• Tjorven1980

Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt

Jag är 35 år och plussade på nyårsafton. Är i vecka 5 nu (4+4) enligt mina beräkningar. Har gjort IVF så det borde stämma ganska bra. Det är mitt första barn och första graviditet. Har väldigt svårt att förstå att jag är gravid och för min sambo är det nog ännu svårare. Men såklart är vi väldigt glada och förväntansfulla.

Någon som vill följas åt och dela tankar, glädje och oro?

• Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt
  • Curlingmorsan

Skönt att höra att allt gick bra cesso! :)

Välkommen Kary! :)

Någon annan som redan börjat känna av foglossning? Jag har konstant ont "mellan benen" (blygdbenet), känns även om jag bara står eller sitter helt still. :( Har även ont bak i ryggen, midjan/svanken på både höger och vänster sida. Värst är det på kvällarna/nätterna. Känns väldigt tidigt att få foglossning redan nu, har känt av det ett par veckor men det har blivit värre. Kommer ihåg att jag hade galet ont när jag var gravid med min son, men inte så här tidigt. Grät mig till slut till en igångsättning pga att jag hade så himla ont. Köpte ett foglossningsbälte nu ikväll, hoppas det ska hjälpa. MVC rådde mig även till att kontakta en sjukgymnast.

• cesso

Curlingmorsan- jag har tre barn sen innan och barn nr 2 var en pina pga foglossning. Smög fram i v 15-16,blev allvar v 20 ca. Men barn nr 3 blev bättre. Pga att jag rörde mig mer. Fick som du: känningar tidigt men det gick tillbaka då jag hade ett jobb dör jag rörde mkt på mig. Det räddade mig! Med barn nr 2 jobbade jag mkt stillasittande. Kanske ngt att prova??? Nu börjar den värsta tröttheten släppa och det värsta illamåendet. Även om jag lägger mig tidigt. Längtar tills jag får en "riktig" mage för nu (v 14) ser jag bara lönnfet ut..:) har alltid fått stor mage så jag hoppas den snart börjar växa.

• Curlingmorsan
    cesso skrev 2016-03-12 04:57:10 följande:

Curlingmorsan- jag har tre barn sen innan och barn nr 2 var en pina pga foglossning. Smög fram i v 15-16,blev allvar v 20 ca. Men barn nr 3 blev bättre. Pga att jag rörde mig mer. Fick som du: känningar tidigt men det gick tillbaka då jag hade ett jobb dör jag rörde mkt på mig. Det räddade mig! Med barn nr 2 jobbade jag mkt stillasittande. Kanske ngt att prova??? Nu börjar den värsta tröttheten släppa och det värsta illamåendet. Även om jag lägger mig tidigt. Längtar tills jag får en "riktig" mage för nu (v 14) ser jag bara lönnfet ut..:) har alltid fått stor mage så jag hoppas den snart börjar växa.

Kanske därför jag har så ont redan. Jag har ju varit sängliggande i 8 veckor och nu jobbat några timmar/dag den senaste veckan. Men mitt jobb är stillasittande, på sin höjd att jag går till skrivaren eller lunchrummet. ;) Och när jag väl kommer hem är jag helt slut så då blir det sängen ett par timmar. Får kanske försöka röra på mig lite mer trots att det gör ont? När jag var gravid med barn nr 2 så hade jag hemsk foglossning, men den kom senare. Då pluggade jag så var ju mycket stillasittande då också, kanske det som är problemet? Ska till sjukgymnasten precis innan påsk. Men hon sa att det finns inte så mycket att göra, mest saker man bör undvika, typ gå i trappor.

Hur nära inpå BF planerar ni att jobba? Med barn nr 1 hade jag tänkt jobba till 2 veckor innan. Men 4 veckor innan kände jag att nä jag orkar inte längre. Jobbade i butik då så svårt att ta det lugnt. Jag gick hem på fredagen och på måndagen satte det igång. Glad att jag iaf fick vara hemma några dagar. :) Med barn nr 2 var jag föräldraledig så då behövde jag inte planera.
  • Kary

Tack för välkomnandet :)

usch är lite nervös nu...vi har gjort ett NIPT och väntar på svar som ska komma i slutet av veckan eller nästa. Vårt KUB-resultat var 1/2200 men vet inte om det har någon koppling till bra resultat på NIPT. Någon som vet om man vågar hoppas? :O 

• hundochhäst
    Curlingmorsan skrev 2016-03-13 21:30:58 följande:
    Kanske därför jag har så ont redan. Jag har ju varit sängliggande i 8 veckor och nu jobbat några timmar/dag den senaste veckan. Men mitt jobb är stillasittande, på sin höjd att jag går till skrivaren eller lunchrummet. ;) Och när jag väl kommer hem är jag helt slut så då blir det sängen ett par timmar. Får kanske försöka röra på mig lite mer trots att det gör ont? När jag var gravid med barn nr 2 så hade jag hemsk foglossning, men den kom senare. Då pluggade jag så var ju mycket stillasittande då också, kanske det som är problemet? Ska till sjukgymnasten precis innan påsk. Men hon sa att det finns inte så mycket att göra, mest saker man bör undvika, typ gå i trappor.

Hur nära inpå BF planerar ni att jobba? Med barn nr 1 hade jag tänkt jobba till 2 veckor innan. Men 4 veckor innan kände jag att nä jag orkar inte längre. Jobbade i butik då så svårt att ta det lugnt. Jag gick hem på fredagen och på måndagen satte det igång. Glad att jag iaf fick vara hemma några dagar. :) Med barn nr 2 var jag föräldraledig så då behövde jag inte planera.
    Jag har tänkt jobba till v 32. Hade tänkt jobba längre men eftersom jag jobbar natt inom vården och känner att familjen blir lidande hemma av att jag är så trött och grinig hela tiden så tror jag att jag slutar jobba då.
  • Björken
    Curlingmorsan skrev 2016-03-13 21:30:58 följande:
    Jag har tänk jobba så länge det bara går. Kanske en vecka innan BF. Jag har ett flexibelt arbete där jag kan växla mellan laborativt arbete och att sitta vid mitt skrivbord (som är höj- och sänkbart).  Med ettan hade jag tänkt gå hem två veckor inan bf, men mådde så pass bra att jag stannade kvar en vecka till. Hon kom en vecka efter BF.

I övrigt rullar allt på här. Jag känner mig mindre trött och illamåendet har avtagit, förutom när jag äter choklad (stor sorg!). Vi har berättat för dottern att hon ska bli storasyster och hon är superentusiastisk. Hon har kommit fram till att hon inte behöver kunna byta blöjor, men att hon måste öva på att hoppa på ett ben så att hon kan innan bebisen kommer. Mycket logistkt?!?
  • Hallonpajen

Jag har inte ens räknat ut till vilken vecka jag slutar, men dagis och skola är stängt fr.o.m. v 27 så då går jag på semester och låter barnen få ett långt sommarlov. Skolan börjar 18/8 och jag är beräknad 29/8 så jag tror inte jag går tillbaka och jobbar då... Hoppas jag inte kryper ur skinnet av otålighet bara! :)

Hur är det med fosterrörelser för er? Jag känner fortfarande inget och börjar bli lite orolig nästan...tredje barnet och v 17, borde man inte känna något då?!

Stolt sytok!
  • Curlingmorsan
    Hallonpajen skrev 2016-03-17 10:09:37 följande:

Jag har inte ens räknat ut till vilken vecka jag slutar, men dagis och skola är stängt fr.o.m. v 27 så då går jag på semester och låter barnen få ett långt sommarlov. Skolan börjar 18/8 och jag är beräknad 29/8 så jag tror inte jag går tillbaka och jobbar då... Hoppas jag inte kryper ur skinnet av otålighet bara! :)

Hur är det med fosterrörelser för er? Jag känner fortfarande inget och börjar bli lite orolig nästan...tredje barnet och v 17, borde man inte känna något då?!

Stolt sytok!
    Jag funderar på att göra ungefär samma. Funderar på att ha semester v 29-32 och sen ta ut föräldraledigt. Fritids har stängt här v 28-31 och sen börjar skolan 22/8 (v 34). Har BF 24/8. Om jag nu inte blir flyttad på UL. När vi gjorde KUB sa BM att hon tyckte bebis va lite liten för att vara i den veckan jag var. Men med två pygméföräldrar så är det kanske inte så konstigt. ;)

Jag gick in i v 18 idag. TROR att jag kände fosterrörelser igår kväll, men är jätteosäker. Är också orolig att något ska va fel. Längtar så till UL om 2 veckor, vill veta att allt är ok.
  • Aurora82

Jag blir 34 i slutet av året. Är det tillräckligt hög ålder?

Jag plussade i tisdags. Mkt blandade känslor. Hade ett MA i januari i år och i augusti förra året födde jag en son i v22+, han finns inte livet då den graviditeten avbröts pga av ett mkt allvarligt hjärtfel hon honom som upptäcktes vid RUL. Är så nervös denna gången . Och vet ju inte hur långt gången jag är då mensen ibte varit regelbunden sedan januari.

• Emelia79

Jag är en 36-åring som är gravid med andra barnet. Är i v 10 nu så det är ett tag kvar till BF. Börjar bli nervös inför att göra KUB om några veckor, gjorde inte det sist men nu är jag över 35 och tänker att det vore bra. Känner mycket större oro för att barnet inte ska leva eller nått den här graviditeten.

• lynx vox

Jag är 35 och har bf 22/12...
    Är alltså i slutet av v.8 nu!
    Fick en dotter för 10 år sedan så blir en liten åldersskillnad där;)

• Miss Vickan

Hej!

Hänger på här om det går bra :) Är snart 34 år och plussade imorse på bim -2. Har tvillingar på 10 år så det blir en liten sladdis det här om allt går bra. Känns så spännande och overkligt!

• lynx vox
    Miss Vickan skrev 2016-05-12 21:01:06 följande:

Hej!

Hänger på här om det går bra :) Är snart 34 år och plussade imorse på bim -2. Har tvillingar på 10 år så det blir en liten sladdis det här om allt går bra. Känns så spännande och overkligt!

Så kul!!
    Jag har också ett barn på 10 år sen tidigare :)
  • vhn

Hej

Hänger gärna på här! Väntar vårt andra barn och är i v 11+ några dagar.
    Har en dotter som fyller två i början av juni. Har kub på måndag och känner mig än så länge lugn men kommer garanterat va jätte nervig på måndag:)

Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt