• Silmation

IVF Juni 2016

Hejsan!
    Nu har jag och min make fått komma på vårt "Första ivf läkarbesök"
    Och då jag gick med i en studie på sahlgrenska kommer jag att få gå på en pulverdiet i 3 månader (pga högt bmi)  men har redan nu fått reda på att det kommer bli äggplock i juni.
    Jag kommer att börja med det långa protokollet i Maj:)
    Hade varit kul att komma i kontakt med vänner som också ska få starta runt den tiden :)

• Svar på tråden IVF Juni 2016
  • Hope2016

Hoppar in här med, fått insatt ett perfekt 5 dagars blastis från fysen, så nu den långa väntan

• Emmet1976
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-11 19:35:36 följande:

Hörni, tror ni att det är OK att bada i badtunna? Har ju gjort FET och är på RD 8. När vi gjorde ET stod det på pappret vi fick att man skulle undvika bad, sex och träning under de första veckorna men denna fång fick vi inget papper med instruktioner. Har ju värmt upp badet till 41 grad nu men blir lite osäker... Är det skillnad på vad som gäller angående ET (färsk återföring) och FET (frysåterföring)?

Jag skulle avstå, men jag är kanske feg...
  • Emmet1976
    Hope2016 skrev 2016-06-11 23:20:57 följande:

Hoppar in här med, fått insatt ett perfekt 5 dagars blastis från fysen, så nu den långa väntan

Lycka till! :)
  • Jazzgirl76
    Emmet1976 skrev 2016-06-12 00:04:58 följande:
    Jag skulle avstå, men jag är kanske feg...
    Jag med så jag skippade det faktiskt... Men var ju bra sugen. Skulle nog inte förlåta mig själv om det skulle vara det som förstör allt...
  • mini72
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-11 14:19:21 följande:

Ok, jag körde bara Gonal-f som de höjde dosen på två ggr och sen Orgalutran från dag 5. Men bra att veta att det finns andra alternativ till nästa vända om de anser att de kanske funkar effektivare med tanke på alla mina återvändande besök för VUL.

Ja, det finns tydligen flera lösningar på olika problem vid ivf, så jag känner mig väl omhändertagen. Första försöket fick jag också höja dosen en gång (till maxdos) på Gonal F, men så la de till Menopur pga att det ger effekt på tillväxten. Problemet den gången var att jag fått en cysta på livmodern, som växte i raskare tempo än äggblåsorna. (Den blev sen tatt ut vid äggplocket). Jag har tagit Melatonin varje kväll i över 2 månader nu, vilket ska ge fin äggkvalitét, något som jag är extra spänd på att se resultatet av. Jag vågar inte räkna med många ägg - min amh är nästan inte mätbar och jag blir 44 år nästa vecka, men jag hoppas ju att alla dessa mediciner ska ge utdelning såklart! :)
  • Jazzgirl76
    mini72 skrev 2016-06-12 09:15:32 följande:
    Ja, det finns tydligen flera lösningar på olika problem vid ivf, så jag känner mig väl omhändertagen. Första försöket fick jag också höja dosen en gång (till maxdos) på Gonal F, men så la de till Menopur pga att det ger effekt på tillväxten. Problemet den gången var att jag fått en cysta på livmodern, som växte i raskare tempo än äggblåsorna. (Den blev sen tatt ut vid äggplocket). Jag har tagit Melatonin varje kväll i över 2 månader nu, vilket ska ge fin äggkvalitét, något som jag är extra spänd på att se resultatet av. Jag vågar inte räkna med många ägg - min amh är nästan inte mätbar och jag blir 44 år nästa vecka, men jag hoppas ju att alla dessa mediciner ska ge utdelning såklart! :)
    Jag hade också en cysta som verkade ta över och de var på väg att avbryta men till slut blev det ändå äggplock. Melatonin, är det något du får utskrivet och ordinerar av läkaren eller tar du det på eget bevåg? Hoppas också på att du får fin utdelning!
  • mini72
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-11 14:19:21 följande:

Ok, jag körde bara Gonal-f som de höjde dosen på två ggr och sen Orgalutran från dag 5. Men bra att veta att det finns andra alternativ till nästa vända om de anser att de kanske funkar effektivare med tanke på alla mina återvändande besök för VUL.

Jazzgirl76 skrev 2016-06-12 01:32:28 följande:

Jag med så jag skippade det faktiskt... Men var ju bra sugen. Skulle nog inte förlåta mig själv om det skulle vara det som förstör allt...

I min folder står det att kvinnan ska avstå från bruk av tampong och karbad de första 5 dagarna efter ägguthämtning.
  • mini72
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-12 09:21:32 följande:

Jag hade också en cysta som verkade ta över och de var på väg att avbryta men till slut blev det ändå äggplock. Melatonin, är det något du får utskrivet och ordinerar av läkaren eller tar du det på eget bevåg? Hoppas också på att du får fin utdelning!

Det är läkaren på kliniken som ordinerat Melatonin. Egentligen är det en sovmedicin, så jag har varit obeskrivligt trött genom många arbetsdagar, men blev sjukskriven nu veckorna innan VUL och ÄP. Ganska skönt faktiskt! :)
  • Emmet1976

Min läkare sa i rent informationssyfte att en höjning av dosen kan ge motsatt effekt då hon ändå valde att prova att köra 375 ie. Och detta för min vetskap om de sedan sänker dosen igen.

• Emmet1976

Ju mer jag läser, desto mer inser jag hur komplicerad vår reproduktionsfunktion är och hur lite vetenskap som faktiskt är fastställd ur ett internationellt perspektiv.
    Vissa har fått Trombyl i tron om att det ska minska missfallsrisk, andra har fått sömnmedel och tredje DHEA, vilket är ett prohormon. Allt för att det summa summarum ska lyckas bli en bebis...

Männen har i detta fall rätt, vi kvinnor är komplicerade, vilket stödjer tesen om att bakom varje framgångsrik man finns en intelligent kvinna. Det är komplicerat att att bli och vara intelligent. Haha
    Trevlig söndag kära IVF-systrar
    /Hönan Emmet1976 på sin RD 4 (IVF nr 2)

Svar på tråden IVF Juni 2016