• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-05 14:06:40 följande:

Hej tjejer, fick samtal från kliniken 8 av 11 är befr. (Själv befr.) och ser bra ut! De ville odla vidare så insättning blir på onsdag. Har löst om risker med missbildningar när man har långodling och blir så nervös över det... Sköterskan sa att man inte hittat sånna samband just nu......

Liksom iskristall har jag hört tvärtom, att man gärna odlar länge för att typ "sålla agnarna från vetet" då vet man att de man sätter in är rätt så härdiga och har högre chans att klara sig till förlossning. Har man däremot få så har de en bättre chans att klara sig i livmodern så då sätter man in tidigare.

Sen verkar det vara olika vid olika kliniker. Många i Falun verkar få femdagars, och i gbg verkar det vara tvådagars. Hur det ser ut på andra kliniker vet jag inte. 
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-05 14:06:40 följande:

Hej tjejer, fick samtal från kliniken 8 av 11 är befr. (Själv befr.) och ser bra ut! De ville odla vidare så insättning blir på onsdag. Har löst om risker med missbildningar när man har långodling och blir så nervös över det... Sköterskan sa att man inte hittat sånna samband just nu......

Glömde ju skriva det viktigaste, GRATTIS till 8 små embryon, jättebra resultat ju!
  • Iskristall

Min sambo verkar helt övertygad på att vi kommer bli gravida nu på första insättningen. För honom verkar inget annat existera. Haha jag vill ju bara förbereda mig på att det inte alls 100% säkert att lyckas första gången. Men tar jag upp det, blir han nästan irriterad på mig. Jag kan liksom inte få ventilera min rädsla med honom.. Men bra att nån är 100% positiv iallafall

• Iskristall
    irrbloss_83 skrev 2015-12-05 15:40:03 följande:

Liksom iskristall har jag hört tvärtom, att man gärna odlar länge för att typ "sålla agnarna från vetet" då vet man att de man sätter in är rätt så härdiga och har högre chans att klara sig till förlossning. Har man däremot få så har de en bättre chans att klara sig i livmodern så då sätter man in tidigare.

Sen verkar det vara olika vid olika kliniker. Många i Falun verkar få femdagars, och i gbg verkar det vara tvådagars. Hur det ser ut på andra kliniker vet jag inte. 

På min klinik här i stockholm verkar det som sagt vara 2-dagars.
  • FruGrävling
    irrbloss_83 skrev 2015-12-05 15:40:03 följande:

På Nordic IVF i Göteborg vill de helst långtidsodla men har man få så gör de insättning av 2-eller3-dagars. Inför frysning långtidsodlar de alltid.

Har aldrig hört nåt om ökad missbildningsrisk vid långtidsodling. Vet också att många kliniker i USA helt gått över till långtidsodling.
  • stajlish
    Iskristall skrev 2015-12-05 15:47:46 följande:
    På min klinik här i stockholm verkar det som sagt vara 2-dagars.
    På Sahlgrenska också! =)
  • Nmg

Aha ok då förstår jag lite mer. Men vet ni om det är ökad risk för tvillingar med blastocyst även fast man bara sätter tillbaka 1? Vill inte vara otacksam men är mer än nöjd med 1 barn. Är risk för både mamma och barn om det blir tvillingar...

• Nmg

Tack! Ja det ör ganska bra resultat nu när jag tänker efter faktiskt

irrbloss_83 skrev 2015-12-05 15:41:33 följande:

Glömde ju skriva det viktigaste, GRATTIS till 8 små embryon, jättebra resultat ju!

• FruGrävling
    Nmg skrev 2015-12-05 16:34:57 följande:

Aha ok då förstår jag lite mer. Men vet ni om det är ökad risk för tvillingar med blastocyst även fast man bara sätter tillbaka 1? Vill inte vara otacksam men är mer än nöjd med 1 barn. Är risk för både mamma och barn om det blir tvillingar...

Jo det är en liten ökad risk för enäggstvillingar efter blastocyst återföring. Vad jag förstår är risken dock fortfarande väldigt liten. Har inga exakta siffror att ge dig. Men visst det kan hända - min mans bror och svägerska fick två små tjejer nu i våras efter återföring av en blastocyst.
  • irrbloss_83
    Iskristall skrev 2015-12-05 15:45:56 följande:

Min sambo verkar helt övertygad på att vi kommer bli gravida nu på första insättningen. För honom verkar inget annat existera. Haha jag vill ju bara förbereda mig på att det inte alls 100% säkert att lyckas första gången. Men tar jag upp det, blir han nästan irriterad på mig. Jag kan liksom inte få ventilera min rädsla med honom.. Men bra att nån är 100% positiv iallafall

Åh, min också! Det är både väldigt irriterande och väldigt inspirerande. Jag funkar ju så att jag alltid försöker förvänta mig det värsta, medan han helt enkelt inte tänker på det. Det är säkert en lättare strategi för mannen, eftersom det eventuella barnet inte är i hans kropp, men det är ändå avundsvärt...

Han är bra på att stötta mig men känner inte riktigt samma som jag gör, vilket bara gör det besvärligt att prata med honom ändå :D Så jag tar ut det på er... ;)
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november