• beam82

Ej beviljad ledighet

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • modsey
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-07 20:58:50 följande:

Förstår våra dåliga skolresultat i Sverige när föräldrar är så oansvarig och tycka resa är viktigare än barns skolgång. Vi reser på loven och det har funkat kanon och där slipper dottern plugga på resan. Vi var borta i somras två veckor på en underbar resa som vi inte betalade jättemycket för. Vi hade fantastiska två veckor Tycker skolan är viktig och det tycker vår dotter också

Men vad kul att du har ett sånt jobb att du beviljas ledigt då grattis.
    Det finns nu också såna som oss som inte får ledigt på barnens lov lika lätt....ett år fick jag helt nej på ett jullov ( japp inte ens julafton fick jag ledigt) så vi åkte 1 månad där 3 veckor låg på terminen. Sen kom vi hem och då fick barnen plugga i fatt på jullovet.'När de sen började igen i januari, då låg de först till i klassen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2016-10-07 14:55:21 följande:

Ni föräldrar som "slarvar" med och glömmer att söka ledighet för era barn från skolan och som sen dessutom sjukskriver dem om ni får nej på ansökan, hur tror ni att era barn i framtiden kommer att ställa sig till skolan och skolans regler?
    Om föräldrarna kan bryta reglerna kan väl barnen också göra det?
    Sjukskriva sig kan man göra för att åka på semester tycke rmånga, är det något att lära barnen inför framtiden?
    Föräldrarna bryr sig inte ens om vad rektorn sager, varför skall då barnen lyssna på sin lärare?
    Inte konstigt att vi har så mycket problem i svenska skolan när föräldrar har denna inställning till skolan, skolplikt och skolans regler.

Menar du att du jämställer skolan och dess plikt med frivilligt lonearbete, och en 'olovlig' obetald ledighet fran den forsta med en 'olovlig' med skattepengar betald ledighet fran den andra?

Själv lär jag mitt barn att mammas ord star overstallt skolans, och mamma bestämmer när det sker, inte barnet. Sen när barnet blir myndigt, kommer barnet själv att kunna avgora när dess ord ska väga tygre än en skolas, självfallet.
  • Tow2Mater

Lite OT, men eftersom skolan är just plikt och det krävs en hel del mer än lite olovlig frånvaro för att bli utkastad (om man ens kan bli det?), finns inte samma "respekt" för skolan som för t ex en arbetsgivare. Och också för att det inte finns ett val i sammanhanget, därför tycker inte jag de kan jämföras.

• Tow2Mater
    nevermind skrev 2016-10-07 21:13:56 följande:

Jag fattar inte varför man ska ta ledigt från skolan när det finns lov att åka på??

En del av oss är inte perfekta i allt och ibland kanske det blir lite fel i planerandet.
  • Tom Araya
    beam82 skrev 2016-10-05 23:32:15 följande:

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

Varför funderar du ens på det? Är inte skolan viktigare än så? Misstaget var ju ert.
    Det borde räknas som skolk och kan påverka betygen.
  • Frontline
    Vestra skrev 2016-10-07 11:05:20 följande:
    Oj, är förvånad över hur vanligt det verkar vara att man struntar i om ledigheten är godkänd. Vad sänder det för signaler till era barn? Gör ni likadant med ert jobb? Varför inte bara planera in resorna under loven istället? 
    varför ska vuxna planera in resor under lov för?
    Dels är det dubbelt så dyrt och sen så missar inte barnen så speciellt mycket om dom är borta 1 vecka, det kan ju lika gärna vara sjukdom i 1 vecka det är ju samma sak.

Vi var iväg 3 veckor tidigare i år och rektorn var tveksam till ledigheten så jag sa att vi åker hur eller hur kom och hämta grabben i Thailand om han nu måste gå i skolan.
    Han fick med sig lite läxor så var allt frid och fröjd..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Dockan

Vi beviljar 10 dagar men policyn är att inget stöd ges till eleverna att ta igen. Det är vårdnadshavarens ansvar. Inga spec läxor eller så.

Vi rek vår mentorsklass som är 8:or i år - att helt låta bli att boka resor under terminerna i nian och särskilt på våren. Kan man åka under typ hela året upp tills de är 14 och alla lov efter det kan man väl få vara nöjd.

Jag tycker det är viktigt att sätta tonen om skolan i hemmet. Det gör man inte genom att bara sticka ändå.

Vi ger eleverna oanmäld frånvaro om de åker ändå, vilket syns på betygen sen.

• Frontline
    Dockan skrev 2016-10-07 23:47:03 följande:
    vilket syns på betygen sen.
    Och ett betyg säger precis hur man är som person?
    Har gått en vanlig skola, en 2 årig gymnasieutbildning inom praktiskt jobb.
    Har bytt yrkeskategori ett flertal gånger sen dess utan utbildning och har aldrig varit arbetslös.
    Har en årsinkomst på ca 500K och det räcker för mig med min utbildning..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • nevermind
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-07 21:19:52 följande:

Precis Nevermind man kan åka på loven det har vi gjort i flera år och funkar utmärkt

När jag var liten fanns det inte i vår värld att vi skulle missa skolan för att roa oss.
  • Marten
    Charlotte N skrev 2016-10-07 08:00:37 följande:
    Egentligen tror jag inte ens skolan kan friskriva sig från extra stöd heller. Nästan säker på att skollagen att alla ska ges det stöd som behövs betyder mer än frånvaron.
    Om elev har giltig frånvaro är det skolans ansvar att tillse att elev ges extra stöd.

Vid olovlig frånvaro är det vårdnadshavare/elevs ansvar att eleven får extra stöd.
    Skolan behöver alltså inte ge läsanvisningar om vad elev missat, inte ge extra prov, inte avsätta tid för extra undervisning eller anteckningar och avskrifter.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet