Linkken skrev 2015-09-18 14:03:01 följande:
Jo, knepigt detdär med kön. För oss spelar det absolut ingen roll och vi har ju som sagt till och med bestämt att inte ta reda på innan barnet föds. Men jag har tagit väldigt illa upp då folk runtomkring har sagt saker som "Ni hoppas väl att det blir en pojke?" eller "Nu ska vi nog önska att det blir en pojke" bara för att sambon har flickor sedan tidigare. Det retar mig något vansinnigt!! Skulle kännas fruktansvärt om det blir en flicka och så är folk på något sätt besvikna över det.
Jo, det verkar vara många som har specifika åsikter om det och jag kommer aldrig att kunna förstå varför det är så viktigt att få "rätt" kön eller få en av varje.
Hörde nyligen om ett par som var frustrerade över att ha fått två tjejer då de verkligen ville ha en av varje och inte har möjligheterna att skaffa ett till barn till. Sen kanske många män vill ha söner och kvinnor tjejer innerst inne, vad vet jag, men att känna frustration och ledsamhet över att det inte blev som man önskade är väl lite väl överdrivet. För min del så känns det som om jag vill ha åtminstone två barn men om det blir av olika kön eller inte spelar ingen som helst roll. Vi är nog ganska övertygade om att vi inte kommer att ta reda på könet heller, just för att vi inte ser en poäng med det och inte känner behov av att göra ett pojk- eller flickrum redan innan barnet är fött.
Det låter ju som hemska bekanta du har, om du ursäktar uttrycket, som måste göra stor sak av det när ni inte gör det. Det är väl inte de som ska få barn, utan ni så varför är de ens viktigt för dem vilket kön det blir? Jag har dock en svärmor som är likadan och har väl uttryckt någon gång att de hoppas att de blir en pojke bara för att det är dåligt med pojkar i släkten (på sistone iaf). Så de tycker det skulle bli så roligt om det skulle bli en pojke. Jag vet inte varför, men kanske för att hon då anser sig ha möjlighet att köpa mycket mer kläder och sånt eftersom det nu finns med tjejgrejer. Men för mig känns det lite lagom irriterande då jag inte alls bryr mig och jag ser det bara som ytterligare en anledning att inte ta reda på kön (om vi ens hade tänkt tanken från början).