• Regnbågsdröm

IVF med start i september 2016

Sjöblomman skrev 2016-08-04 18:24:31 följande:

Hej!
    Vi gör vårt 9e försök (4 IVF och 4 FET, 1 MF) i september. Långa protokollet.

Vart går du? Vi går på Sophiahemmet.

Då ses vi igen min vän <3 Svarade dig i en annan tråd precis. Men kan ju lika gärna prata vidare här. Vi kör också igång snart. Synarelastart 16/8. Så septembergruppen passar mig utmärkt. Det var i en sådan grupp allting startade för mig en gång. Jag hoppas att det också är där det ska få ett lyckligt slut. Fjärde gången gillt nu
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 19:05:35 följande:
    Ah! Nu såg jag ditt svar i den andra tråden.

Så skönt att allt gick bra med operationen och allt! Håller tummarna för er nu.

Jag fick mens idag och ska ringa kliniken på måndag. Antar att jag kommer börja med synarela om tre veckor. Jag brukar starta med den en vecka före beräknad mens och min cykel är ca 28 dagar.
    Sen får man ju se hur lång tid det tar innan nedregleringen är färdig, men sist tog det två veckor bara. Så jag håller hoppet uppe!

September känns som en bra månad, eftersom det var då jag blev gravid.
    Tack! Och jag håller tummarna för er! Vi ska båda lyckas nu. Så är det bara! <3

Vad menar du med "hur lång tid nedregleringen tar"? Kollar ni det på något vis? Jag kör alltid bara en viss tid, typ 3 veckor. Får blödning mellan dag 7-14 som "bevis" på att jag är nedreglerad. Har redan fått datum för start med sprutorna. Så det där med om jag är nedreglerad "kontrolleras" liksom aldrig egentligen, bara att jag får blödningen. Det är så olika från olika kliniker verkar det som.

KRAM!
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 21:15:43 följande:
    Tack!

Ja, minns du inte att vi hade den här diskussionen i våras? Alltså på min klinik tar de blodprov efter två veckor för att kolla nedregleringen, detta oavsett att man fått mens (som jag brukar få en vecka efter spraystart). Första gången jag gjorde långa så ville de att jag skulle fortsätta en vecka till med sprayen efter blodprov, dvs totalt tre veckor med synarela innan sprutstart.
    Vid andra tillfället var blodprovet bra så då fick jag börja med sprutor direkt.
    Det är som sagt väldigt olika mellan klinikerna, men jag tror inte att det ena eller andra är bättre. Bara olika sätt utifrån olika teorier.

Jag har för mig att ni hade problem med att få ägg som fortsatte dela sig, eller har jag fel?
    Är det även få ägg vid plock?
    Haha, man glömmer lätt vad man diskuterat och med vilka Men då är jag med. Fungerar lite olika på olika ställen uppenbarligen.

Ja. Det skulle man kunna säga. Problematiken är att jag har få ägg. Fått ut olika antal, men alltid 4 mogna. 3 befruktade. Det har varit lika varje gång. Första försöket klarade inget av äggen delningen, så blev ingen insättning. Men efter det bytte vi både donator och spruta, sen gick det bättre. Men har fortfarande bara haft ett ägg att sätta tillbaka de två andra gångerna. De två resterande äggen har antingen delat sig för mycket eller för lite. Många steg som ska klaffa ju Skulle fått två tillbaka tredje försöket, men var bara ett som var fint nog. Hoppas på två den här gången <3

Du har bra minne du. Jag har inte lika bra. Hur såg er historia ut?
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 22:07:23 följande:
    Ja, jag har ganska bra minne.

Vi har gjort IVF i två år.
    IVF 1 okt 2014: 1 in
    IVF 2 jan 2015: 1 in, 2 till frysen
    FET 1 mars 2015: 1 in
    FET 2 april 2015: 1 in
    IVF 3 sep 2015: 2 in, 3 till frysen, MF v 6
    FET 3 nov 2015: 2 in
    FET 4 jan 2016: 1 in
    IVF 4 mars 2016: 2 in

