• beam82

Ej beviljad ledighet

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • Anonym (Resa)
    hammarhajen skrev 2016-10-09 19:10:17 följande:
    Samhället har ju ändrats en del sedan vi gick i skolan.
    Se dig om på din egen arbetsplats. Jag gissar att alla rutiner inte ser likadana ut som för 30 år sedan? Ny forskning, nya redskap och ny erfarenhet förändrar regler och arbetssätt. Även i skolan. 

Jag har svårt att se vad man lär sig på ett all inclusive hotell med pommes till all mat och poolbad för "havet är så långt bort". Möjligtvis lärde man sig mer på resor för 40 år sedan när semesterorter var mer genuina..
    Nja, det beror ju precis på hur man reser - både då och nu. Jag tycker dock att man lär sig en hel del av att resa utomlands som barn, om det så bara är en veckas semester vid poolen.

Jag är övertygad om att en stor del av vad barnen lär sig i skolan skulle gå att komprimera, och att man skulle kunna vara lika vällärd på ett par års kortare skoltid. Allt beror ju på hur man lägger upp undervisningen. Vad jag menar är att jag inte tror att en vecka hit eller dit spelar någon som helst roll för slutresultatet. Antingen tillhör man dem med lätt att lära, eller jobbar hårt och då får man bra betyg oavsett. Eller så tillhör man de skoltrötta eller dem som får kämpa med inlärningen, men inte heller då kan jag tro att en veckas frånvaro på sikt spelar någon roll.

Det mesta av vad jag lärde mig under mina 12 års skolgång har jag sannolikt glömt. Trots det har jag ett välbetalt jobb efter många år på universitetet. Trots att jag ibland var ledig för resor. Som jag fortfarande minns.

Vi reste bland annat till Australien och då var jag ledig 1 vecka utanför lovet. Den resan gav oerhört mycket vad gäller naturkunskap, engelska, historia, geografi, matematik (räkna valuta) mm. Det är även viktigt i dagens samhälle att ha förståelse för andra kulturer och sätt att leva. Det är svårt att skaffa sig om man inte någon gång ibland är på plats ute i världen.

Ja, man kan använda lov till detta, men för många är det för dyrt att åka på loven. Samma resa kostar flera gånger så mycket, och om valet står mellan att resa utanför lovet eller inte alls känner i alla fall jag att det är bäst för barnet att få komma ut i världen.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 19:55:22 följande:

Det är ca 5 år sen min äldsta slutade gynasiet...Så ja det är några år sen vi sist hade ledigt utanför lov. Visst hade jag kunnat tvinga till mig ledigt men av andra skäl de året kunde inte hela familjen åka tillsammans på lov. Åter. Olika skäl situationer etc under alla dessa år

Nej, jag förstår att du/ni haft olika skäl till att ni valt att resa under barnens skoltid, men du har fortfarande inte kunnat berätta något om vilka anledningar din tidigare arbetsgivare hade för att inte låta en förälder få ens en enda vecka av barnens 15 skollovsveckor ledig under ett helt år. Det borde ju vara ett ganska bestående minne i ditt liv hur hen motiverade det (och varför facket inte ställde upp och drev på för att du åtminstone skulle få EN lovvecka ledig under det året) i och med att du då missade alla barnens lovdagar och tvingades söka ledigt under barnens skoltid.
  • Anonym (Resa)
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-09 20:51:39 följande:
    Nej, jag förstår att du/ni haft olika skäl till att ni valt att resa under barnens skoltid, men du har fortfarande inte kunnat berätta något om vilka anledningar din tidigare arbetsgivare hade för att inte låta en förälder få ens en enda vecka av barnens 15 skollovsveckor ledig under ett helt år. Det borde ju vara ett ganska bestående minne i ditt liv hur hen motiverade det (och varför facket inte ställde upp och drev på för att du åtminstone skulle få EN lovvecka ledig under det året) i och med att du då missade alla barnens lovdagar och tvingades söka ledigt under barnens skoltid.
    Det kanske inte är så viktigt av olika skäl att ha ledigt just lovveckorna? Varför tror du att modsey försökte driva frågan genom facket?
  • Anonym (Ingrid)
    Anonym (Resa) skrev 2016-10-09 21:06:23 följande:

Det kanske inte är så viktigt av olika skäl att ha ledigt just lovveckorna? Varför tror du att modsey försökte driva frågan genom facket?

