• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • Cissi90
    Tett90 skrev 2015-09-23 10:55:45 följande:

Var på resturang med väldigt dunkel belysning och var m jobbet så all mat var förbeställd !

Hann äta kanska 4-5 tuggor innan jag insåg att den inte var helt igenomstekt( eftersom anka tydligen inte ska vara de !)

Vet inte hur länge de tar innan man får veta att de blivit något tokigt .....

Jag tror verkligen inte det är några problem, ankan var antagligen rosa. Men ring sjukvårdsupplysningen :) enda som kan lugna eftersom de är utbildade
  • becka1989

Tror absolut inte att det är någon fara var ju inte så mycket du åt. Hade kanske varit annorlunda om du hade ätit 200g eller mer.

• Sail on silvergirl
    Tett90 skrev 2015-09-23 10:55:45 följande:
    Var på resturang med väldigt dunkel belysning och var m jobbet så all mat var förbeställd !
    Hann äta kanska 4-5 tuggor innan jag insåg att den inte var helt igenomstekt( eftersom anka tydligen inte ska vara de !)
    Vet inte hur länge de tar innan man får veta att de blivit något tokigt .....
    Hej!

Jag har hittat det här idag (var själv nojig över sushi) och det gjorde mig sååå mycket lugnare. www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/listeriainfektion/
    Det verkar vara så otroligt ovanligt, så jag känner mig helt lugn nu igen. Hoppas du kan känns detsamma! Kram!
  • Natalila

Åh så blev de vecka 15 :D
    Fick ett samtal från bm igår och jag hade tydligen för högt järnvärde så måste in å ta nya prover och se om de har blivit bättre!
    Bara hoppas på de bästa :)

• Linkken

Foglossningarna håller på att ta fart här. Jag har nu egentligen lika mycket energi som jag hade innan jag blev gravid, vilket är jätteskönt, men kroppen säger emot betydligt fortare nu. Höfter och rygg blir nog lidande då jag tar i för hårt. Trist då orken finns, men kroppen säger nej. Får väl lära mig att ta det lite lugnare nu bara, antar jag, och börja sitta ner då jag klär på mig (att stå på ett ben gör för ont, speciellt på vänster sida). Någon annan som har foglossningar redan? Jag hoppas bara det inte ska bli värre än såhär!

• junibarn19
    Linkken skrev 2015-09-24 16:40:34 följande:

Foglossningarna håller på att ta fart här. Jag har nu egentligen lika mycket energi som jag hade innan jag blev gravid, vilket är jätteskönt, men kroppen säger emot betydligt fortare nu. Höfter och rygg blir nog lidande då jag tar i för hårt. Trist då orken finns, men kroppen säger nej. Får väl lära mig att ta det lite lugnare nu bara, antar jag, och börja sitta ner då jag klär på mig (att stå på ett ben gör för ont, speciellt på vänster sida). Någon annan som har foglossningar redan? Jag hoppas bara det inte ska bli värre än såhär!

Har inte problem med foglossning men får ont i ryggen/svanken när jag "överansträngt" mig, vilket kan betyda bära något tungt, städa mycket eller stå väldigt långa stunder just nu.. Då får jag ont i några timmar, men sen försvinner de.
  • safiia

Här började också v 15 idag. Kräks fortfarande på morgonen och är svagt illamående hela dagen. Har varit på jobb hela veckan men är helt slut efter arbetsdagen och ligger bara på soffan. Väntar på att få tillbaka energin och att det sista illamående skall försvinna.

• Irmisans
    Linkken skrev 2015-09-24 16:40:34 följande:

Yes det började redan kännas för två veckor sedan för mig. Är ju fortfarande hemma sjukskriven för kräkningar så känner nog inte riktigt hur illa det är än med tanke på att jag inte är så aktiv. Får mest ont när jag sätter mig och ska resa mig upp efter jag suttit. Det känns först som att något slår mig på svanskotan, sedan som något håller fast den. När jag ligger är det ok, bara att jag måste byta liggställning hela tiden innan det börjat göra ont. Bäst är det när jag står, men jag undviker trappor till varje pris, för då känns det som att höfterna bänds isär. Känner att min kropp är helt emot mig hittills i min graviditet, men har nu börjat känna fosterröreler flera gånger under dagen så det har muntrat upp mig något kolossalt! :)
    Oplanerad Mamma
  • becka1989

Här har foglossning redan börjat visa sig är i vecka 11 och känt av det sen 9 så man får lära sig när kroppen börjar säga till. Skulle jag få ondare skulle jag ringa min bm så skulle jag få tid till sjukgymnast så får man övningar och kanske bäckenbälte inte så bra att få ont tidigt enligt bm kan bli att man blir sängliggande islutet vilket inte är bra

• Linkken
    becka1989 skrev 2015-09-24 21:54:13 följande:

Här har foglossning redan börjat visa sig är i vecka 11 och känt av det sen 9 så man får lära sig när kroppen börjar säga till. Skulle jag få ondare skulle jag ringa min bm så skulle jag få tid till sjukgymnast så får man övningar och kanske bäckenbälte inte så bra att få ont tidigt enligt bm kan bli att man blir sängliggande islutet vilket inte är bra

Nej, precis det är ju största skräcken, att man ska bli sängliggande!! Jag får nog bara acceptera att jag inte längre kan gå lika långa promenader eller städa hela huset på en gång, trots att orken och viljan finns där. Nu om någonsin får man lära sig att lyssna på kroppen då den säger att den vill vila. Jag är bara så dålig på det då jag gärna håller igång...
    Irmisans skrev 2015-09-24 19:33:05 följande:
    Yes det började redan kännas för två veckor sedan för mig. Är ju fortfarande hemma sjukskriven för kräkningar så känner nog inte riktigt hur illa det är än med tanke på att jag inte är så aktiv. Får mest ont när jag sätter mig och ska resa mig upp efter jag suttit. Det känns först som att något slår mig på svanskotan, sedan som något håller fast den. När jag ligger är det ok, bara att jag måste byta liggställning hela tiden innan det börjat göra ont. Bäst är det när jag står, men jag undviker trappor till varje pris, för då känns det som att höfterna bänds isär. Känner att min kropp är helt emot mig hittills i min graviditet, men har nu börjat känna fosterröreler flera gånger under dagen så det har muntrat upp mig något kolossalt! :)
    Ååh, vad härligt med fosterrörelser! Jag längtar så efter det, men det ser ut att dröja lite ännu (går in i v. 18 imorgon). Hoppas det kommer snart, tror det gör det lättare då att stå ut med både ett och annat. Även om jag försöker att inte klaga, jag har ändå sluppit förhållandevis enkelt undan hittills.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?