• beam82

Ej beviljad ledighet

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • Anonym (Resa)
    Tyrfing skrev 2016-10-09 22:13:01 följande:
    Du har laglig rätt till fyra sammanhängande semesterveckor under juni-augusti, har du blivit nekad detta till och med? Förvånad
    Som sagt... inom vården finns en uppgörelse att om man inte kan få sina fyra sammanhängande semesterveckor under juni-augusti får man en extra semesterdag som kompensation. Detta händer av och till.
  • modsey
    Anonym (Resa) skrev 2016-10-09 22:11:22 följande:

Det var Anonym(Ingrid) som började prata om att facket borde sagt något om att du inte fick semester på loven. Jag försökte säga att du kanske inte tyckte det var så viktigt med semester just då att du försökte driva frågan vidare. Har jag ju ingen aning om, och har inte med det att göra, men jag blir lite trött på Anonym(Ingrid) som verkar väldigt uppspelt över detta.

Ah ok förlåt . Missuppfattade dig ! Du har rätt i att jag aldrig under de åren skulle ha gått till facket. Dels för att det inte var ett problem att ändå få ledigt med barnen utanför loven. Sen tror jag som chef att det sätt rätt märkligt ut.
  • hammarhajen
    Frontline skrev 2016-10-07 23:02:55 följande:
    varför ska vuxna planera in resor under lov för?
    Dels är det dubbelt så dyrt och sen så missar inte barnen så speciellt mycket om dom är borta 1 vecka, det kan ju lika gärna vara sjukdom i 1 vecka det är ju samma sak.

Vi var iväg 3 veckor tidigare i år och rektorn var tveksam till ledigheten så jag sa att vi åker hur eller hur kom och hämta grabben i Thailand om han nu måste gå i skolan.
    Han fick med sig lite läxor så var allt frid och fröjd..
    Vuxna utan barn behöver inte planera resor efter lov.
    Vuxna MED barn har gjort ett aktivt val att skaffa barn, det innebär att man tar på sig ett ansvar och blir mer bunden.

Också barn som tar ledigt blir sjuka, så det argumentet håller inte. Det är ju inte så att man kan välja, en vecka sjuk eller en vecka ledig.

Har man barn får man helt enkelt ta ansvar för dem. Det betyder inte att man inte kan be om ledigt, men får man det inte får man ta sig en funderare. Och anpassa sig lite, kompromissa. Man behöver inte vara i Thailand tre veckor under terminen. De allra flesta åker inte på sådana resor, det är ingen mänsklig rättighet.
    Man kan ta en resa på två veckor varav en vecka är lov.
  • Kirenaj68
    Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 09:48:11 följande:

Jag tycker att det är varje förälders ansvar att ge barnen en bild av vad som är viktigt i livet. Är skolan viktig? Eller är det viktigare med semester på en tid när det finns billiga biljetter?

Jag förstår inte alls er som tycker att det är viktigare att åka på semester än att gå i skolan. För mig är skolan minst lika viktig som mitt jobb. Jag skulle aldrig ta ledigt från mitt jobb utöver min semester om jag inte fick det beviljat. Att strunta i skolans beslut på det viset är att underminera hela skolan betydelse för barnen tror jag. Inte så konstigt då med vissa elever som tycker att de har större rätt än lärarna att bestämma vad de ska göra på lektioner, om de ska göra läxor eller inte osv

Detta synsätt från vissa föräldrar är en viktig del i skolans problem idag, tror jag.

Exakt. Vissa föräldrar är rent ut sagt riktiga pappskallar. Samtidigt har de mage att klaga på skolan. Men samtidigt är det svagt att många skolor släpper sådana här förseelser trots att de har verktyg att ta till. Det skickar fel signaler. Både till elever och föräldrar. 
  • Kirenaj68
    beam82 skrev 2016-10-05 23:32:15 följande:

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

Visst var det slarvigt, men bara lev med det. Ni får ta resan en annan gång helt enkelt. Skolan är väl viktigare än en resa. Jag vet att den möjligheten ytterst sällan utnyttjas, men vi har skolplikt i landet och skolan kan faktiskt tillkalla polis i dessa fall. Synd att skolorna inte utnyttjar den möjligheten oftare.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-09 21:37:06 följande:

Jag var den enda föräldern och jag var chef och ansvarade för bland annat bemanningen inom ett vårdområde som ej kunde stängas.

Du var den ENDA föräldern där, men kunde ändå inte ens få ledigt vare sig höstlovs- eller sportlovsveckan???

Var det NÅGON som någonsin fick semester på den arbetsplatsen i så fall?
  • modsey
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-10 06:39:49 följande:

Du var den ENDA föräldern där, men kunde ändå inte ens få ledigt vare sig höstlovs- eller sportlovsveckan???

Var det NÅGON som någonsin fick semester på den arbetsplatsen i så fall?

My god du ger dig inte verkligen. Jo det vanligaste var stt alla fick semester . Men VISSA ÅR hade jag svårt att ta ledigt för mig och det var massa föräldrar där. Några tog semester några tog FL.

