• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • saffrandrickerte

Hej. Jag har den 25 januari varit på VC och där fått en remiss skickad till Ersta sjukhus i Stockholm. Jag är kallad på gruppinfomöten den 23 feb och ska träffa läkare den 13 mars.

Min fråga är om det är någon här som känner eller hört någon bli nekad en operation? Jag har ett BMI på ungefär 45, alltså väldigt högt. Min läkare på vårdcentralen ville först inte skicka remissen då jag är 27 år och enligt hen lite för ung för att göra en sån här operation. Remissen skickades dock då läkaren ansåg att jag testat allt annat.

Jag är bara så himla orolig att inte få den här möjligheten. Jag är så inställd på det här nu, mentalt har jag bestämt mig och det känns som att det skulle bli ett sånt bakslag om jag fick ett nej. 

• Bradbury
    saffrandrickerte skrev 2017-02-08 17:59:31 följande:

Hej. Jag har den 25 januari varit på VC och där fått en remiss skickad till Ersta sjukhus i Stockholm. Jag är kallad på gruppinfomöten den 23 feb och ska träffa läkare den 13 mars.

Min fråga är om det är någon här som känner eller hört någon bli nekad en operation? Jag har ett BMI på ungefär 45, alltså väldigt högt. Min läkare på vårdcentralen ville först inte skicka remissen då jag är 27 år och enligt hen lite för ung för att göra en sån här operation. Remissen skickades dock då läkaren ansåg att jag testat allt annat.

Jag är bara så himla orolig att inte få den här möjligheten. Jag är så inställd på det här nu, mentalt har jag bestämt mig och det känns som att det skulle bli ett sånt bakslag om jag fick ett nej. 

Hej!

Jag har väldigt svårt att tro att du blir nekad operation med så högt BMI, förutsatt att du fyller kriterierna. Du är i alla fall absolut inte för ung. Det har ju genomförts en studie i Sverige där man opererat tonåringar som har mångårig fetma och inte gått ner trots andra insatser. Med mycket goda resultat också.
    www.sydsvenskan.se/2017-01-06/goda-resultat-nar-unga-fetmaopereras

Lycka till!
  • Bradbury

83,8 kg idag. Det är så svårt att förstå hur tung jag har varit... det är ju alldeles nyss! Bara några månader sedan! Hur går det för er andra? Hur mår ni? Hur går viktnedgången?

• JoelBus

Helt otroligt Badbury! Blir så taggad. Nästan svårt att förstå att det är möjligt. Hur är livet nu? Hur ser en vanlig dag ut när det gäller maten?

• snara79

Hej Alla!
    Nu är jag med op:ad (sleeve)! Allt gått bra, skalll åka hem från sjukhuset idag och det känns skönt!
    Mår ganska bra nu men har varit några tuffa dygn.
    Kram

• Bradbury

Jag mår väldigt bra faktiskt. Tycker att jag äter ungefär som innan men väldigt mycket mindre per gång... har fortfarande svårt att äta långsamt så inland mår jag väldigt dåligt för jag ätit för fort och det liksom stockar sig i halsen. Så mycket saker som plötsligt är lätta, promenera utan att svettas ihjäl, ta på skor och strumpor och en massa andra vardagliga saker.
    Jag fryser väldigt mycket och tappar MASSA hår. Det är nackdelarna.
    Härligt Snara! Hoppas du mår bra!

• miija

Bradbury

Jag tappar oxå sjukt mycket hår

Tappar 3 fjärdedelar nu , jävla tur att jag hade RIKTIGT tjockt hår för annars hade ja inte haft något kvar .

Hur länge ska detta pågå?

Har köpt silicea nu så jag kanske får behålla några strå

Börjat bli lite orolig faktiskt

Väger nu 83,9 så det går framåt .

Min startvikt innan flytet var 110,5 kg Efter flyt 100,6 kg

Och den 23 februari är det exakt 3 månader efter Op,

Minskat 20 cm runt midjan

Och är piggare än någonting , det bästa jag gjort .

Kan nu hoppa, skutta å dansa rundor med barnen ,

• xtramycket

Hej! Jag var på gruppinformationsmöte 26/1 och då sa läkaren som informerade att alla skulle få en kallelse till läkarsamtal inom 2 månader. Otålig som man är känns det som att dagarna går i slow motion. Nu till min fråga till er. Tycker ni att jag ska ringa och kolla läget på mottagningen så att de inte har glömt mig? Har läst om flera stycken som blivit "bortglömda." Men man vill ju inte vara tjatig liksom... det har ju bara gått en månad än så länge. Jag vill så himla gärna få operationen gjord innan sommaren då jag ska börja jobba i höst efter föräldraledighet... vore smidigare att göra det nu när jag ändå är hemma.

• snara79
    xtramycket skrev 2017-02-23 22:33:45 följande:

Hej! Jag var på gruppinformationsmöte 26/1 och då sa läkaren som informerade att alla skulle få en kallelse till läkarsamtal inom 2 månader. Otålig som man är känns det som att dagarna går i slow motion. Nu till min fråga till er. Tycker ni att jag ska ringa och kolla läget på mottagningen så att de inte har glömt mig? Har läst om flera stycken som blivit "bortglömda." Men man vill ju inte vara tjatig liksom... det har ju bara gått en månad än så länge. Jag vill så himla gärna få operationen gjord innan sommaren då jag ska börja jobba i höst efter föräldraledighet... vore smidigare att göra det nu när jag ändå är hemma.

Klart du kan ringa och fråga! Det hade jag gjort. Lycka till????
  • snara79

Dag 14 efter op och nu börjar jag känns mig som innan, känner mig pigg och glad. Det som jag jobbar med är puré och tuggar maten noga, underbart att få äta och tugga igen! Tar det i små steg enligt matschemat jag fått från dietisten. Stygnen (agrafferna) skall tas bort imorgon och det längtar jag till så man kan röra sig lättare igen.

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016