• beam82

Ej beviljad ledighet

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • Anonym (viktigt?)
    Famous skrev 2016-10-07 10:16:10 följande:

Tror inte nån anser att skolan inte är viktig men det är en fantastisk möjlighet för barnen att få komma iväg på semester och se andra kulturer. Att få komma bort från vardagliga ting och ha en fin och värdefull vecka med sina föräldrar och kanske syskon. Det betyder väldigt mycket och även för föräldrarna är det underbart att ha en eller ett par veckor av slippa kravfyllda veckor som det nu oftast är för de flesta.

Livet kan inte bara handla om jobb och skola.. Det är viktigt att få stanna upp och ta vara på livet.

Hade aldrig velat vara utan våra resor..

Det är ju så att resorna blir otroligt mkt dyrare under loven och alla har kanske inte pengar eller lust att lägga semestern då.

Dessutom kan barnen lika gärna vara sjuka mkt och därmed oxå missa skolarbete. Läxor tas ju faktiskt så gott som alltid med på semestern. Det är givetvis ett ansvar som föräldrarna måste ta.

quote=77030369][quote-nick]Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 09:48:11 följande:[/quote-nick]Jag tycker att det är varje förälders ansvar att ge barnen en bild av vad som är viktigt i livet. Är skolan viktig? Eller är det viktigare med semester på en tid när det finns billiga biljetter?

Jag förstår inte alls er som tycker att det är viktigare att åka på semester än att gå i skolan. För mig är skolan minst lika viktig som mitt jobb. Jag skulle aldrig ta ledigt från mitt jobb utöver min semester om jag inte fick det beviljat. Att strunta i skolans beslut på det viset är att underminera hela skolan betydelse för barnen tror jag. Inte så konstigt då med vissa elever som tycker att de har större rätt än lärarna att bestämma vad de ska göra på lektioner, om de ska göra läxor eller inte osv

Detta synsätt från vissa föräldrar är en viktig del i skolans problem idag, tror jag.[/quote]

Eftersom det är så många lovveckor per år i skolan så finns det massor av möjligheter att komma iväg på loven och uppleva dessa andra kulturer och allt annat fint som du skriver.

Vi har själva rest mycket varje år, ofta både på jullov, sportlov och sommarlov och ibland har vi ansökt om någon extra dag ledigt för barnen för att passa med en bra flygtid eller så. Inga problem.

Ditt synsätt är exakt det jag menar med att som förälder ge barnen en syn på skolan som något oviktigt.

Visst är det tråkigt att vissa inte har råd att åka på loven, men det finns ju också de som aldrig har råd med minsta lilla resa. Om man som oss planerar och bokar jättelångt i förväg och inte åker på charter, finns det bra möjligheter till billiga resor även på skolloven.
  • nnnnnnnn

Barnen har 178 skoldagar/år. Om man räknar med de 10 dagarna som man får beviljat ifall de inte ligger samtidigt som NP skrivs, så är det bara 168 skoldagar/år.
    Det betyder att eleverna har 35-36 hela skolveckor (33-34 om man tar 10 dagar ledigt under året).  Man har alltså en hel del tid på sig att resa ändå!
    Eleverna går alltså normalt 178 dagar/år i skolan och är lediga 187 dagar/år...
    Tar man med de extra 10 dagarna som skolan brukar bevilja om barnet inte har särskilda behov eller skriver NP just då, så går de alltså 168 dagar/år i skolan och har 197 dagar/år ledigt...
    Nog borde man kunna klämma in en liten resa någon annan gång än just under NP?

• Famous
    Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 11:16:02 följande:

Eftersom det är så många lovveckor per år i skolan så finns det massor av möjligheter att komma iväg på loven och uppleva dessa andra kulturer och allt annat fint som du skriver.

Vi har själva rest mycket varje år, ofta både på jullov, sportlov och sommarlov och ibland har vi ansökt om någon extra dag ledigt för barnen för att passa med en bra flygtid eller så. Inga problem.

Ditt synsätt är exakt det jag menar med att som förälder ge barnen en syn på skolan som något oviktigt.

Visst är det tråkigt att vissa inte har råd att åka på loven, men det finns ju också de som aldrig har råd med minsta lilla resa. Om man som oss planerar och bokar jättelångt i förväg och inte åker på charter, finns det bra möjligheter till billiga resor även på skolloven.

