• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Nmg

Nu blev jag lite lugnare , tack vi har tvillingar i släkten, makens syskon är twins och mammas och pappas kusiner/ moster osv är tvillingar, min

Morbror ich hans fru fick tvillingar så jag vet inte om det räknas som

"Nära släkt" eller om det måste vara en syskon som har tvillingar för att det ska vara lite ärftligt.kanske låter otacksamt att man inte vill ha tvillingar men jag har ett barn sen tidigare redan så 1 blir perfekt om man nu kan välja

FruGrävling skrev 2015-12-05 18:32:36 följande:

Tror inte du behöver vara så nervös. Tror att risken är 3/1000 för identiska tvillingar i vanliga fall och även om risken skulle vara dubbelt så stor vid blastocyst så skulle det ju bara innebära 6/1000.

Blastocyst transfer rekommenderas ofta i USA för att just minska tidken för tvillingar. Detta eftersom det har bättre chans att lyckas och då slipper man sätta tillbaka två stycken (vilket fortfarande är ganska vanligt i USA) som ju innebär en hög risk för tvillingar. Om det vore en väldigt ökad risk vid blastocyst hade man knappast gjort så.

• irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-05 19:02:11 följande:

Nu blev jag lite lugnare , tack vi har tvillingar i släkten, makens syskon är twins och mammas och pappas kusiner/ moster osv är tvillingar, min

Morbror ich hans fru fick tvillingar så jag vet inte om det räknas som

"Nära släkt" eller om det måste vara en syskon som har tvillingar för att det ska vara lite ärftligt.kanske låter otacksamt att man inte vill ha tvillingar men jag har ett barn sen tidigare redan så 1 blir perfekt om man nu kan välja

Är det enäggs- eller tvåäggstvillingar ni har i släkten? Rent vetenskapligt är det "bara" tvåäggstvillingar som anses ärftliga, och de ärvs på mammans sida (dvs beror på hur benägen kvinnan är att lossa två ägg vid varje given ägglossning). Enäggstvillingar anses inte vara ärftligt direkt (i alla fall inte sist jag läste om det) :)
  • Nmg

2-äggs och 1-äggs... Flest 2-äggs. Vet att de frågade efter detta när jag blev gravid med min första ( dock på naturlig väg ej ivf) men då ville jag ha tvillingar så att jag skulle få mina två på en gång

• Iskristall
    hope88 skrev 2015-12-05 17:42:00 följande:

Tack för svar tjejer antar att vi får mer besked på måndag på andra ultraljudet :)

Vilken tid tog ni sista orgalutranen? Har tagit de 20.45 tidigare kvällar.

Grattis till era befruktade ägg nmg så härligt :)

Snart dags för äp Iskristall! Spännande :)

Håller mina tummar för er alla som ruvar!

Jag tog min orgalutran lite senare än de andra sprutorna, då läkaren sa att jag skulle ta den senare.

Ja, snart dags för äp! Nu har vi tagit Ovitrellen. Jag gav min sambo äran att sticka mig
  • Nmg

Åh va spännande!

Iskristall skrev 2015-12-05 20:03:10 följande:

Jag tog min orgalutran lite senare än de andra sprutorna, då läkaren sa att jag skulle ta den senare.

Ja, snart dags för äp! Nu har vi tagit Ovitrellen. Jag gav min sambo äran att sticka mig

• hope88

När tog du sista orgalutranen?

Woohoo :) Snart där!
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-05 19:57:33 följande:

2-äggs och 1-äggs... Flest 2-äggs. Vet att de frågade efter detta när jag blev gravid med min första ( dock på naturlig väg ej ivf) men då ville jag ha tvillingar så att jag skulle få mina två på en gång

Haha, ja, det har säkert sina fördelar med tvillingar. Jag som inte har några barn tycker hela grejen verkar lite överväldigande :D 
  • irrbloss_83

Spännande! Då har du sprut-paus imorgon då? :)
  • Iskristall
    hope88 skrev 2015-12-05 20:07:10 följande:

När tog du sista orgalutranen?

Woohoo :) Snart där!

Sista orgalutranen tog jag vid kl 22 igår. Ovitrellen idag kl 20 efter tiden sats av mitt äp på måndag kl 08.

Läste i bipacksedeln till orgalutranet om timmar mellan två orgalutran sprutor och mellan sista orgalutranen och hcg-sprutan inte ska överstiga 30 timmar. Läs under "3. hur du använder orgalutran".
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-05 20:18:40 följande:

Sista orgalutranen tog jag vid kl 22 igår. Ovitrellen idag kl 20 efter tiden sats av mitt äp på måndag kl 08.

Läste i bipacksedeln till orgalutranet om timmar mellan två orgalutran sprutor och mellan sista orgalutranen och hcg-sprutan inte ska överstiga 30 timmar. Läs under "3. hur du använder orgalutran".

Tack för all hjälp. Överanalyserar typ allt så nojar upp mig i onödan!

Hittade det du skrev i bipacksedeln nu :) Då är det ingen fara att det blir någon miss. Vill ju inte att äggen släpper före hehe ;)
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november