• Tjorven1980

Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt

Jag är 35 år och plussade på nyårsafton. Är i vecka 5 nu (4+4) enligt mina beräkningar. Har gjort IVF så det borde stämma ganska bra. Det är mitt första barn och första graviditet. Har väldigt svårt att förstå att jag är gravid och för min sambo är det nog ännu svårare. Men såklart är vi väldigt glada och förväntansfulla.

Någon som vill följas åt och dela tankar, glädje och oro?

• Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt
  • Tjorven1980

Igår gick jag, enligt fls gravititetsuträknare, in i vecka 6. Mer exakt är jag nu i vecka 5+1. Tiden verkligen smyger fram. Inte mycket symptom än så länge. Brösten svullna och bröstvårtorna ömma och stora. Ett lite mindre trevlig graviditetsåkomma är att jag är väldigt gasig i magen. Inte så kul...

Ringde kliniken där vi gjorde vår IVF och vi har fått tid den 29/1 för att göra ett VUL. Känns så långt borta. Bara att hålla alla tummar att allt ser bra ut då.

• Nolejo
    Tjorven1980 skrev 2016-01-07 11:30:22 följande:

Igår gick jag, enligt fls gravititetsuträknare, in i vecka 6. Mer exakt är jag nu i vecka 5+1. Tiden verkligen smyger fram. Inte mycket symptom än så länge. Brösten svullna och bröstvårtorna ömma och stora. Ett lite mindre trevlig graviditetsåkomma är att jag är väldigt gasig i magen. Inte så kul...

Ringde kliniken där vi gjorde vår IVF och vi har fått tid den 29/1 för att göra ett VUL. Känns så långt borta. Bara att hålla alla tummar att allt ser bra ut då.

Ja tyvärr är ju gaser i magen rätt vanligt åkomma som gravid :).

Vi fick göra ett UL i v 10 och det var mysigt att få se att det finns en liten skrutt där i magen. Och framför allt att det bara är en :).
  • cesso

Nu har jag börjat blöda och har ont... Så tror det blir tidigt missfall..:(

• Tjorven1980
    cesso skrev 2016-01-08 09:20:44 följande:

Nu har jag börjat blöda och har ont... Så tror det blir tidigt missfall..:(

Usch. TristRynkar på näsan
  • Curlingmorsan

Hakar gärna på om jag får? Är 37år och är i v 8 (7+1). Har två barn sedan tidigare (9 och 11år) och sambon har även han två barn sedan tidigare (10 och 13år). Så det här blir en riktig liten sladdis om allt går vägen. Fick ett missfall i september så vågar inte riktigt hoppas för mycket. Men kräks och mår konstant illa, så får väl försöka se det som ett positivt tecken. Även om det känns allt annat än positivt just nu, kom inte ens iväg till jobbet idag. ???? Hur mår ni?

• Björken

Jag hänger också gärna med här Är 34 år och plussade häromdagen. Är just nu i v4+2 med andra barnet och har en 4-åring sedan tidigare. Jag känner mig förväntansfull men nervös. Vi började försöka att få ett syskon för mer än två år sedan. Efter nio månader blev jag gravid med en mola vilket upptäcktes i v. 10 och efter skrapning fick vi 6 månaders graviditetsförbud. Förbudet tog slut i november 2014 och sedan dess har vi försökt. Har en tid för att påbörja utredning om två veckor men ser fram emot att nästa vecka ringa och boka om för ett ultraljud istället. Håller tummarna för att allt ska gå vägen!

• sunflower79
    Nolejo skrev 2016-01-05 11:14:54 följande:

Hur mår ni?

Jag har mått illa fram till för någon vecka sedan, men nu verkar det ha gått över. Har överlag mått bättre denna graviditeten än förra. Tröttheten har också minskat, nu klarar jag av att hålla mig vaken hela dagarna :).

Usch detta illamående tar kål på mig denna gång. Har ingen matlust alls o går mest som en zombie hela dagen. Mkt värre denna graviditet än de två förra. Har mått illa till v 15-17 m dem men inte så här intensivt.
  • sunflower79
    Fia80 skrev 2016-01-05 17:21:51 följande:

Jag har gjort kub klart orolig när man var där. Men så skönt när det var gjort :) men vi hade en plan ifall resultatet skulle bli dåligt. Tror att det är rätt viktigt att man har det.

Men bra med positivt tänkande

Får jag fråga vad ni hade för plan? Vi står i vslet o kvalet att göra KUB men är sen osäker på nästa steg/test om resultatet skulle visa sig så. Då ska vi istället gå hela graviditeten o oroa oss över en siffra. Jag är jättekluven. ????

Sen berättade min bm att det nu finns nåt som heter Nipt som endast är ett blodprov o ska ersätta fostervattensprov. Men de var osäkra om det gäller alla.
  • Fia80

[quote=76206810][quote-nick]sunflower79 skrev 2016-01-08 23:02:14 följande:[/quote-nick]Får jag fråga vad ni hade för plan? Vi står i vslet o kvalet att göra KUB men är sen osäker på nästa steg/test om resultatet skulle visa sig så. Då ska vi istället gå hela graviditeten o oroa oss över en siffra. Jag är jättekluven. ????

Sen berättade min bm att det nu finns nåt som heter Nipt som endast är ett blodprov o ska ersätta fostervattensprov. Men de var osäkra om det gäller

Det är ju olika beroende på var man bor var de erbjuder om reslutat är under 1:200. Där jag var erbjöd de fostervatten prov. Vet att andra erbjudanden nipp test annars kan man ju bekosta det själv tro det ligger mellan 8000-10000. Vi tycker inte down syndrom är det värsta som skulle hända de är ju fantastiska barn. Men vore bra att veta så man kunde förbereda sig. Sedan kan man ju ta moderkakstest.

Vi fick bra resultat på vårt kub men ni ska vi snart göra RUL så det är ju oroande med men en sak i taget tänker jag.

• Nolejo
    sunflower79 skrev 2016-01-08 23:02:14 följande:

Får jag fråga vad ni hade för plan? Vi står i vslet o kvalet att göra KUB men är sen osäker på nästa steg/test om resultatet skulle visa sig så. Då ska vi istället gå hela graviditeten o oroa oss över en siffra. Jag är jättekluven. ????

Sen berättade min bm att det nu finns nåt som heter Nipt som endast är ett blodprov o ska ersätta fostervattensprov. Men de var osäkra om det gäller alla.

Jag svarar även om frågan inte är riktad till mig :). Vår plan är att göra vidare tester om resultatet på KUB visar på en risk som är mer än 1:250 (har för mig att det är då BM rekommenderar vidare tester). Om det blir NIPT eller fostervattensprov då får vi se. NIPT kostar ju ca 10000, men innebär ingen ökad risk för missfall så det känns lite svårt. Men vi tar ett steg i taget. Först KUB :).
Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt