• Tjorven1980

Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt

Jag är 35 år och plussade på nyårsafton. Är i vecka 5 nu (4+4) enligt mina beräkningar. Har gjort IVF så det borde stämma ganska bra. Det är mitt första barn och första graviditet. Har väldigt svårt att förstå att jag är gravid och för min sambo är det nog ännu svårare. Men såklart är vi väldigt glada och förväntansfulla.

Någon som vill följas åt och dela tankar, glädje och oro?

• Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt
  • Curlingmorsan
    Tjorven1980 skrev 2016-01-29 11:21:58 följande:

Vecka 9 för mig nu (8+2). Var på VUL idag. Allt såg ut precis som det skulle, hjärtat pickade fint och var i den storleken som den ska vara vid denna tid. Vilken lättnad! Och så verkligt det blev. Både jag och min sambo har haft så svårt att förstå att vi ska bli föräldrar och inte riktigt vågat glädja oss. Läkaren sa att när det gått så här långt och allt ser så bra ut som det gör nu så är missfallsrisken minimal. Så nu tänker jag sluta oroa mig och bara vara glad och njuta av att vara gravidGlad

Lovade mig själv att om allt såg bra ut på idag skulle jag kontakta en Personlig tränare med kunskap om gravidträning och satsa på det. Finns en man där jag bor som är utbildad. Så det ska jag göra idag. Har aldrig tränat med en PT men om det är någon gång man ska satsa på sig själv och sin hälsa är det väl när man är gravid!

Så glad just nu. Vi ska fia med att gå ut och äta lunch tillsammans idag. Det är något som aldrig annars händerGlad

Åhh va roligt att få se den lille och ett litet hjärta! Kan ju inte bli en bättre start på helgen!

Idag var jag och tog blodprovet för KUB. Så nu nervös väntan i 17 dagar innan det är dags för UL och svaret.
  • MysTess
    Ymsan skrev 2016-01-29 17:20:56 följande:

Jag är i v 10+3 och har fått utskrivit lergigan comp för illamående. Någon här som har erfarenhet av det?

Hej! Är i vecka 10 jag med. Fått lergigan comp och använt i ett par veckor, funkar för mig och blir piggare. Dock får jag en väldig huvudvärk när det går ur kroppen. Det beror väl på att det är efidrin i.
  • Myran76
    Curlingmorsan skrev 2016-01-28 07:38:29 följande:
    Jag tänker inte så mycket på den ökade risken, min åldersnoja är nog mer att jag/vi känner att barnet kommer få gamla föräldrar(vi är båda 78:or). Vet att många idag skaffar barn först efter 35 så vi kommer inte vara "onormalt" gamla. Men i jämförelse mot våra andra barn som nu är 9-13 år. Känner även att omvärldens (familj o kollegor) reaktioner är lite så, att de tycker vi är lite för gamla. Men jag känner mig inte så gammal....
    Det är klart att när man redan fått barn i 20-års åldern så kan jag förstå att det känns som en stor skillnad. Sedan beror det kanske lite på var man bor också. I storstäderna verkar ju nästan alla få barn efter 30 så där kan jag inte tänka mig att någon skulle reagera, och barnen som växer upp får ju ungefär lika gamla föräldrar eftersom det är så vanligt nu. Synd att er omgivning reagerat på det sättet, men speciellt om det är tredje eller fjärde barnet är det ju inget ovanligt alls.  

Själv kan jag fundera på om jag kanske är tröttare nu än jag skulle varit som yngre mamma. Nu hade jag ju inte det valet eftersom jag inte träffade min man förrän jag var 34, men det är ju något de säger att äldre föräldrar kanske inte orkar lika mycket. 

Fast just nu är inte rätt tid att fundera på det, eftersom jag är så galet gravid-trött för tillfället :) Normalt tror jag att jag är ganska pigg. Kanske inte som en 25-åring, men helt okej i alla fall! 
  • Myran76
    Melisande skrev 2016-01-28 14:32:50 följande:

Går in i vecka 6 nu.
    Har lite svårt att känna efter symptom av graviditeten dock, eftersom jag haft bihåleinflammation som i dag konstaterades har övergått i en kraftig lunginflammation istället. Helt otroligt. Märkte inte ens att jag var sjuk!
    Läkaren undrade hur tusan jag kunde missa en lunginflammation med så usla värden, men jag sa bara som det var, att jag arbetar heltid och har två små barn hemma, make och hem att ta hand om även om vi delar på ansvaret. Jag HINNER inte känna efter hur kroppen mår till vardags och har arbetat mig igenom både halsflusser, halsbölder och lunginflammationer förut. "Jäkla småbarnsföräldrar", sa läkaren och suckade. "Alltid sist att söka läkarhjälp."

