Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 09:48:11 följande:
Jag tycker att det är varje förälders ansvar att ge barnen en bild av vad som är viktigt i livet. Är skolan viktig? Eller är det viktigare med semester på en tid när det finns billiga biljetter?
Jag förstår inte alls er som tycker att det är viktigare att åka på semester än att gå i skolan.
Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 11:16:02 följande:
Ditt synsätt är exakt det jag menar med att som förälder ge barnen en syn på skolan som något oviktigt.
Vi har åkt under skolveckor, både beviljat och icke beviljat. Men jag tror inte du hittar många familjer där skolan framställs som mer viktig än hos oss. Skolan prioriteras på många sätt, samtal förs om vikten av utbildning och hur det öppnar vägar för att senare i livet ha fler valmöjligheter. Jag är helt engagerad i läxor, föräldramöten, utvecklingssamtal. Vi pratar, pluggar, diskuterar... och genom mina egna studier som fortgår år efter år samtidigt som jag jobbar tror jag också jag förmedlar
nöjet i att studera. Det går fantastiskt bra för mina barn i skolan, oförskämt bra faktiskt.
När vi reser ägnas många timmar åt studier. De ligger inte efter när de kommer hem, men har naturligtvis missat annat socialt som tex diskussioner med klasskamrater. I stället får de ta del av varandras hemuppgifter med tillhörande diskussioner. Så det blir lite + - 0.
Dra inte alla över en kam och generalisera försiktigt.