Så ser det ut, bara lyckats en gång. Får ut runt 15 ägg varje gång. De ser perfekta ut säger dem, men uppenbarligen är de inte perfekta eftersom det inte fungerar.
    Tufft... Är många av era ägg mogna också? Och befruktade? Eller bara få? Det är ju rätt vanligt att ett par ägg ryker på vägen. Men har man många befruktade och dessutom får till frysen som ni, så tycker man ju att det borde gå någon gång Det måste vara er tur nu! September är en bra månad! Det bestämmer vi nu!
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-04 23:18:54 följande:
    Ja... Runt 10 blir befruktade, men vi gör ICSI så det hjälper väl till också.
    De tycker som sagt att allt är toppen och att det bara är en tidsfråga.
    Såklart blir man glad över det men samtidigt är det så psykiskt påfrestande att inte vet om och när det sker. Visste man att det tar sig om två år, så är det ju bara att hänga i.
    Sen är det ju så klart en kostnadsfråga också, vi är uppe i 220 000 nu...
    Jag förstår precis. Det är tungt och tufft. Men på något märkligt vis så orkar man ändå.. Man står ut för att man hoppas så förbannat. Det måste vara vår tur nu <3

Och det var väl egentligen svaret till frågan här precis i inlägget ovan också. Man orkar för att man längtar. Och hoppas. Ibland vill man bara lägga sig ner och dö... Vi får inget stöd nu, men får väl se om vi kommer begära det senare om det fortsätter gå dåligt.. Hoppas slippa..
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-05 14:18:23 följande:
    Nej tyvärr. Vill du göra IVF i Huddinge så får du snällt vänta ut kön.
    Vårdgarantin kan däremot hjälpa dig med tid hos två privata kliniker som de samarbetar med.
    Varför vill du envist göra i Huddinge? Om de har kö och erbjuder en annan tid någon annanstans fortare.. Och du skriver att du inte orkar vänta? Då förstår jag inte vad problemet är? Ta en privat klinik istället då om de erbjuder er det
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-06 13:41:23 följande:
    Alltså... Det är inte jag som vill göra i Huddinge, men det förstod du va?
    Haha oj. Ja, det förstod jag. Råkade bara citera fel person, sorry. Men hon som skulle ha svaret ser det förhoppningsvis också
  • Regnbågsdröm
    Tiiffany skrev 2016-08-06 17:53:38 följande:

[quote=76860187][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-08-06 17:30:10 följande:[/quote-nick]

Haha oj. Ja, det förstod jag. Råkade bara citera fel person, sorry. Men hon som skulle ha svaret ser det förhoppningsvis också

[/

Det är väldigt nära mig samt att jag under arbetstid kan smyga dit för rutinkontroller. Ingen på jobbet vet om detta och vill inte heller att någon vet. Har svårt att ta flera lediga dagar ;/

Kanske inte ska ha så bråttom ändå för jag misstänker att jag kommer behöva genomgå lapraskopi

Okej. Jag rekommenderar dig att berätta för någon på jobbet. Det underlättar så mycket i processen. Man inser det när man försökt hålla det inom sig för länge.. för mig funkade det inte alls. Men jag jobbar rätt tätt med mina kollegor och vi är inte så många. Du kan ju sjukskriva dig när du behöver iväg. Det gör alltid jag.

Vad är lapraskopi?
  • Regnbågsdröm
    Tiiffany skrev 2016-08-06 20:05:20 följande:

[quote=76860322][quote-nick]Regnbågsdröm skrev 2016-08-06 18:30:47 följande:[/quote-nick]

Okej. Jag rekommenderar dig att berätta för någon på jobbet. Det underlättar så mycket i processen. Man inser det när man försökt hålla det inom sig för länge.. för mig funkade det inte alls. Men jag jobbar rätt tätt med mina kollegor och vi är inte så många. Du kan ju sjukskriva dig när du behöver iväg. Det gör alltid jag.

Vad är lapraskopi?

Lapraskopi är en operation under narkos där dem för hål i magen för att titta i buken om det tex finns cystor eller endometrios

Jaha okej. Ja, om de misstänker att du har något av det så känns det ju lämpligt att kolla det först såklart...
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-08-07 14:32:37 följande:

Snälla! Bli måndag! Jag vill ringa kliniken.

Väntas mens på måndag Sjöblomman? Vi kommer ligga rätt lika i tid nu, då vi båda kör långt protokoll ju Jag börjar med synarela 16 augusti!
Svar på tråden IVF med start i september 2016