring. Det är likadant med graviditeten. :)
  • hvep
    Amanda87 skrev 2015-07-14 19:59:59 följande:
    När du är i 5+antal dagar ska du läsa om V6 eftersom du går in i vecka 6. Tänk det som ett nytt barn. Under de första 12 månaderna är barnet 0 år, men eftersom barnet ska fylla 1 går det in på sitt första år. För det är ju de 12 första månaderna som blir 1. Alltså har du ju redan levt ditt första år när du fyller 1 år. Klurigt men vet inte om du hängde med på min förklaring. Det är likadant med graviditeten. :)
    Åh då förstår jag precis, tack snälla!!
  • Migas

Tog en liten promenad i morse i inget märkvärdigt tempo mot vad jag brukade hålla för några veckor sedan, men gud vad lätt andfådd jag kände mig idag. Dock vet jag inte om det beror helt på graviditeten eller om det beror på att det var väldigt kvavt väder ute också. 

Nu har jag verkligen börjat känna av trötthet eller kanske mer rätt att kalla det orkeslöshet, jobbade kväll idag och det kändes ganska tufft då jag var seg hela tiden, på ett helt annat sätt mot vad jag varit tidigare kvällar. Jag hoppas dock att det ska kännas bättre att jobba tidigt imorgon, trots att sömnen blir lite lidande, men då har man trots allt inte varit vaken lika många timmar innan man börjar. Jag känner också allt mer av brösten, molvärk och illamående så symptomen börjar göra sig allt mer tydliga, så känns som om det kommer att bli några tuffa veckor framöver om det ska fortsätta stegras som det gjort hittills :/ 

Jag är dock lite förvånad över hur mycket symptom jag har denna gången (även fast jag är medveten om att varje graviditet är olika). Förra graviditeten som dock slutade i mf i vecka 8+1, så kände jag knappt någonting alls fram tills någon dag innan missfallet var ett faktum (lite illamående någon dag innan annars ingenting). Då kändes  det lite som om jag mådde för bra för att vara sant och det gjorde jag väl tydligen också eftersom det sen gick som det gick. Så hoppas att dessa tydliga och starka symptom tyder på att det kommer att gå bättre denna gång  Så jag är trots allt glad över att jag känner någonting denna gång, även om det är jobbigt att känna för mycket också  

• hvep

Jag känner också en sån enorm trötthet, lägger mig vid nio på kvällen för mina ögon kan inte hållas uppe! Samtidigt vet jag inte om det är en direkt följd av graviditeten utan för att graviditeten gör att jag vaknar och behöver kissa flera gånger per natt! Vaknar sen vid fem och kan absolut inte somna om! Jag som längtat efter att få sova ut när man semester börjar på fredag :)

• pannkakan87

Jag är också jättetrött om kvällarna och vaknar mellan 6-7 varje morgon, går absolut INTE att somna om :P Jag är inte särskilt kissnödig än men mer hungrig tycker jag. 

• Linkken
    hvep skrev 2015-07-15 07:13:20 följande:

Jag känner också en sån enorm trötthet, lägger mig vid nio på kvällen för mina ögon kan inte hållas uppe! Samtidigt vet jag inte om det är en direkt följd av graviditeten utan för att graviditeten gör att jag vaknar och behöver kissa flera gånger per natt! Vaknar sen vid fem och kan absolut inte somna om! Jag som längtat efter att få sova ut när man semester börjar på fredag :)

Jag vaknar också supertidigt på morgnarna och kan inte somna om!! Trodde jag skulle kunna slappna av mer och vila på semestern, men nej.

Idag inledde jag också dagen med att kräkas, blä! Får väl se det som ett tecken på att allt är som det ska där inne, men oj, så illa jag mår!!! Klarade mig till v.7 i alla fall innan det blev såhär illa...
  • elin1987

Wiie väntar på att barnmorskan ska ringa 10:45 :) spännande med inskrivning! Nu har några i min omgivning börjat förstå. Har slutat snusa och tackar nej till rosé fast än jag gått på semester och tjatat om hur många rosékvällar vi ska köra i sommar :b

• shine95

Hoppar in i tråden jag också då min egna tråd togs över med den gruppen från facebook osv..

gravid i v.7, går in i v.8 imorgon (6+6). Preliminärt bf enligt beräkningar på appar är runt andra mars. :)

Symtomen jag har är att jag är konstant hungrig! Jag mår illa. samt att jag hade väldigt ont i brösten runt v.5.

Ska på inskrivningssamtal hos barnmorskan 6 augusti. Så spännande! ????

• elin1987

Ska på inskrivning redan nu på fredag?! Shit just got real ;) hon räknade ut att jag var i v 5

• Linkken
    elin1987 skrev 2015-07-15 10:58:59 följande:

Ska på inskrivning redan nu på fredag?! Shit just got real ;) hon räknade ut att jag var i v 5

Oj, så tidigt?! Här görs inte inskrivningar förrän tidigast v.8.. Men vad skönt att komma igång så fort och få svar på de frågor man har redan från början! Känns säkert mer verkligt efter det besöket också. Glad
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?