• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Emrony
    Iskristall skrev 2015-12-05 09:08:36 följande:

En fundering tjejer! Hur har era respektive upplevt äp? När de suttit bredvid?

Min sambo var jättefin när han satt bredvid, han tycker det är kul att han får vara med och se på skärmen, det vart endel skojande med doktorn också vilket var skönt för mig för det kändes så avslappnat :)
    Ibland så ilade det till lite och då nöp han mig lite i armen så jag skulle tappa fokus på "livis" :)
  • Nmg

Jag har inte ont idag av ÄP lite öm men det funkar. Däremot har hag väldigt ont för jag tror att det är av luft/gaser i magen känner mig förstoppad och som knivhugg av gas i magen till o från så jag hade nog stannat hemma idag oxå! Min man var med under ÄP han tyckte det ca intressant att kolla på skärmen

Iskristall skrev 2015-12-05 09:07:35 följande:

Javisst är det! Nyfiken på hur min upplevelse av det hela kommer bli.

Hur känner du nu, så här dagen efter äp? Skulle du ha jobbat idag om det varit en vardag?

• FruJohanna
    Nmg skrev 2015-12-04 22:14:20 följande:

Ni som tar lutinus hur mår ni av den? Biverkningar? nu när den värsta ömheten börjar gå över så börjar jag känna mig vanlig igen haha och just nu känner jag mig väldigt irriterad över det här med lutinus. Man tycker liksom att när man har tagit sprutor gjort ÄP och sen förhoppningsvis fått nåt återfört så har man liksom gjort sitt. Men nä... Då ska man börja köra in en krita insett underliv 3 ggr om dagen. Vet att det bara är att gilla läget men jag är bara less just nu. Tar det aldrig slut? Jag kan inte ens få in en tampong ( har haft dålig erfarenhet av det och spänt mig så mycket så jag nästan blivit ur och det svartnat framför ögonen) och nu ska man hålla med 3 ggr om dagen. Ursäkta att jag är negativ men blir så less bara. Och då är jag ändå tacksam att jag slipper andra sprutor osv som vissa får ta.

Var också leds efter alla sprutor! Tycker dock att det går bra med Lutinus. Hade lite motverka första dagarna. Nu har jag bara ömma bröstet. Har tagit dem en vecka. Var rätt knäckt psykiskt efter insättningen och alla hormoner, så jag tycker det är så skönt att deppigheten släppt och jag börjar känna igen mig själv igen! Så jag tänker knappt på de här tabletterna.
  • irrbloss_83
    Iskristall skrev 2015-12-05 09:08:36 följande:

En fundering tjejer! Hur har era respektive upplevt äp? När de suttit bredvid?

Han tyckte det var spännande att se, var ganska mån om mig, att jag inte skulle ha ont och så, men jag låg och småpratade med doktorn och sjuksköterskan litegrann så han märkte väl att jag inte direkt mådde dåligt. Han tyckte också de var proffsiga i bemötande osv, vilket jag håller med om. Känns skönt att de verkar veta vad de pysslar med...
  • Tjorven1980

Ett tag sedan jag var in här i tråden. Kul att den är så levandeGlad

I tordags började jag med sprutorna, Gonal F. Den är hur lätt som helst att ta tycker jag. Måste även ta Fragmin från första sprutdagen. Den sprutan är lite trögare. Känns som att nålen är tjockare så man får trycka på mer för att få den genom huden. Dessutom svider den ett tag efteråt. Så 2 sprutor om dagen för mig, kommer bli värsta sprutproffset. Risk för att jag kommer vara blå över hela magen inom kort. Tur det är vinter så man alltid går med täckande kläder...

På onsdag ska jag på första kontrollen och se hur det ser ut. Allt känns så mycket mer verkligt nu!

• Iskristall
    Tjorven1980 skrev 2015-12-05 12:29:40 följande:

Ett tag sedan jag var in här i tråden. Kul att den är så levande

I tordags började jag med sprutorna, Gonal F. Den är hur lätt som helst att ta tycker jag. Måste även ta Fragmin från första sprutdagen. Den sprutan är lite trögare. Känns som att nålen är tjockare så man får trycka på mer för att få den genom huden. Dessutom svider den ett tag efteråt. Så 2 sprutor om dagen för mig, kommer bli värsta sprutproffset. Risk för att jag kommer vara blå över hela magen inom kort. Tur det är vinter så man alltid går med täckande kläder...

På onsdag ska jag på första kontrollen och se hur det ser ut. Allt känns så mycket mer verkligt nu!

Hej trådstartaren!

Är det din första behandling du startat? Blir det tre sprutor om dagen sen då du börjar med orgalutran el liknande? Det låter tufft isåfall

Jag har lyckats orsaka 2st blåmärken

Lycka till på onsdag!
  • Iskristall

Jag tror också sambon tycker det är intressant med äp. Tänkte mest om det kunde vara lite läskigt för dem också, men haha det är väl ingenting mot en förlossning egentligen

• stajlish
    Iskristall skrev 2015-12-05 10:04:52 följande:
    2-dagars tillbaka. Sen odlar de vidare till frysen om det går, och finns några att odla då förstås.

Du då?
    stajlish skrev 2015-12-05 09:53:08 följande:

Som att personalen hade full koll och förstående och att han var överraskad över hur fort allt gick! =)

Skönt att höra!
    Samma, också 2-dagars :)
  • Nmg

Hej tjejer, fick samtal från kliniken 8 av 11 är befr. (Själv befr.) och ser bra ut! De ville odla vidare så insättning blir på onsdag. Har löst om risker med missbildningar när man har långodling och blir så nervös över det... Sköterskan sa att man inte hittat sånna samband just nu......

• Iskristall
    Nmg skrev 2015-12-05 14:06:40 följande:

Hej tjejer, fick samtal från kliniken 8 av 11 är befr. (Själv befr.) och ser bra ut! De ville odla vidare så insättning blir på onsdag. Har löst om risker med missbildningar när man har långodling och blir så nervös över det... Sköterskan sa att man inte hittat sånna samband just nu......

Åh vad bra! Till mig sa de att det är större chans att lyckas om man sätter in ett som odlats och överlevt längre. Fast på min klinik sätter de in ett 2-dagars iallafall som först. Och sen får man ett längre odlat som FET om man fått dem så långt och de överlevt upptining då.
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november