Jag har svårt att tro att en förälder som, enligt vad hon själv säger, inte fick semester beviljad för EN ENDA av barnens 15 lovveckor under ett år inte på något sätt tar strid för sina rättigheter. Om inte annat borde facket varit inblandade när semesterlagen förhandlades bort.
  • modsey
    Anonym (Resa) skrev 2016-10-09 21:06:23 följande:

Facket ? Vad pratar du om ????
  • modsey
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-09 20:51:39 följande:

Jag var den enda föräldern och jag var chef och ansvarade för bland annat bemanningen inom ett vårdområde som ej kunde stängas.
  • Anonym (Resa)
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-09 21:23:24 följande:
    Jag har svårt att tro att en förälder som, enligt vad hon själv säger, inte fick semester beviljad för EN ENDA av barnens 15 lovveckor under ett år inte på något sätt tar strid för sina rättigheter. Om inte annat borde facket varit inblandade när semesterlagen förhandlades bort.
    Inom vården är det på många ställen så att om man inte kan få den semester man har rätt till under sommarmånaderna får man en extra semesterdag i kompensation. Det finns alltså redan en plan för hur detta skall hanteras, och det är inte helt ovanligt att det händer. Dock lite OT.
  • Anonym (Resa)
    modsey skrev 2016-10-09 21:35:18 följande:
    Facket ? Vad pratar du om ????
    Det var Anonym(Ingrid) som började prata om att facket borde sagt något om att du inte fick semester på loven. Jag försökte säga att du kanske inte tyckte det var så viktigt med semester just då att du försökte driva frågan vidare. Har jag ju ingen aning om, och har inte med det att göra, men jag blir lite trött på Anonym(Ingrid) som verkar väldigt uppspelt över detta.
  • Tyrfing
    modsey skrev 2016-10-09 21:37:06 följande:
    Jag var den enda föräldern och jag var chef och ansvarade för bland annat bemanningen inom ett vårdområde som ej kunde stängas.
    Du har laglig rätt till fyra sammanhängande semesterveckor under juni-augusti, har du blivit nekad detta till och med? Förvånad
  • Vestra
    Frontline skrev 2016-10-07 23:02:55 följande:
    varför ska vuxna planera in resor under lov för?
    Dels är det dubbelt så dyrt och sen så missar inte barnen så speciellt mycket om dom är borta 1 vecka, det kan ju lika gärna vara sjukdom i 1 vecka det är ju samma sak.

Vi var iväg 3 veckor tidigare i år och rektorn var tveksam till ledigheten så jag sa att vi åker hur eller hur kom och hämta grabben i Thailand om han nu måste gå i skolan.
    Han fick med sig lite läxor så var allt frid och fröjd..
    Ja, varför ska vuxnar planera resor under lov.. Ja, har man skaffat barn får man faktiskt planera mycket utefter dom i en mycket stor del av tiden. Jag skiter väl i om barnen är bäst eller sämst i klassen. För mig är det inte resultaten som era barn har i skolan som räknas, utan inställningen hos vissa föräldrar. Tror ni inte att det smittar av sig på barnen? Skolan är kaos, inställningen hos många elever är just att "det skiter vi i". I denna tråd kan man lättare förstå var det kommer ifrån.

Jag har svårt att förstå att man som förälder vill lära sina barn att skolan är lite skitsamma, även om man inte får ledigt så skiter vi i det och åker ändå. För mamma och pappa vill inte rätta sig efter regler och lov. 

Att det för vissa kan vara en kostnadsfråga kan jag förstå, men anser ändå inte det vara okej att skita i ett avslag på ledighetsansökan, lika lite som jag som vuxen hade trotsat min chef om min semester fått avslag.

Ja visst, barn kan vara sjuka 1 vecka och då är det ändå frånvaro. MEN, de barn som nu tar olovlig frånvaro blir väl sjuka dom också? Samt att signalerna som man som förälder skickar ut är lite olika. Ja, du är sjuk du är hemma = Helt okej. Vi fick avslag på ledighet i samband med resa, vi åker ändå = Inte okej. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet