• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Dementoria
    miija skrev 2016-11-19 21:16:15 följande:

Min op blev framflyttad eller tillbaka flyttad kanske de heter

Blir nu på onsdag istället för torsdag .

Ni som redan blivit op något särskillt ni tycker är extra viktigt att packa med sig till sjukan ?

Jag tänkte packa min väska redan imorgon ????

Jag var ju på en privat klinik och de hade dödssköna sängar, riktiga täcken och kuddar så jag tog inte med mig något sådant. Hade jag gjort min op på vanligt sjukhus hade jag nog tagit med mig min egen kudde i alla fall. Där jag op:ade fanns även en fluffig morgonrock.

Men det var ett par saker jag verkligen var glad att jag tog med mig och det var
    - Ullstrumpor (knästrumpor). Jag fick ha dem på mig under op och det var så himla skönt att tassa runt i dom sedan
    - En tunn och extremt gosig fleecefilt som var skön att ha i sängen
    - Mobil + laddare (såklart). Men jag hade även mobilen laddad med ljudböcker vilket jag tyckte var mysigt.
    - Riktigt bekväma myskläder att tassa runt i dagarna efter op

Och så klart dina vanliga mediciner.
  • Bradbury
    Muffins2017 skrev 2016-11-19 21:23:05 följande:

Hej! Jag har i princip bestämt mig för en sleeve. Men är väldigt orolig. Känns så läskigt att operera bort en frisk matsäck..

Har någon hört talas om eller känner till någon som ångrar sin sleeve? Jag har letat men det verkar som alla är nöjda, men att vissa hade velat gå ner mer såklart eller ökar i vikt efter ett tag.

Hej!

Jag tänker att det viktigaste är att du är nöjd med ditt beslut. Det finns ju risker och fördelar/nackdelar med båda teknikerna. Jag kände mig tryggast med bypass. Det pågår ju en studie i Sverige nu som ska jämföra bypass och sleeve. Jag tyckte att det var ett större ingrepp med sleeve, mer drastiskt att ta bort en stor del, och så är det ju en del andra oklarheter kring sleeve. Jag läste här där min doktor (Torsten Olbers) pratar om metoderna:
    www.gp.se/nyheter/sverige/här-granskas-ny-operation-mot-fetma-1.3529973
    Men som sagt, jag tror att det viktigaste är att du känner att metoden är rätt för just dig!
  • Bradbury

Mija vad spännande! Tänk, nu är det snart dags!
    Jag säger också myskläder. Riktigt mjuka och stora. Magen är ju svullen och öm efter så tänk mjuka trosor och mjuk bh. Jag hade tofflor med också och iPad (de hade wi-fi) så jag kunde netflixa. Nåt lyxigt schampo och hudkräm kan kanske vara skönt. Man blir supertorr av descutanen och håret blir som svinto.

• snara79

Tack för infon Bradbury! Ja det är helt klart värt det även om man bet själv!

Lycka till nu Miija!!! Så spännande!

Själv har jag mitt läkbesöket imorgon, känner mig lite nervös. Rädd att de ska säga att jag ej får op...men samtidigt tänker jag att det är klart de inte säger! Har hu högt BMI och massa riskfaktorer.

• Stumpan07
    miija skrev 2016-11-19 21:16:15 följande:

Min op blev framflyttad eller tillbaka flyttad kanske de heter

Blir nu på onsdag istället för torsdag .

Ni som redan blivit op något särskillt ni tycker är extra viktigt att packa med sig till sjukan ?

Jag tänkte packa min väska redan imorgon ????

Lycka till Miija! Spännande! Uppdatera oss så snart du kan.. :) Jag börjar flyta imorgon.. ????
  • Stumpan07
    Bradbury skrev 2016-11-21 13:00:26 följande:

Invägning idag! 100,5 kg. -19kg sedan flytstart!

Härligt!!! Helt otroligt bra ju! Idag är min första flytdag, herregud vad jag är hungrig och dåsig. Hoppas det blir bättre om några dagar!
  • snara79

Spännande Miija! Lycka till!

Bradbury-grymt bra jobbat!

Idag har jag satts upp för operation! Känns så bra! Kommer göra en Sleeve förhoppningsvis v 4! Så glad!

• snara79

Stumpan07, ja de första dagarna är hemska, ser inte alls fram emot 4 v flyt....huamej.

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016