• Filli89

IVF med start i september 2016

Lee*** skrev 2016-08-17 19:50:11 följande:

Fostret vad som erat lite mindre än det normala. Vi fick en ny tid o då hade fostret vuxit bra under den veckan men ff för liten. 8 dagar innan MF var vi o kollade på fostret, kunde också se en liten "kropp", det började med att jag fick lite mörkare flytningar o då kände jag att det var kört, kände mig tom på ngt sätt. Dagen efter var ok på morgonen men flytningarna kom tillbaka på eftermiddagen, bröt ihop och åkte in till akuten, där vi kunde se fostret men inget hjärta som slog. Söndagen dagen efter hade jag ont med på måndag så hade jag en sådan smärta som knappt gick att hantera, kom ut lite klumpar osv. Kändes bättre men hade ff ont i nedre magen. Dagen efter gick vi en riktig långpromenad o den natten så "födde" jag ut fostret i toan, efter det så kändes det så tomt men smärtan hade släppt helt. Efter den händelsen var jag så otroligt trött, dels för smärtan o MF samt för hela karusellen med ivf (Ursäkta för ett långt svar)

Nej jag förstår precis, vi har ju upplevt samma traumatiska upplevelse. Hoppas det är vår tur nu.! Har du börjat med ivf nu lr? (Om du skrivit det så har jag nog missat det! )
  • Filli89
    Lee*** skrev 2016-08-18 07:27:10 följande:

Vi börjar i slutet av aug. Det var idag du har insättning av embroy? Lycka till!

Okej kör du lång lr kort då lr ?

NEJ! blir ingen insättning idag, blev så glad igår när bm ringde och sa att de sätter tillbaka en 5 dagars på lördag istället! Jag ville gärna att min egna gyn skulle sätta tillbaka den men hon skulle tyvär på begravning idag (dag 3) så hon erbjöd sig att komma in extra på lördag om det utvecklas till en blasto. Så jag är supernöjd. Hoppas det blir något denna gång och om det blir att det vill stanna.
  • Filli89
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-18 13:14:02 följande:

Oh. Läskigt. Men hoppas du får tillbaka en blasto på lördag då. Fint att de går in extra. Hur många embryon hade du kvar nu? Hoppas det går bra <3 Den där väntan innan insättning tycker jag är värst, men det är nog för att alla våra embryon dog en gång.. Så blev ingen insättning alls första försöket. Så är alltid livrädd för det

Läskigt ? Tycker du de? Ja tyckte de var bara bra stt ja kan få 5 dagars tillbaka. De riskerar dock inte det med få antal embryon vet jag så ja antar att ett par st klarade sig. Vi får se hur d blir. Ja har 9 som blev befruktade jag vet dock inte hur de har utvecklats de fryser endast in blasto!
  • Filli89
    Lee*** skrev 2016-08-18 14:42:35 följande:

Underbart, då hoppas vi att du även får några till frysen :).

Kör korta protokollet, gjorde även detta på våra två tidigare ivf. Vi får göra tvillingförsök denna gången, så hoppas vi får två bra embroy för det är ju ingen garani

Ja man är ju så kluven när det gäller två! På nått sätt handlar det om att öka sina chanser med två, då man hoppas på att åtminstone en fäster. Sen finns den där Känslan att man skulle kunna ta två på en gång så man slipper oroa sig för framtida graviditeter om man vill de sen, finns ännu en oron dvs komplikationerna det skulle kunna med föra med två. Så ja du så länge man får en så är man nöjd vid det här läget inget är ju garanterat.
  • Filli89
    Tiiffany skrev 2016-08-19 12:18:50 följande:

Vad innebär långa/ korta protokollet?

Långa innebär att man får sputor/nässpray för att nedreglera och stoppa kvinnans egna hormoner dvs östrogen för att sedan starta med äggstimulerande sprutor som gör att fler än ett ägg blir moget

Korta protokollet hoppar man över nedreglering utan börjar direkt på att stimulera ägglossningen, sen tillsätter man en extra spruta sista dagarna för att motverka att folikerna ska spricka. Förutom det går korta protokollet mkt fortare, upp till två veckor respektive 4-5 för långa. Det som avgör verkar dock oklart. Vissa klinker har som standard att ha kort/lång. frågade dock läkaren på ivf klinken och hon sa att det finns inget som tyder på att långa skulle ge bättre resultat, och korta är smidigare och att man hinner med fler patienter åt gången. Men man vet ju aldrig. Har läst tex om de med endometrios brukar nedreglera o eftersom jag har det så frågade jag men hon tyckte inte att det spelade roll.

Vilken ska du köra på?
  • Filli89

[quote=76897299][quote-nick]Tatami skrev 2016-08-19 20:46:17 följande:[/quote-nick]Jag tog min ägglossningsspruta igår kväll, ska plocka ägg imorgon bitti. Jag har nu på kvällen fått mer och mer ont, det har varit ömt hela tiden men nu gör det så ont att jag knappt kan röra mig, mkt värre än mensvärk. Och det blir sämre, trots alvedon. Har ni som gjort ivf tidigare känt så? Kan det göra så ont utan att nåt är fel? Orolig.[/quote

Hej du. Förstår din oro men tänkte bara säga det att det kan vara normalt att man har ont. Du har säkert en hel del blåsor där inne och eftersom Du tagit sprutan börjar de ju mogna ännu mer. En del känner en hemsk värk inför ägglossning och det är helt normalt. I min naturliga cykel utan stimulering kan jag ha ägglossnins värk flera dagar och då kan jag nästan inte ens gå av smärtan vissa gånger. Så det behöver inte alltid vara kört. Ta en alvedon (OBS inte Ipren lr något som innehåller acetylsalicylsyra) och har någon varm kudde lr så på magen kanske det känns bättre.

Du kommer säkert känna smärta flera dagar efter plocket oxå om allt går som det ska. Mitt har just släppt och jag hade plock i måndags så det tar lite tid. Lycka till imorn !

• Filli89
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-20 19:28:39 följande:

Hur gick det idag Filli89? <3

Hej! Jo det gick bra ruvar på en fem dagars blastocyst nu. Embryologen klargjorde hur det gick till med embryona. 10 från början,9 ägg 8 befruktades, då när jah var där hade två av de 8 blivit till blastisar som hon fryste hon sa att de resterande 6 oxå kommer frysas under dagen om det klarar sig. Så nu är det bara att vänta o se. Har td 2/9.
  • Filli89
    vinterbebis12 skrev 2016-08-21 08:27:24 följande:

Grattis Fili89: låter lovande, nu håller vi tummarna. Får du något lutealstöd (typ Crinone)?

Vill dela med mig av att jag vid min första graviditet fick en blödning på ruvardag ca 5 men det gick ändå bra. Var förmodligen en sk nidblödning

Tack så mkt. Aah jag tar lutinus 3x. Sa till gyn att jah gärna vill fortsätta på det om det blir en graviditet vågar inte sluta med den denna gång. Hon sa att ja kunde de åtminstone till ett Ul isf o så kan man se efter, vi får se hur det blir.

Jag fick en hemsk mensvärk 6 dagen när jag blev gravid. Det var en 3 dagars så dag 6 måste det vara att den fäste. Sen på dag 9 började jag blödde så ja gav upp o satte in tampong för ja trodde det var mensen. Märkte dock att de aldrig kom blod. Men funderar nu på om de inte blev infekterat på grund av det eftersom jah fick infektion i livmodern senare vid Mf, vet inte om det hänger ihop dock. Men denna gång om ja börjar blöda kommer ja bara använda binda för att vara säker haha, man vet ju aldrig vad det är för blod!
  • Filli89
    Sjöblomman skrev 2016-08-21 11:20:03 följande:

Oj! Vilket toppenresultat med så många blastocyster!

Tack <3 jag är tacksam men lite skeptisk över fryst för min del ändå, jag har fått för mig att fryst inte är för mig av någon anledning, även gyn bara skrattar o tycker att ja är knäpp som säger så knäppa saker sa till henne att ja inte kommer våga göra nr2 nu för embryot inte ska ut haha. Hoppas det funkar med färsk så slipper man tänka på de.
  • Filli89

Ja. Man kan ju blöda i början av många olika orsaker så det är nog bäst att vara på säkra sidan och använda binda vid eventuell blödning. Min vän som nu är gravid efter Ivf blödde som en vanlig mens, hon gav upp på en graviditet men efter en vecka lr så kände hon sig gravid och tog ett test som visade positivt trots den stora blödningen. Så man vet helt ärligt inte. Man lär sig av andras och sina egna misstag o så kan andra i gruppen ta del av det så tycker det är toppen med detta formum då vi får dela erfarenheter osv.

Svar på tråden IVF med start i september 2016