• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Bradbury

Försökte ladda upp en bild men det verkar inte funka. Inte i appen i alla fall. Några ost och skinkskivor, körsbärstomater, gurka och sockerärtor blev det ikväll. Mums!

• miija

Sluta fresta en som bara får äta flytande

Hahaha de såg såååå gott ut .

En vecka till puré å jag kan knappt bärga mig

Så joooooo , bilden kom upp

• Bradbury

Det är ju tidigt än för er som har opererat er men tänkte höra om ni känt av dumping? Jag har känt av (vad jag tror är dumping) två gånger hittills. Har inte fått hjärtklappning så som det ofta beskrivs men blivit väldigt matt och trött och JÄTTEILLAMÅENDE. Har mått så illa att jag behöver kräkas, men såklart kommer det inget när jag kräks (väldigt konstig känsla för övrigt!). I båda fallen har det kommit ungefär en halvtimma efter maten och det är otroligt obehagligt. Första gången det hände hade jag ätit kokt ägg med pyttelite kaviar (kanske sockret i kaviaren som var orsaken?). Andra gången hade jag ätit flingor (fitness) med lite mjölk. Det var inte mycket socker i flingorna men mjölken var nog ett typiskt nybörjarmisstag, för det blev ju lite som att dricka samtidigt med maten, det sköljdes nog ner för snabbt i tarmen...

Igår åt barnen pizza och jag beställde en kebabsallad. Jag mådde inte dåligt av den men jag klarade inte av att äta särskilt mycket så det blev tre portioner av en. Bra att veta att man har alternativ till sig själv de få gånger man beställer hem mat.
    Ha en fin dag!

• miija

Dementoria och Bradbury hur länge flöt ni efter op.

Dessa soppor står mig upp i halsen , mår illa bara jag tänker på de så sedan några dagar tillbaka äter ja bara filmjölk , mjölk och hemma gjort smoothie alltså ingen varm mat alls.

Aldrig mer soppa för mig så länge jag lever

Så sjukt trött på detta nu .

Inte ätit något vettigt på över 3 veckor men jag vet , jag ska inte klaga men ja gör de ändå hahaha

• Dementoria
    miija skrev 2016-12-02 18:47:54 följande:

Dementoria och Bradbury hur länge flöt ni efter op.

Dessa soppor står mig upp i halsen , mår illa bara jag tänker på de så sedan några dagar tillbaka äter ja bara filmjölk , mjölk och hemma gjort smoothie alltså ingen varm mat alls.

Aldrig mer soppa för mig så länge jag lever

Så sjukt trött på detta nu .

Inte ätit något vettigt på över 3 veckor men jag vet , jag ska inte klaga men ja gör de ändå hahaha

Bara en vecka faktiskt. Jag ringde dietisten och nästan grät, jag klarade inte av det. Jag fick ok att börja puremat, jag mådde ju toppen så det var ok
  • Bradbury

Bara en vecka! Instruktionerna från mitt sjukhus var flyt i en vecka, mjukt i tre veckor. Jag mådde så himla illa av soppor av nån anledning. Det gick bara inte. Jag levde på filmjölk och vlcd under mitt flyt.

• miija

AHA !!!!

Vi ska flyta i två veckor . Och sen puré 3 veckor .

Ringer nog dietisten på måndag för ja står verkligen inte ut .

• Dementoria
    miija skrev 2016-12-03 10:41:52 följande:

AHA !!!!

Vi ska flyta i två veckor . Och sen puré 3 veckor .

Ringer nog dietisten på måndag för ja står verkligen inte ut .

Nej det var hemskt att flyta. Jag levde som Bradbury på lättfil. Varma soppor fick mig att vilja spy och kalla soppor som Proviva var så himla söta. Jag rev ner lite god parmesan i Keldas tomatsoppa. Det gjorde soppan uthärdlig i alla fall.
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016