Jaja, så nu blir det 7 dagar sängliggande på doktorns order i den mån jag kan lyckas med det, och sedan penicillin en väldans massa dagar (som läkaren intygar inte ska skada fostret). Ska bli lite skönt att få dricka mängder med té och Netflixa ett tag

Oj, jisses! Ja, visst är det så att man inte hinner känna efter ibland. Man bara kör på. Men det visar förstås hur viktigt det är att stanna upp och lyssna på kroppen emellanåt. 

Fnissade åt läkarens reaktion. Du är inte den enda alltså... :)  

Avundsjuk på 7 dagars Netflixande. Önskar man kunde få det - men utan lunginflammation förstås. 
  • eijo

Ja, fick tidigt UL i vecka 7 och vad man såg var allt bra. Nytt UL på torsdag :)

eijo skrev 2016-01-27 12:04:53 följande:

Hej! Jag är 37 och väntar andra barnet efter att ha haft en partiell mola i oktober 2014 vilket ledde till ett års graviditetsförbud, så nu är jag glad att vara i vecka 8 och hoppas på det bästa.

Björken skrev 2016-01-27 12:11:19 följande:

Hej eijo! Grattis till den nya graviditeten! Jag hade också en mola 2014, så jag känner med dig. Har du fått något tidigt UL för att kontrollera att allt är bra den här gången?

• Björken

Idag är det dags för VUL nr 2. Är i v7+6. Känner mig nervös då jag haft lite bruna flytningar inatt och även en dag förra veckan, så det ska bli skönt att se hur det ser ut där inne. Håll tummarna för att hjärtat fortfarande pickar på...

• Man1981
    Myran76 skrev 2016-01-31 04:17:37 följande:

Det är klart att när man redan fått barn i 20-års åldern så kan jag förstå att det känns som en stor skillnad. Sedan beror det kanske lite på var man bor också. I storstäderna verkar ju nästan alla få barn efter 30 så där kan jag inte tänka mig att någon skulle reagera, och barnen som växer upp får ju ungefär lika gamla föräldrar eftersom det är så vanligt nu. Synd att er omgivning reagerat på det sättet, men speciellt om det är tredje eller fjärde barnet är det ju inget ovanligt alls.  

Själv kan jag fundera på om jag kanske är tröttare nu än jag skulle varit som yngre mamma. Nu hade jag ju inte det valet eftersom jag inte träffade min man förrän jag var 34, men det är ju något de säger att äldre föräldrar kanske inte orkar lika mycket. 

Fast just nu är inte rätt tid att fundera på det, eftersom jag är så galet gravid-trött för tillfället :) Normalt tror jag att jag är ganska pigg. Kanske inte som en 25-åring, men helt okej i alla fall! 

Vi är runt 35 och väntar vårt första barnet, trots vår "höga" ålder. Där vi bor är det inte alls konstigt att få barn i 35-/40-årsåldern. Och våra föräldrar är i 60-/70-årsåldern, så de var nästan lika gamla när de fick barn.
  • Man1981

Åldersnoja när det gäller barnafödande är förresten ett ganska modernt fenomen. Innan preventivmedlen blev vanliga i mitten av 1900-talet fick mång kvinnor barn långt upp i medelåldern. 45-åriga småbarnsmödrar var ingen ovanlighet för 100 år sedan.

• Myran76
    Man1981 skrev 2016-02-02 22:43:54 följande:

Åldersnoja när det gäller barnafödande är förresten ett ganska modernt fenomen. Innan preventivmedlen blev vanliga i mitten av 1900-talet fick mång kvinnor barn långt upp i medelåldern. 45-åriga småbarnsmödrar var ingen ovanlighet för 100 år sedan.

Intressant. Hade inte tänkt på det, men det stämmer ju. Man tänker ju ofta att äldre generationer fick barn mycket tidigare men de fick ju även barn mycket senare. När min mormor föddes var hennes mamma långt över 40, men så var också min mormor det elfte barnet :) 
  • cesso

God morgon... Här mår man illa! Fy! Har ni skrivit in er på mvc? Jag har inte ena ringt än... Är i v 8 nu så bäst att ringa kanske. Jag funderar på att göra KUB denna ggn. Vi gjorde fv-prov förra grav, men gick vattenavgång 10 dgr efter. Bebisen klarade sig men det var hemskt! Så inget jag vill göra i onödan. Däremot görs inte KUB här. Närmast är 25 mil bort.

Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt