• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Tjorven1980
    Iskristall skrev 2015-12-05 12:48:23 följande:
    Hej trådstartaren!

Är det din första behandling du startat? Blir det tre sprutor om dagen sen då du börjar med orgalutran el liknande? Det låter tufft isåfall

Jag har lyckats orsaka 2st blåmärken

Lycka till på onsdag!
    Det är första behandlingen för oss. Och förhoppningsvis den endaGlad

Vet inte ens om jag ska ta något som heter orgalutran.... Inget jag känner igen iaf. Jag har gjort långa protokollet så det kanske är annorlunda vad man tar. Har sprayat med synarela drygt 2 veckor innan jag började med Gonalen. Och Fragminet får jag inte sluta med så ska jag ta något mer preparat blir det 3 sprutor per dag. Vore inte så kul...  Får se vad dom säger på onsdag.

• irrbloss_83
    Tjorven1980 skrev 2015-12-05 21:34:56 följande:
    Det är första behandlingen för oss. Och förhoppningsvis den endaGlad

Vet inte ens om jag ska ta något som heter orgalutran.... Inget jag känner igen iaf. Jag har gjort långa protokollet så det kanske är annorlunda vad man tar. Har sprayat med synarela drygt 2 veckor innan jag började med Gonalen. Och Fragminet får jag inte sluta med så ska jag ta något mer preparat blir det 3 sprutor per dag. Vore inte så kul...  Får se vad dom säger på onsdag.
    Med långa protokollet slipper du Orgalutranen, alltid nåt att glädjas åt, den har lika dryg nål som Fragminet :P 
  • hope88
    Tjorven1980 skrev 2015-12-05 21:34:56 följande:

Det är första behandlingen för oss. Och förhoppningsvis den enda

Det skiljer sig nog beroende på om man gör korta eller långa protokollet :) Men skönt att ni är igång och visst hoppas man på att lyckas på första försöket. Det vore ju det mest optimala :)
  • Tjorven1980
    irrbloss_83 skrev 2015-12-05 22:29:52 följande:
    Med långa protokollet slipper du Orgalutranen, alltid nåt att glädjas åt, den har lika dryg nål som Fragminet :P 
    Ok. Skönt att jag slipper den:)

• Iskristall
    hope88 skrev 2015-12-05 20:37:56 följande:

Tack för all hjälp. Överanalyserar typ allt så nojar upp mig i onödan!

Hittade det du skrev i bipacksedeln nu :) Då är det ingen fara att det blir någon miss. Vill ju inte att äggen släpper före hehe ;)

Hihi ja men det gör jag med. Var tvungen att dubbelkolla mina papper. Var rädd att jag tagit Ovitrellen nu på fel dag. Läst bipacksedeln på samtliga mediciner haha
  • Iskristall

Nu har google-djävulen tagit över mig! Nu har jag läst om övermogna ägg Nu är jag rädd över de 4 äggblåsor läkaren såg på ena äggstocken som var stora i jämförelse med de andra i andra äggstocken, tänk om de hinner bli övermogna? Och de andra inte växt tillräckligt och inte är mogna?! :-/

• Nmg

Förstår att du blir orolig, men du får tänka att de har lång erfarenhet av det här och har bog bra "koll" på dig

Iskristall skrev 2015-12-06 11:18:39 följande:

Nu har google-djävulen tagit över mig! Nu har jag läst om övermogna ägg Nu är jag rädd över de 4 äggblåsor läkaren såg på ena äggstocken som var stora i jämförelse med de andra i andra äggstocken, tänk om de hinner bli övermogna? Och de andra inte växt tillräckligt och inte är mogna?! :-/

• Nmg

Ni som gjort ÄP nyligen, hur

Mådde ni dagarna efter? Jag är fortfarande öm runt magen dock inte som första dagen. Nu kan jag sitta rakt osv, men känner mig förstoppad. Och det kommer även en liten brunflytning till o från ibland (ursäkta detalj info) är det vanligt? Jag var ute och promenerade en timme nyss i lugn takt, blev inte andfådd men är öm... Kanske va dumt av mig att röra på mig men jag ville liksom få igång tarmarna de blir inte bättre av att jag sitter still precis...

• irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-06 12:38:52 följande:

Ni som gjort ÄP nyligen, hur

Mådde ni dagarna efter? Jag är fortfarande öm runt magen dock inte som första dagen. Nu kan jag sitta rakt osv, men känner mig förstoppad. Och det kommer även en liten brunflytning till o från ibland (ursäkta detalj info) är det vanligt? Jag var ute och promenerade en timme nyss i lugn takt, blev inte andfådd men är öm... Kanske va dumt av mig att röra på mig men jag ville liksom få igång tarmarna de blir inte bättre av att jag sitter still precis...

Låter exakt som det var för mig. Jag hade en liten brunaktig flytning i ett par dagar, men de har ju stuckit dig med nålar så det är inte så konstigt att de blöder lite. Förstoppad var jag också, det släppte efter 2-3 dagar nånting, ungefär lika länge var jag öm i magen också... Det släpper snart! :)
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november