• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • FörstaIVF
    Emrony skrev 2015-11-08 13:17:09 följande:

Hej! Jag är 28 år, min sambo är 29 år. Vi har försökt att skaffa barn i ca 1.5 år. Anledningen till att vi ska göra Ivf (ICSI) är att min sambo har få spermier. Vi började med nedreglering i september inför Ivf men då det var min första behandling så lyckades vi inte hitta rätt doser, det tog för lång tid för äggen att "mogna" så vi fick avbryta med gonal-f på sprutdag 14-16 om jag inte minns fel. Nu väntar jag på mens för att börja om med detta, det blir ingen synarela denna gång, vilket känns skönt! Om allt går bra denna gång så får vi kanske göra vårt första äggutplock vecka 50 i Falun. Vi är väldigt förväntansfulla, det ska bli skönt att sätta igång igen efter att nu haft över en månads uppehåll. Det är så himla skönt att läsa om fler som går igenom detta här och nu, ibland kan man känna sig otroligt ensam i detta. Lycka till alla!

Hej!
    Fick också avbryta min behandling med Gonal-f efter cirka två veckor för att blåsorna växte för långsamt. Däremot såg dom att jag hade runt 30 små blåsor.  Fick börja på en väldigt låg dos 112,5 IE - på grund av superhögt AMH värde.. Vilken dos fick du och hur kommer dom justera detta inför nästa gång??
  • Lotten
    FörstaIVF skrev 2015-11-11 12:38:36 följande:
    Hej!
    Fick också avbryta min behandling med Gonal-f efter cirka två veckor för att blåsorna växte för långsamt. Däremot såg dom att jag hade runt 30 små blåsor.  Fick börja på en väldigt låg dos 112,5 IE - på grund av superhögt AMH värde.. Vilken dos fick du och hur kommer dom justera detta inför nästa gång??
    Vad står amh-värde för? :)
  • hagnestahill

Hej!

I söndags satte de in ett 3-dagars embryo som jag nu ruvar på men idag fick jag ett negativt besked från kliniken att alla andra befruktade ägg (9 st totalt) som de försökt odla vidare på, inte klarat sig för att frysa. De flesta utvecklades för långsamt, vad det nu beror på. En för snabbt.

De försökte trösta mig med att det de satte in ändå såg fint ut men med tanke på resultatet av alla andra så känns inte chansen för detta lilla embryo så bra. Men försöker tänka positivt och svar får jag ju oavsett nästa vecka o mensen kommer eller ej.

Man tror man är förberedd på alla negativa besked men hur väl man än är det är ändå resan som en berg och dalbana..

• malre
    jagvillhabarn skrev 2015-11-10 17:21:45 följande:

Var på äp I morse o det var inte alls så farligt som jag trott.

Fick lugnande först o sen i op salen fick jag smärtstillande intravenöst. Bedövningen dom sätter inne i kändes knappt. Vänstra sidan kände jag heller knappt något när dom sög ut äggen. Höger gjorde rätt ont men då fick jag bara mer smärtstillande. Det snurrade en del o man blev tung i huvudet men det gick över rätt fort. Nu har jag lite ont, mest när jag rör mig men de e inte värre än mensvärk. Fick ut 4 ägg ur 6 blåsor o imon får vi reda på om något blivit befruktat.

Tycker inte ni ska oroa er över äp. Jag hade helt klart oroat mig helt i onödan

Så trevligt att höra att det har gått så bra. Ska själv göra det nästa vecka, är ganska så nervös...

Håller tummarna att det går bra med befruktningen nu :)

• malre
    hagnestahill skrev 2015-11-11 15:15:28 följande:

Hej!

I söndags satte de in ett 3-dagars embryo som jag nu ruvar på men idag fick jag ett negativt besked från kliniken att alla andra befruktade ägg (9 st totalt) som de försökt odla vidare på, inte klarat sig för att frysa. De flesta utvecklades för långsamt, vad det nu beror på. En för snabbt.

De försökte trösta mig med att det de satte in ändå såg fint ut men med tanke på resultatet av alla andra så känns inte chansen för detta lilla embryo så bra. Men försöker tänka positivt och svar får jag ju oavsett nästa vecka o mensen kommer eller ej.

Man tror man är förberedd på alla negativa besked men hur väl man än är det är ändå resan som en berg och dalbana..

Det var verkligen tråkigt att höra. Nu håller vi tummarna för ägget i magen! Styrkekram till dig
  • Dirvas
    Nmg skrev 2015-11-10 21:38:29 följande:

Ja va spännande! Hur har du mått av menopur?

Än så länge känns det inte ont eller så, är däremot sedan igår extremt trött, har svårt att koncentrera mig på jobbet. Men vet inte om det beror på menopur, på alla tankar som snurrar i huvudet eller för att jag slutat med kaffe, eller kanske en mix av alla tre Tungan ute
  • FruGrävling
    FörstaIVF skrev 2015-11-11 12:38:36 följande:

Hej!

Vi räkade ut för något liknande vi vårt första försök. Vi fick avbryta då jag hade en stor ledande äggblåsa, övriga ca 30 äggblåsor var små. Jag hade då fått börja på dosen 112.5 IE Gonal-F pga AMH på 11.

Vid nästa försök fick jag börja på 150 IE. Men resultatet var till en blrjan nästan detsamma. Enda skillnaden var att jag inte hade någon ledande äggblåsa. Däremot hade jag 35+ små äggblåsor samt en stor cysta. Det diskuterades att avbryta igen men vi fick fortsätta med högre dos (175 IE) samtidigt som vi varnades att jag var mycket hög risk för överstimulering.

Vid äggplocket punkterades ca 30 äggblåsor och jag fick 27 mogna ägg. Pga överstimuleringsrisken blev det bestämt redan innan äp att det fick bli totalfrys.

Vi är nu igång med medicineringen inför vårt första FET (en av våra 11 isbitar ska förhoppningsvis flytta in i mig om en dryg vecka)
  • lilsis
    Lotten skrev 2015-11-11 15:03:48 följande:

AMH är ett mått på äggreserven

Det är inte en absolut sanning men en bra fingervisning.

Mitt är lågt (för min ålder) och indikerar vikande äggreserv och lite svårare att stimulera. Fick 10 blåsor och 4 mogna ägg vilket är mer än förväntat för mig men lägre än normalt.
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-11-11 15:03:48 följande:

AMH står för anti-müllerskt hormon

Det mäts för att befömma äggreserven. Ett lågt värde kan tyda på dålig äggreserv och vid PCOS ses ofta ett högt värde. De brukar ofta titta på värdet för att bedömma vilken dos man ska få
  • HJohannesson
    Lotten skrev 2015-11-10 10:42:55 följande:
    Här är en till som är orolig för äggplock. Tyckte också spolningen gjorde riktigt ont :( de blev själva typ chockade av att jag hade så ont.

Till mig sa de nu på senaste besöket att spolning är "värre" än äggplock. Håller tummarna för att det ska gå bra :)
    Spolningen gjorde sjukt mycket ondare än äggplock!! :)
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november