För min egen del i vår familj handlar det om ca 3 solrosor på 15 år och kanske 4 skidresor på vinter. Obs förtydligar när vi tog extra ledigt på vintern för skidresor FICK JAG LEDIGT PÅ SOMMAREN MEN DET ÄR SVÅRT ATT ÅKA SKIDOR DÅ.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-10 07:56:36 följande:

My god du ger dig inte verkligen. Jo det vanligaste var stt alla fick semester . Men VISSA ÅR hade jag svårt att ta ledigt för mig och det var massa föräldrar där. Några tog semester några tog FL.

För min egen del i vår familj handlar det om ca 3 solrosor på 15 år och kanske 4 skidresor på vinter. Obs förtydligar när vi tog extra ledigt på vintern för skidresor FICK JAG LEDIGT PÅ SOMMAREN MEN DET ÄR SVÅRT ATT ÅKA SKIDOR DÅ.

Så då var det inte för att du "inte kunde få ledigt" på något enda lov under läsåret som ni tog barnen ur skolan på skoltid, utan att ni inte kunde åka på semester exakt den vecka ni ville...

Där föll det argumentet; det handlade om era egna val och inte om att du som förälder inte kunde få ledigt EN ENDA av dina barns femton skollovsveckor under året.

Och för att förtydliga, jag skiter i om ni fick beviljad ledighet eller inte, men kom inte och påstå att det inte GÅR att få semester för att resa under barnens lovveckor.

Jag har extremt svårt att tro att skulle varit omöjligt för dig att få ledigt under ex.vis sportlovsveckan för en skidsemester om du nu dessutom var den enda föräldern på arbetsplatsen -de som inte är bundna till skolloven brukar ju välja att ta ledigt andra veckor då resorna dessutom är billigare. Nej, ni gjorde valet att prioritera semester (på en billigare vecka kanske) framför barnens skola under de där veckorna -stå för det då!
  • modsey
    Anonym (Ingrid) skrev 2016-10-10 09:14:50 följande:

Så då var det inte för att du "inte kunde få ledigt" på något enda lov under läsåret som ni tog barnen ur skolan på skoltid, utan att ni inte kunde åka på semester exakt den vecka ni ville...

Där föll det argumentet; det handlade om era egna val och inte om att du som förälder inte kunde få ledigt EN ENDA av dina barns femton skollovsveckor under året.

Och för att förtydliga, jag skiter i om ni fick beviljad ledighet eller inte, men kom inte och påstå att det inte GÅR att få semester för att resa under barnens lovveckor.

Jag har extremt svårt att tro att skulle varit omöjligt för dig att få ledigt under ex.vis sportlovsveckan för en skidsemester om du nu dessutom var den enda föräldern på arbetsplatsen -de som inte är bundna till skolloven brukar ju välja att ta ledigt andra veckor då resorna dessutom är billigare. Nej, ni gjorde valet att prioritera semester (på en billigare vecka kanske) framför barnens skola under de där veckorna -stå för det då!

1. Du har en otroligt aggressiv ohyfsad debatt ton.

2. Jag var inte den enda föräldern på arbetsplatsen.

3. De vinterresor gjordes med min släkt o vi var ca 20 personer. Vissa år fungerade det inte med lov. O ja jag valde att ge mina barn den upplevelsen med sin morfar. Minnen för livet.

4. Du vill o kommer aldrig förstå att vi alla har olika förutsättningar i våra liv, jobb och familjer. Och att det också i samma familj kan variera från olika år. Trist för dig. Hoppas du inte överför det inskränkta tankesättet till dina barn.
  • Anonym (Ingrid)
    modsey skrev 2016-10-10 09:51:32 följande:

1. Du har en otroligt aggressiv ohyfsad debatt ton.

2. Jag var inte den enda föräldern på arbetsplatsen.

3. De vinterresor gjordes med min släkt o vi var ca 20 personer. Vissa år fungerade det inte med lov. O ja jag valde att ge mina barn den upplevelsen med sin morfar. Minnen för livet.

4. Du vill o kommer aldrig förstå att vi alla har olika förutsättningar i våra liv, jobb och familjer. Och att det också i samma familj kan variera från olika år. Trist för dig. Hoppas du inte överför det inskränkta tankesättet till dina barn.

1. Se över ditt eget sätt att uttrycka dig (tex i detta inlägg) innan du börjar kasta stenar i glashuset där du befinner dig. Mina inlägg är inte "värre" än det du skriver här.

2. Håll reda på vad du själv skriver, i inlägg #86 skriver du att du var den enda föräldern på den arbetsplats du refererade till och där du var chef.

3 och 4 Som jag skrivit tidigare, jag bryr mig inte om anledningen du hade för att ta dina barn ur skolan för att åka på semester, och inte heller om det var med skolans goda minne eller inte. Det jag reagerade på var att du far med osanning och inte har hållbara, ärliga argument, när du hävdar att du som förälder inte kunde få semester när barnen hade skollov någon gång på hela året och därför tvingades att åka på semester under skoltid.

Och som sagt, pröva på att vara ärlig med varför du gör saker om du nu skall gå in i en tråd och förklara/försvara varför föräldrar väljer att prioritera semester framför skola. Du vinner mycket mer respekt då än om du skall utmåla dig själv som ett offer för situationen när det handlar om dina egna val.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet