• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Jag plussade för två dagar sedan för första gången och är alldeles vimsig av lycka! Solig Jag är nu i v. 5 + 5 och enligt hälsovårdaren är bebisen beräknad till den 5.3.2016.

Vore så roligt att följas åt med andra som är i samma sits! Glad

• Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
  • Migas
    LMG skrev 2015-09-18 11:41:49 följande:
    Vi har inte haft nått riktigt bråk den senaste tiden. Han tycker det är för tidigt pågrund av ålder och för att vi inte hunnit vara tillsammans så jätte länge. Förstår bara inte varför han inte kom med detta tidigare istället för när jag redan hunnit gått till vecka 18.. Och när jag frågar honom det så säger han bara att det är jag som är dum i huvudet som inte fattat tidigare att han inte alls ville ha det här barnet från första början. Men om han känt så hela graviditeten hittills så förstår jag bara inte hur han kan ligga och pussa på magen, säga att han älskar barnet och aldrig skulle kunna lämna oss, han har varit med och bestämt namn, typ nästan gråtit av oro när jag fick blödningar under graviditeten för vi trodde det va missfall, han har suttit och sagt hur glad han är att det är jag som kommer bli mamman till hans barn och en massa mer saker.. Sen kommer det här som en riktig käftsmäll liksom. Har bara så svårt att förstå hur man kan göra såhär mot en annan människa och sen låtsas som ingenting och fortsätta leva sitt egna liv utan att ena bry sig om oss, är så ledsen och stressad så vill bara lägga mig i sängen hela helgen :(
    Det låter mycket märkligt att han kunnat gå och "låtsas" i så många veckor att han vill ha detta barnet tillsammans med dig och sen inte viljat ha det eller helt plötsligt ändrat sig av en anledning som han inte ens kan förklara för sig själv eller dig. Han menar alltså att han indirekt har hintat om det genom andra saker, eller på vilket sätt menar han att du hade kunnat förstå det innan han säger något på riktigt?
    Ju mer detaljer du skriver desto märkligare verkar hans beteende, känns ju som om det hänt något i hans liv som du inte fått veta som fått honom att omvärdera situationen i ett sent skede. För annars låter det ju som lite psykopat-varning, om du ursäktar uttrycket, att gå låtsas att han vill ha något han inte vill ha under så många veckor. 

Jag förstår att du är chockad, och jag tycker att du ska ta dig rätten att vara deppig ett tag för att kunna komma tillbaka starkare. Hoppas att helgen har gått bra och att du får en bättre början på nästa vecka.  
  • becka1989

Mysigt att pyssla med bebis kläder, ska ta upp våran låda och kolla igenom är väldigt mycket tjejkläder just då alla mina syskonbarn är tjejer har 9st så man hade ju hoppats på en pojke men det lär inte hända ;)

• Migas
    Linkken skrev 2015-09-18 14:03:01 följande:
    Jo, knepigt detdär med kön. För oss spelar det absolut ingen roll och vi har ju som sagt till och med bestämt att inte ta reda på innan barnet föds. Men jag har tagit väldigt illa upp då folk runtomkring har sagt saker som "Ni hoppas väl att det blir en pojke?" eller "Nu ska vi nog önska att det blir en pojke" bara för att sambon har flickor sedan tidigare. Det retar mig något vansinnigt!! Skulle kännas fruktansvärt om det blir en flicka och så är folk på något sätt besvikna över det.
    Jo, det verkar vara många som har specifika åsikter om det och jag kommer aldrig att kunna förstå varför det är så viktigt att få "rätt" kön eller få en av varje.

Hörde nyligen om ett par som var frustrerade över att ha fått två tjejer då de verkligen ville ha en av varje och inte har möjligheterna att skaffa ett till barn till. Sen kanske många män vill ha söner och kvinnor tjejer innerst inne, vad vet jag, men att känna frustration och ledsamhet över att det inte blev som man önskade är väl lite väl överdrivet. För min del så känns det som om jag vill ha åtminstone två barn men om det blir av olika kön eller inte spelar ingen som helst roll. Vi är nog ganska övertygade om att vi inte kommer att ta reda på könet heller, just för att vi inte ser en poäng med det och inte känner behov av att göra ett pojk- eller flickrum redan innan barnet är fött.

Det låter ju som hemska bekanta du har, om du ursäktar uttrycket, som måste göra stor sak av det när ni inte gör det. Det är väl inte de som ska få barn, utan ni så varför är de ens viktigt för dem vilket kön det blir? Jag har dock en svärmor som är likadan och har väl uttryckt någon gång att de hoppas att de blir en pojke bara för att det är dåligt med pojkar i släkten (på sistone iaf). Så de tycker det skulle bli så roligt om det skulle bli en pojke. Jag vet inte varför, men kanske för att hon då anser sig ha möjlighet att köpa mycket mer kläder och sånt eftersom det nu finns med tjejgrejer. Men för mig känns det lite lagom irriterande då jag inte alls bryr mig och jag ser det bara som ytterligare en anledning att inte ta reda på kön (om vi ens hade tänkt tanken från början). 
  • Migas
    Cissi90 skrev 2015-09-20 19:39:46 följande:

Jag är SÅ tacksam idag! Fick sova super länge, frukost i soffan och äta hämtmat. Som grädden på moset, vi FICK en barnvagn med ligg&sittdel och babyskydd till bilen av våra vänner. Allt kräkande och illamående kändes helt plötsligt så mycket enklare idag.

Vi fick också hem en barnvagn i helgen, som föräldrarna hade sparat efter deras dotter fått barn. Sen ska vi få låna kompisens babykydd, då deras son kommer att vara kring året då våran föds. Allt känns mycket mer realistiskt nu när man har börjat fixat lite med grejer och sånt.
  • Migas
    Migas skrev 2015-09-20 20:29:06 följande:
    Vi fick också hem en barnvagn i helgen, som föräldrarna hade sparat efter deras dotter fått barn. Sen ska vi få låna kompisens babykydd, då deras son kommer att vara kring året då våran föds. Allt känns mycket mer realistiskt nu när man har börjat fixat lite med grejer och sånt.
    Svärföräldrarna skulle de stå, var lite för snabb på tangenterna där. 
  • LMG
    Migas skrev 2015-09-20 20:08:39 följande:
    Det låter mycket märkligt att han kunnat gå och "låtsas" i så många veckor att han vill ha detta barnet tillsammans med dig och sen inte viljat ha det eller helt plötsligt ändrat sig av en anledning som han inte ens kan förklara för sig själv eller dig. Han menar alltså att han indirekt har hintat om det genom andra saker, eller på vilket sätt menar han att du hade kunnat förstå det innan han säger något på riktigt?
    Ju mer detaljer du skriver desto märkligare verkar hans beteende, känns ju som om det hänt något i hans liv som du inte fått veta som fått honom att omvärdera situationen i ett sent skede. För annars låter det ju som lite psykopat-varning, om du ursäktar uttrycket, att gå låtsas att han vill ha något han inte vill ha under så många veckor. 

Jag förstår att du är chockad, och jag tycker att du ska ta dig rätten att vara deppig ett tag för att kunna komma tillbaka starkare. Hoppas att helgen har gått bra och att du får en bättre början på nästa vecka.  
    Helgen har varit riktigt tung och jobbig. Men Idag har jag fått en förklaring till hans beteende så det börjar bli bättre, vi har suttit ner och pratat och sagt vad vi tycker och tänker båda två. Han har lovat att följa med mig på rutinultraljudet också så allt blir mycket verkligare för honom och han själv får se att det faktiskt är hans barn som ligger därinne
  • Migas
    LMG skrev 2015-09-20 20:39:44 följande:
    Helgen har varit riktigt tung och jobbig. Men Idag har jag fått en förklaring till hans beteende så det börjar bli bättre, vi har suttit ner och pratat och sagt vad vi tycker och tänker båda två. Han har lovat att följa med mig på rutinultraljudet också så allt blir mycket verkligare för honom och han själv får se att det faktiskt är hans barn som ligger därinne
    Det låter ju bra att du trots allt fått en förklaring och att både du och han vill att han är med på RUL. Jag tror att ultraljud är ett bra för sätt för männen, kanske mer än för oss då vi märker av graviditeten på andra sätt, att förstå att det verkligen är ett barn därinne och att det inte bara är prat och det på sätt blir mera verkligt. Min sambo var med på KUB och jag tycker att han är mycket mer engagerad efter det och pratar nu mera om "ni" istället för dig, så det är roligt.     
  • Cissi90
    Migas skrev 2015-09-20 20:29:06 följande:

Verkligen! Efter Jag fick göra VUL så blev allt så verkligt att Jag nu vågar få saker, köpa och ska berätta för mitt kompisgäng på vår tjejkväll nästa vecka. Vågar liksom se att detta händer.
  • becka1989

Hej har alla berätta för släkt/familj och vänner??

Går in i vecka 11 imorgon och har bara berätta för mina föräldrar sambons bror och syster och pappa.

Syskonen tänkte jag kläcka ur mig det när vi ska fira min mamma och systerdotter den 7oktober är då i vecka 13 känns som att det skulle vara bäst visst alla mina syskon väntar på att vi ska vänta barn dom har tjatat sen min bror fick sin för 2år sedan så blir nog välkommet iallafall.

Törs inte berätta tidigare ifall det skulle hända något har ju sett den lilla i vecka 8 men kan ju hända mycket på dom veckorna. Är helt klart nervös för att berätta ivärsta fall få mamma berätta haha

Har bara 5syskon men vi är dom sista som ska ha barn min lillebror vill inte ha barn han lånar hellre.

• Linkken
    Migas skrev 2015-09-20 20:26:08 följande:
    Jo, det verkar vara många som har specifika åsikter om det och jag kommer aldrig att kunna förstå varför det är så viktigt att få "rätt" kön eller få en av varje.

Hörde nyligen om ett par som var frustrerade över att ha fått två tjejer då de verkligen ville ha en av varje och inte har möjligheterna att skaffa ett till barn till. Sen kanske många män vill ha söner och kvinnor tjejer innerst inne, vad vet jag, men att känna frustration och ledsamhet över att det inte blev som man önskade är väl lite väl överdrivet. För min del så känns det som om jag vill ha åtminstone två barn men om det blir av olika kön eller inte spelar ingen som helst roll. Vi är nog ganska övertygade om att vi inte kommer att ta reda på könet heller, just för att vi inte ser en poäng med det och inte känner behov av att göra ett pojk- eller flickrum redan innan barnet är fött.

Det låter ju som hemska bekanta du har, om du ursäktar uttrycket, som måste göra stor sak av det när ni inte gör det. Det är väl inte de som ska få barn, utan ni så varför är de ens viktigt för dem vilket kön det blir? Jag har dock en svärmor som är likadan och har väl uttryckt någon gång att de hoppas att de blir en pojke bara för att det är dåligt med pojkar i släkten (på sistone iaf). Så de tycker det skulle bli så roligt om det skulle bli en pojke. Jag vet inte varför, men kanske för att hon då anser sig ha möjlighet att köpa mycket mer kläder och sånt eftersom det nu finns med tjejgrejer. Men för mig känns det lite lagom irriterande då jag inte alls bryr mig och jag ser det bara som ytterligare en anledning att inte ta reda på kön (om vi ens hade tänkt tanken från början). 
    Haha, jo du är ursäktad. :) Det tycks finnas en hel massa åsikter, som sagt, och även om jag inte alls kan förstå att man önskar sig någondera könet så är det ju inte mitt problem att andra gör det. Nu är det nog bara en liten liten del av våra bekanta som uttrycker sig så, de flesta är nog som oss, bryr sig inte det minsta i vad det blir. Men det kan vara nog så frustrerande ändå, då det varje gång man träffas låter "Det blir nog en pojke, ska du se..." Nåja, huvudsaken är ju man FÅR ett barn. Och för oss blir det antagligen bara ett eftersom sambon redan har två och är lite äldre än mig.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?