• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • Dementoria
    miija skrev 2016-11-23 20:34:31 följande:

Jag har mer ont i huvudet än imagen . 0 jagkänner inga besvär av gasen heller .

Men så fort ja e uppe å går så mår ja illa .

Så de blir promenad å sen ner i sängen å lägger mej igen .

Jag har 4 rums kompisar , så ja å en tjej får tiden å gå med vårt pladdrande så e e skönt

Åh vilken mardröm att dela med fyra andra, det hade jag nog aldrig klarat. 

Hoppas du mår bättre snart, har du dropp nu? Be om det annars, jag mådde jätteilla men det blev bättre direkt jag fick i mig vätska via dropp.
  • snara79

Frallanz, va spännande.

Jag var och träffade läk i måndags-jag är nu uppsatt för en Sleeve. Var ok att välja för min del. Har dessförinnan varit på gruppinfon.
    Vart skall du isf göra din op?!
    Med vänlig hälsning,
    Sarah ( snara79)

• Frallanz
    snara79 skrev 2016-11-23 22:55:29 följande:

Frallanz, va spännande.

Jag var och träffade läk i måndags-jag är nu uppsatt för en Sleeve. Var ok att välja för min del. Har dessförinnan varit på gruppinfon.
    Vart skall du isf göra din op?!
    Med vänlig hälsning,
    Sarah ( snara79)

Vad skönt att du fick välja! Jag kommer isåfall göra min operation här i Hudiksvall där jag bor. Vet att dem utför Sleeve här men vet inte om man får välja själv, eller om läkaren avgör vad som är bäst för mig men jag hoppas att jag får min önskan igenom, annars får jag helt enkelt tacka o ta emot en bypass såklart ska på gruppinfon den 6e, o träff med läkaren samma dag. Hoppas på ett JA!
  • miija

Dementoria: jodå droppen tog precis slut , så just nu har ja ingen men får se hur de känns imorgon . Ska försöka sova men e för pigg .

Att dela rum tycker jag faktiskt funkar bra , e van efter tidigare tre förlossningar då man alltid haft en rumskompis . Känns skönt å prata lite om hur vi mår , var vi har ont osv haha å tips på vad att äta och så efteråt .

Jag ser iallafall fram till youghurteb till frukost imorgon :)

Hur länge åt du soppor och så efter op ?

• miija

Vi är två här som gbp och två som gjort sleeve på rummet .

Vi med gbp är uppe å pigga å glada medans sleevarna bara ligger å mår inte alls bra .

Brukar man må så mycket sämre efter sleeve .

• miija

Jodå jag kom hem igår .

mår ganska bra faktiskt , tar alvedon var fjärde timme .

Men har varit på en promenad å ska ut på en till sen , orkar bara 15 minuters promenader än så länge .

De e ett heltidsjobb att få i sig all "mat" å vätska ,

Men ja e förvånad att man e så pigg å uppe på benen efter en operation.

Mellersta barnet tyckte ja va sååååå coolt för alla plåsterna på min mage hahaha

Nu e de soppor 2 veckor framåt innan de sen blir puré i 3 veckor å sen början till vanlig mat .

Hur går det med ditt flyt stumpan 07 ,

Är det fortfarande jobbigt eller de flyter på .

• Bradbury

Härligt att allt går bra Mija! Jag hade inte heller så ont. Skönt. Men det är verkligen ett heltidsjobb att få i sig mat och dryck! Med tanke på att man inte får dricka inpå måltider heller så är det en ständig kamp att få i sig som man ska. Jag hoppas vara under 100-strecket på måndag. Hade varit fantastiskt. Trevlig helg allihop!

• Stumpan07

Det går ganska bra faktiskt! Men idag har jag varit på Horse show så då blev man ju grymt sugen... men jag har klarat mig från frestelserna!

Vad tror ni? nästa lördag fyller sambons son 18 år, vi har sedan länge planerat att gå ut och äta på hans favoritrestaurang. Om jag ser att jag är hemma målmässigt (-6,5 på 4 veckor) tror ni att jag kan ta en eller två rätter då? Det är Tapas så det är smårätter, normalt brukar jag äta 5. Känns så tråkigt att inte kunna följa med och honom..

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016