• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • JoelBus

Hej.

Jag måste bara höra vad ni tror om en grej. Kanske en dum fråga....

Men jag ha är så sjukt ont i knäna, fötterna och höfterna. Varje dag. Knäna är värst. Har haft ont i knäna från och till i 3 år. Men aldrig så ont som jag har nu. Tror ni att man kan få operationen tidigare om man ringer och berättar det? Som det ser ut nu så kommer jag inte att få opereras förrän efter sommaren. Det känns så länge att ha så ont...

Tycker ni att jag ska ringa och trycka på förloppet lite? Eller tror ni att det är lönlöst. Det kanske är många som har ont ständigt....

• snara79
    JoelBus skrev 2017-02-26 21:31:24 följande:

Hej.

Jag måste bara höra vad ni tror om en grej. Kanske en dum fråga....

Men jag ha är så sjukt ont i knäna, fötterna och höfterna. Varje dag. Knäna är värst. Har haft ont i knäna från och till i 3 år. Men aldrig så ont som jag har nu. Tror ni att man kan få operationen tidigare om man ringer och berättar det? Som det ser ut nu så kommer jag inte att få opereras förrän efter sommaren. Det känns så länge att ha så ont...

Tycker ni att jag ska ringa och trycka på förloppet lite? Eller tror ni att det är lönlöst. Det kanske är många som har ont ständigt....

Du kan ju allltid ringa och höra med dem! Förstår det känns länge att vänta tills efter sommaren. Hoppas!!!
  • Zunrose

Hur går det för er med remissen? Vilket län tillhör ni? Jag har varit på gruppmöte i Blekinge till oss sa de tidigast efter sommaren pga brist på tider och personal. Jag känner mig otålig:(

• JoelBus
    Zunrose skrev 2017-02-28 19:17:21 följande:

Hur går det för er med remissen? Vilket län tillhör ni? Jag har varit på gruppmöte i Blekinge till oss sa de tidigast efter sommaren pga brist på tider och personal. Jag känner mig otålig:(

Samma här. Känns som en evighet...
  • JoelBus
    snara79 skrev 2017-02-28 14:41:07 följande:

Du kan ju allltid ringa och höra med dem! Förstår det känns länge att vänta tills efter sommaren. Hoppas!!!

Tack. Jag tror jag ska göra det. Kan ju inte skada liksom...

Hur går det för dig med allt? Börjar du pigga på dig?
  • snara79
    JoelBus skrev 2017-02-28 21:41:31 följande:
    Tack. Jag tror jag ska göra det. Kan ju inte skada liksom...

Hur går det för dig med allt? Börjar du pigga på dig?
    Nä man kan alltid fråga! Hoppas!

Jo jag tycker det går bra, känner mig pigg och som innan ungefär. Lite meck med maten (viss mat) när jag äter för snabbt. Ngt jag får lära mig- äta sakta. Tycker det är lite svårt att veta vad jag ska äta och vad jag KAN äta. Kör enl dietistprogrammet jag fått men tröttnar då det är så ensidigt. Äter puré eller väl tuggad mat.

Ngn som har en bok att sälja om mat/recept etc efter gastric sleeve (eller även efter bypass)!?
  • miija

Ja har en att sälja av Marie Odin

Efter en gastric by pass operation heter den .

Kolla upp den på nätet å återkom om du är intresserad .

Du kan få köpa den för 150kr ,halva priset :)

Med vänlig hälsning, maria

• xtramycket

Hej på er! Jag har äntligen fått en kallelse till läkarbesök så 20/3 är det dags. Nu är jag sååå nervös. Är rädd för att bli nekad. Någon som blivit nekad eller vet någon som blivit det? Av vilken anledning isf? Hur lång tid har det tagit för er som opererat er från läkarbesök till op. dagen?

• Bradbury

Hej!

Hoppas det går bra för er alla!
    Jag har haft ett par hektiska veckor och inte hunnit väga mig på ett tag. Men idag var det dags. Under 80!!!
    Vägde in på 79,1! Har alltså tappat över 40kg och är och nosar på normalvikt med ett BMI på 25,5. Vet att man inte ska snöa in på siffror men ser känns ändå HELT OTROLIGT!!!

Hoppas det går bra för er alla därute och till er som står och tvekar: det här är det avskiljt bästa jag gjort, jag har fått mitt liv tillbaka!

Kram

• snara79
    Bradbury skrev 2017-03-14 14:04:04 följande:

Hej!

Hoppas det går bra för er alla!
    Jag har haft ett par hektiska veckor och inte hunnit väga mig på ett tag. Men idag var det dags. Under 80!!!
    Vägde in på 79,1! Har alltså tappat över 40kg och är och nosar på normalvikt med ett BMI på 25,5. Vet att man inte ska snöa in på siffror men ser känns ändå HELT OTROLIGT!!!

Hoppas det går bra för er alla därute och till er som står och tvekar: det här är det avskiljt bästa jag gjort, jag har fått mitt liv tillbaka!

Kram

Hejja fantastiskt, vilken resa du gjort!

Jag har minskat 15,2 kg (sedan flytstart 16/1, op 13/2) så jag är på väg ner men jag är otålig och det blir jag lite trött på men så e jag. Följer min viktminskningsplan (som jag fick med mig hem fr sjukhuset) som jag ska.
    Mår bra men får ibland stopp o inte kan äta viss mat (vet ej vilken eller varför) det bara blir tvärstopp. Kan vara att jag äter för fort ibland om jag e hungrig.
    Börjar jobba igen på måndag och det ska bli skoj! Redo nu för det vanliga livet igen.
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016