• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Sajocawa
    Perand21 skrev 2015-09-13 15:44:08 följande:

Jag har ätit Apotekets folsyra i snart två månader. Väntar också mitt första barn, allt känns väldigt spännande men vågar inte riktigt tro på det än... Funderar på när man ska ringa MVC, är i vecka 5 bara. När tycker ni man ska ringa?

Jag ringde dit direkt. Var på inskrivning i torsdags, var då i v. 5+6, och gjorde ultraljud i fredags. Ring nu om du vill, eller vänta om du vill, allt är ju frivilligt! Väntar man första barnet brukar man få komma på ett hälsosamtal ganska tidigt, innan inskrivning, då man får information om sånt som kan va bra att veta när man är gravid (lite kost och alkohol och sånt typ). Jag väntar dock andra barnet men bad om att få komma tidigt då jag ville se stället och hälsa på barnmorskorna osv (då jag inte alls är nöjd med min förra mvc så ville va mer säker denna gång)
  • Gladorolig

Hej alla och grattis till plus!

Fick två streck i torsdags och trodde knappt det var sant... Grått en skvätt och mumlade för mig själv "är det sant", tog ett digitalt där det stod Gravid 2-3. Det är sant!!! Är typ i vecka 5, har haft lite oregelbunden mens sedan en Missed Abortion så vet inte exakt.

Sist blev vi gravida på första försöket så fort jag slutade med piller och vi blev förvånade. Men det slutade med att vi fick veta att det var MA ( i vecka 8) då vi skulle göra Kub ultraljud i vecka 13. Hade då gått ca fyra veckor och inte varit gravid fast vi trodde det ju... Så just nu är vi glada men lite försiktiga!

Vill inget hellre än skrika ut att jag är gravid och bara vara lycklig och njuta, som sist...men är orolig att det ska bli som sist. Ska försöka va positiv!

• Gladorolig

Glömde skriva att det nu tagit nästan ett år att bli gravida igen efter MA. Så vi håller tummarna nu! <3

• Sajocawa

Vet knappt om jag hunnit berätta att jag var på ultraljud i fredags? Gjorde alltså vanligt ultraljud, inte vul som jag först trodde vi skulle göra. (Vi bokade dagen innan när jag var på inskrivning så blev lite hastigt).
    Var då i 6+0. Fick se min lilla "bebis" som var 2,8 mm "lång", vi kunde däremot inte se att hjärtat hade börjat slå då det är lite tidigt men allt såg bra ut i alla fall, ja man kan ju inte se så mycket så tidigt men allt var liksom i helt rätt fas, fick ny tid till ultraljud om några veckor!

• Tallbarr12

Ang inskrivning så ringde jag i V6 och fick tid i v12, eftersom de hade ont om tider på tidig morgon och sen em och jag pendlar (med start imorrn) en timme enkel resa till jobbet. Så kan vara bra att ringa tidigt även om man vill ha en tid lite senare i graviditeten eller har ett arbete så man har svårt att gå på dagtid.

• Tallbarr12
    Sajocawa skrev 2015-09-13 20:42:37 följande:

Vet knappt om jag hunnit berätta att jag var på ultraljud i fredags? Gjorde alltså vanligt ultraljud, inte vul som jag först trodde vi skulle göra. (Vi bokade dagen innan när jag var på inskrivning så blev lite hastigt).
    Var då i 6+0. Fick se min lilla "bebis" som var 2,8 mm "lång", vi kunde däremot inte se att hjärtat hade börjat slå då det är lite tidigt men allt såg bra ut i alla fall, ja man kan ju inte se så mycket så tidigt men allt var liksom i helt rätt fas, fick ny tid till ultraljud om några veckor!

Så skönt att det såg bra ut, hoppas ni får se ett tickande hjärta nästa gång! Jag ska på tidigt ul på tisdag i v 7+2.
  • mintuu
    Novembersmile skrev 2015-09-13 15:25:24 följande:

21 dagar kvar till VUL. 

På kvällarna sväller magen extra och jag har börjat få lite illamående emellan åt och halsbränna. tuttarna ömmar pyttelite, knappt.. ökade flytningar senaste dagarna. Det som märks mest är nog tröttheten, konstant supertrött och somnar tidigt på kvällarna. 

Hur mår ni? och var bor alla? 

Är i vecka 7+1. Min mage ä svälld hela dagarna, mest på kvällen. Magen funkar inte alls som den ska :/ mår illa, svårt att äta, frukt går o vatten allt annat får ja tvinga i mig för jag måste. Min sambo märker mycket på mitt humör(vilket jag inte erkänner) ;) ont i brösten som bara den,Kissar jämt, tror jag åkt på en urinvägsinfektion:s har aldrig haft förut men sviten när ja kissar och känns som jag är kissnödig hela tiden:s

De är skönt att man har symtom de känns ju att man är gravid, men min syster är i v.21 nu och hon kände knappt nått, blir lite avis ibland! Haha:) har även ledgångsreumatism som jag tyvärr inte kan ta nå mediciner för just nu, så de tar också på krafterna,

Ett litet gnäll inlägg, men även dom tuffaste dagarna så är de värt allt i världen!:)

Jag bor i Filipstad :)
  • m2b

Ni som får göra tidiga ultraljud finns det någon specifik anledning eller går ni privat så det är lättare?

• noraaa
    m2b skrev 2015-09-13 21:16:29 följande:

Ni som får göra tidiga ultraljud finns det någon specifik anledning eller går ni privat så det är lättare?

Jag bokar hos en privat, går på bara 300kr. Känns skönt, hade aldrig kunnat hålla ut till rul. Behöver en milstolpe där emellan.
  • fair

Hej!

Jag hoppar gärna in här!

Väntar tredje barnet med bf 15/5. Är i vecka 4+6 eller 5+0 idag, beroende på vilken app jag använder =)

Svar på tråden BF maj 2016