Tror du missuppfattar min poäng. Har aldrig antytt att det är ok att åka om man ej fått beviljad ledighet. Självklart skulle det kännas fånigt om ungen kommer hem brunbränd trots avslag av ledighet. Det försvarar jag inte. Däremot ville jag poängtera hur värdefullt det är att faktiskt stanna upp och njuta av livet oxå. Mina barn vet mkt väl att skolan är viktig.
  • Anonym (Tvillingmamma)

Ni föräldrar som "slarvar" med och glömmer att söka ledighet för era barn från skolan och som sen dessutom sjukskriver dem om ni får nej på ansökan, hur tror ni att era barn i framtiden kommer att ställa sig till skolan och skolans regler?
    Om föräldrarna kan bryta reglerna kan väl barnen också göra det?
    Sjukskriva sig kan man göra för att åka på semester tycke rmånga, är det något att lära barnen inför framtiden?
    Föräldrarna bryr sig inte ens om vad rektorn sager, varför skall då barnen lyssna på sin lärare?
    Inte konstigt att vi har så mycket problem i svenska skolan när föräldrar har denna inställning till skolan, skolplikt och skolans regler.

• Anonym (Nej)

Nej har man barn i skolan får man åka bort på loven skolan är inte ett ställe dit man kan komma och gå som man vill. Nationella prov är viktiga att vara med på. Sånt bör man ha koll på innan man bokat resa. I vår dotter skola beviljas inte ledighet mer än nån dag oavsett om det är nationella prov eller ej det är bra.

Det handlar om våra barns framtid och då är skolan viktig och resa får man göra på loven.

Bara bita i det sura äpplet

Nationella proven är rätt viktiga då de visar vad eleven befinner sig kunskapsmässigt

• pigglet
    Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 09:48:11 följande:

Jag tycker att det är varje förälders ansvar att ge barnen en bild av vad som är viktigt i livet. Är skolan viktig? Eller är det viktigare med semester på en tid när det finns billiga biljetter?

Jag förstår inte alls er som tycker att det är viktigare att åka på semester än att gå i skolan.

Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 11:16:02 följande:

Vi har åkt under skolveckor, både beviljat och icke beviljat. Men jag tror inte du hittar många familjer där skolan framställs som mer viktig än hos oss. Skolan prioriteras på många sätt, samtal förs om vikten av utbildning och hur det öppnar vägar för att senare i livet ha fler valmöjligheter. Jag är helt engagerad i läxor, föräldramöten, utvecklingssamtal. Vi pratar, pluggar, diskuterar... och genom mina egna studier som fortgår år efter år samtidigt som jag jobbar tror jag också jag förmedlar nöjet i att studera. Det går fantastiskt bra för mina barn i skolan, oförskämt bra faktiskt.

När vi reser ägnas många timmar åt studier. De ligger inte efter när de kommer hem, men har naturligtvis missat annat socialt som tex diskussioner med klasskamrater. I stället får de ta del av varandras hemuppgifter med tillhörande diskussioner. Så det blir lite + - 0.

Dra inte alla över en kam och generalisera försiktigt.
  • Alexi

Jag tycker skolan är viktig, oerhört viktig. Men vi valde att åka trots nekad ledighet i vintras. Och kommer kanske göra det fler gånger, dock inte denna vinter.

Anledningen är att jag tycker det är oerhört skönt att åka på solresa på vintern. Det är ett fantastiskt sätt att bryta upp den långa sega svenska vintern. Jag vill åka första eller andra veckan i februari, det är då som det är hyfsat varmt väder på tex Kanarieöarna, det har gått några veckor från julledigheten och känns som tyngst. Att åka på sportlovet som inte är förrän vecka 9 här, det är alldeles för sent! Då har ju vårljuset kommit och det känns nästan som vår, då är en solresa inte lika viktig längre. 

Att då inte kunna åka på en solresa med barnen på 15 år känns väldigt tråkigt!

• Anonym (Nej)

Förstår våra dåliga skolresultat i Sverige när föräldrar är så oansvarig och tycka resa är viktigare än barns skolgång. Vi reser på loven och det har funkat kanon och där slipper dottern plugga på resan. Vi var borta i somras två veckor på en underbar resa som vi inte betalade jättemycket för. Vi hade fantastiska två veckor Tycker skolan är viktig och det tycker vår dotter också

• nevermind

Jag fattar inte varför man ska ta ledigt från skolan när det finns lov att åka på??

• Anonym (Nej)

Precis Nevermind man kan åka på loven det har vi gjort i flera år och funkar utmärkt

Svar på tråden Ej beviljad ledighet