• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • jagvillhabarn
    malre skrev 2015-11-11 15:49:58 följande:

Så trevligt att höra att det har gått så bra. Ska själv göra det nästa vecka, är ganska så nervös...

Håller tummarna att det går bra med befruktningen nu :)

3 av 4 ägg är befruktade :) ska på återföring imorgon :)
  • FruGrävling
    HJohannesson skrev 2015-11-11 17:30:22 följande:

Spolningen gjorde sjukt mycket ondare än äggplock!! :)

Detta bevisar ju verkligen hur olika det känns för olika personer. Jag kände inte nåt av spolningen men äggplocket var den värsta smärta jag varit med om. ;)
  • Ashurst Klara
    Lotten skrev 2015-11-10 10:42:55 följande:

Här är en till som är orolig för äggplock. Tyckte också spolningen gjorde riktigt ont :( de blev själva typ chockade av att jag hade så ont.

Till mig sa de nu på senaste besöket att spolning är "värre" än äggplock. Håller tummarna för att det ska gå bra :)

Nu är det över! Jag håller med om att spolningen var mycket värre. Det var först lite skrämmande att ta på sig landstingets kläder (rock, hårnät och strumpor) få en kanyl i armen och sen mötas av en operationssal full av utrustning och massa personal. Men morfinet gjorde susen och så fort jag sa att det började göra ont så fyllde dom på. Jag babblade på om hästar och resor, sen var det plötsligt klart. Hoppas att det blir lika lindrigt för dig.

Dom fick ut 11 ägg och på fredag får jag tillbaka ett embryo. Känns riktigt bra nu
  • Iskristall
    jagvillhabarn skrev 2015-11-11 17:44:19 följande:

3 av 4 ägg är befruktade :) ska på återföring imorgon :)

Åh vad roligt! Lycka till!
    FruGrävling skrev 2015-11-11 17:46:12 följande:

Detta bevisar ju verkligen hur olika det känns för olika personer. Jag kände inte nåt av spolningen men äggplocket var den värsta smärta jag varit med om. ;)

Nu har jag inte gjort äggplock så det kan jag inte uttala mig om...än. Men spolningen kände jag inte heller nåt av!
  • Lotten
    FruGrävling skrev 2015-11-11 16:22:23 följande:
    AMH står för anti-müllerskt hormon

Det mäts för att befömma äggreserven. Ett lågt värde kan tyda på dålig äggreserv och vid PCOS ses ofta ett högt värde. De brukar ofta titta på värdet för att bedömma vilken dos man ska få
    Okej :)
    När vi var där så skrev läkaren att jag skulle ta 150 i dos men ringde idag och sänkte till 125. Hon sa inte vrf och jag hann fråga vrf heller. Stod på jobbet så kunde ej ta det då. Får fråga dem när jag ska börja med sprutorna :)
  • HJohannesson
    FruGrävling skrev 2015-11-11 17:46:12 följande:
    Ja det är så olika! Var på äp idag, men där fick jag iaf lustgas!! Jag fick inget alls när jag spolades! Och min spolning tog typ 25 min...
  • FörstaIVF
    Lotten skrev 2015-11-11 15:03:48 följande:
    Vad står amh-värde för? :)
    Den ger en indikation på hur stor äggreserv man har. Ofta tar dom detta testet innan man ska påbörja IVF för att se vilken metod som passar bäst. Mitt värde låg på 9,8 och ett normalt värde ligger väl kanske runt 2-4 ungefär... Som jag fattar det så innebär ett högt värde att det finns risk för överstimulering och därför börjar man också oftast på en låg dos.
  • FörstaIVF
    FruGrävling skrev 2015-11-11 16:18:21 följande:
    Vi räkade ut för något liknande vi vårt första försök. Vi fick avbryta då jag hade en stor ledande äggblåsa, övriga ca 30 äggblåsor var små. Jag hade då fått börja på dosen 112.5 IE Gonal-F pga AMH på 11.

Vid nästa försök fick jag börja på 150 IE. Men resultatet var till en blrjan nästan detsamma. Enda skillnaden var att jag inte hade någon ledande äggblåsa. Däremot hade jag 35+ små äggblåsor samt en stor cysta. Det diskuterades att avbryta igen men vi fick fortsätta med högre dos (175 IE) samtidigt som vi varnades att jag var mycket hög risk för överstimulering.

Vid äggplocket punkterades ca 30 äggblåsor och jag fick 27 mogna ägg. Pga överstimuleringsrisken blev det bestämt redan innan äp att det fick bli totalfrys.

Vi är nu igång med medicineringen inför vårt första FET (en av våra 11 isbitar ska förhoppningsvis flytta in i mig om en dryg vecka)
    Ok men vad spännande! Hopas det går bra! Jag ska också börja på 150 IE så fort jag fått min mens. Denna gången kommer jag även gå över till menopur istället för Gonal-F. Det känns det ändå lite hoppfullt för mig att det kan gå hela vägen till äggplock ändå :) Ibland känns det som att det aldrig kommer funka... Jag kan tänka mig att det måste ha känts ordentligt i magen med 35 blåsor...??
  • Iskristall

Är det nån här som fått Bemfola istället gör gonal-f? Jag ska börja med det, står inte så där jättemycket om det när man googlar. Verkar relativt nytt?

• FörstaIVF
    Iskristall skrev 2015-11-12 09:26:33 följande:

Är det nån här som fått Bemfola istället gör gonal-f? Jag ska börja med det, står inte så där jättemycket om det när man googlar. Verkar relativt nytt?

Hittade en länk med lite info. Hoppas du får svar på några av din frågor här.

medivizor.com/blog/SampleLibrary/infertility-reproductive-technologies/bemfola-a-safe-and-effective-alternative-to-gonal-f-for-ivf/
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november