• beam82

Ej beviljad ledighet

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • Alexi

Precis vad jag tänkt. Inte sjutton kan skolan säga "du får inget stöd för du var borta tre dagar för ett år sedan"...

• Anonym (rr)

Går han i grundskola eller gymnasiet? För det kan skilja lite grann.
    Grundskola är ju obligatoriskt och skolan kan inte neka till att stötta en elev som åker bort. Däremot är det jävligt dumt att göra så som somliga föreslår, ljuga och sjukanmäla? Kul för barnet som kommer hem solbränt och ser jättefrisk ut, ska den behöva gå där med lögnen på skolan? kompisarna vet att man varit på resa men han ska försöka hålla skenet uppe inför lärarna? (de vet givetvis också) Du lär ditt barn att det är ok att ljuga.
    Jag är lärare på gymnasiet och jag kan ibland bli nästan vansinnig på föräldrar som inte ber om ledigt i tid, sen bara åker ändå (för det gör de ju om de har bokat biljetter)
    Det som är annorlunda är att här handlar det om CSN studiebidrag. Anmäler vi till CSN att eleven åkt utan att ha fått ledigt kan det leda till att de drar av motsvarande summa på nästa månads pengar. Vår rektor är ganska frikostig med att trots allt ge ledigt men är det en elev där studierna haltar och kanske är borta en hel del, den får inte ledigt. Då kan man tycka det är konstigt att föräldrarna ändå låter sitt barn åka en vecka eller två. Tror inte de fattar hur mycket man faktiskt kan missa på den tiden. (sen anser inte alla föräldrar att skolan är så viktig tyvärr, men det stjälper bara deras barn)
    Är man företagsam, ber man skolan om hjälp att skicka med uppgifter som man kan ha på resan så att man inte blir efter så väldigt mycket. (jo, man kan ha tid att läsa lite i solstolen eller på hotellrummet)

Jag arbetar på ett program där det går ganska många ungdomar med välbeställda föräldrar. De vill resa många gånger under gymnasieåren. De kanske har en stuga i fjällen så de ska åka skidor och vill inte boka på sportlovet. På våren vill de resa till tex Spanien, för att ladda batterierna osv (skulle bli 6 resor på 3 år, och detta är ingen fantasiidé utan vi har såna elever/familjer). Min rektor har gått ut med att samma elev endast kan få ledigt för en resa under samma läsår. Sen tror jag inte han har helt koll ändå (det är en stor skola) 

Problemet hamnar i knät på oss lärare när eleven kommer hem och inser att den ligger efter mkt mer än den trodde innan resan. Ja, då ska vi ta av vår tid som vi kunde använt till annat för att hjälpa en elev som glassat rund på varma sandstränder! Jag tycker inte det är helt ok faktiskt. 

Om det bara var nån enstaka, så fine, men det är flera i varje klass som reser kors och tvärs. Så har vårt samhälle blivit. 

Nationella prov är dumt att missa, men det beror också på vilken ålder ditt barn har. Nationella prov i sig kan aldrig styra över ett helt betyg, det ska man vara medveten om. Läraren ska under årets gång, ha gjort uppgifter som täcker samma saker som N.P täcker. 

• Anonym (##)

Vilken otur att det blivit så och Gud vad arg jag hade blivit om vi hade blivit nekade. Går det inte gå längre upp och prata med nån? Över rektorn alltså.

Så fånigt för folk kan lika gärna vara sjuka och missa proven ändå,

• nnnnnnnn

Ang. stöd, den info jag har fått är:

Om barnet har behov av stöd generellt, så får barnet stöd såklart även efter en resa. Men stödet är på samma nivå som före resan. Man ökar inte antalet timmar, för att föräldrarna väljer att låta barnet skolka (för ärligt talat visst är det skolk när barnet är hemma utan anledning?).

Men om barnet normalt sett inte har behov av stöd, men måste ha extra stöd för att komma ikapp efter en olovlig semester så har skolan rätt att inte sätta in stöd, utan låta föräldrarna göra det extra arbetet hemma.
    Ett alternativ om barnet kommer långt efter och inte klarar att komma ikapp på egen hand eller med föräldrarnas hjälp, är att barnet går om ett år för att ta igen det som missats.

Men om man har ett barn, utan behov av stöd, och är borta någon/några dagar extra, så borde väl barnet och föräldrarna ta igen det på ett par veckor?

Så det är egentligen ingen verklig fråga för oss som har barn utan extra stödbehov och vi är föräldrar som uppmuntrar och stöttar barnet i skolarbetet!

• Anonym (Lov?)

Alltså, förlåt, men alla skolbarn från ettan till gymnasiet har ju skollov väl? Höst, jul, sport, påsk och sommar. Totalt ca 15 veckor per år plus långhelger som Kristi himmelfärd. Måste man prompt åka på semester under skoltid då?? Jag förstår att man inte vill missunna sina barn att åka utomlands men man får väl anpassa sina semestrar efter när man är ledig? Eller bokar ni in en vecka till Mallis även om ni inte kan få semester från jobbet, och blir sura när chefen säger nej för att semesterdagarna är slut? Tycker det är lite samma sak. Skolan är obligatorisk och motsvarar de vuxnas avlönade arbete, det är inte ok att bara inte gå dit för att det inte passar för att man hellre åker utomlands.

• modsey
    Anonym (Lov?) skrev 2016-10-07 09:31:33 följande:

Alltså, förlåt, men alla skolbarn från ettan till gymnasiet har ju skollov väl? Höst, jul, sport, påsk och sommar. Totalt ca 15 veckor per år plus långhelger som Kristi himmelfärd. Måste man prompt åka på semester under skoltid då?? Jag förstår att man inte vill missunna sina barn att åka utomlands men man får väl anpassa sina semestrar efter när man är ledig? Eller bokar ni in en vecka till Mallis även om ni inte kan få semester från jobbet, och blir sura när chefen säger nej för att semesterdagarna är slut? Tycker det är lite samma sak. Skolan är obligatorisk och motsvarar de vuxnas avlönade arbete, det är inte ok att bara inte gå dit för att det inte passar för att man hellre åker utomlands.

Skälet att vi åkt utanför lov tidigare var svårigheter gör oss att få ledigt på ex jullov. Nu hade vi inga problem att få ledigt till barnen men självklart tog vi ansvar att barnen läste ifatt o låg i fas.
  • Marten

Skollagen är tydlig och lärare/rektor har fullt stöd i att neka ert barn ledigt speciellt runt nationella prov. Dessa prov är inte enbart en mätare för barnens kunskapsinhämtning utan även en mätare på lärares/skolans pedagogiska kompetens.

Lärare har heller ingen skyldighet att se till att barnet kommer ikapp i undervisningen/specifika prov etc efter ledighet på skoltid, det ansvaret ligger på barnet/hemmet.

Den nya skollagen skiljer sig ganska mycket mot tidigare, kan vara värt att läsa igenom den då skolans/hemmets ansvar tydligare definierats.

• Anonym (viktigt?)

Jag tycker att det är varje förälders ansvar att ge barnen en bild av vad som är viktigt i livet. Är skolan viktig? Eller är det viktigare med semester på en tid när det finns billiga biljetter?

Jag förstår inte alls er som tycker att det är viktigare att åka på semester än att gå i skolan. För mig är skolan minst lika viktig som mitt jobb. Jag skulle aldrig ta ledigt från mitt jobb utöver min semester om jag inte fick det beviljat. Att strunta i skolans beslut på det viset är att underminera hela skolan betydelse för barnen tror jag. Inte så konstigt då med vissa elever som tycker att de har större rätt än lärarna att bestämma vad de ska göra på lektioner, om de ska göra läxor eller inte osv

Detta synsätt från vissa föräldrar är en viktig del i skolans problem idag, tror jag.

• Famous

Tror inte nån anser att skolan inte är viktig men det är en fantastisk möjlighet för barnen att få komma iväg på semester och se andra kulturer. Att få komma bort från vardagliga ting och ha en fin och värdefull vecka med sina föräldrar och kanske syskon. Det betyder väldigt mycket och även för föräldrarna är det underbart att ha en eller ett par veckor av slippa kravfyllda veckor som det nu oftast är för de flesta.

Livet kan inte bara handla om jobb och skola.. Det är viktigt att få stanna upp och ta vara på livet.

Hade aldrig velat vara utan våra resor..

Det är ju så att resorna blir otroligt mkt dyrare under loven och alla har kanske inte pengar eller lust att lägga semestern då.

Dessutom kan barnen lika gärna vara sjuka mkt och därmed oxå missa skolarbete. Läxor tas ju faktiskt så gott som alltid med på semestern. Det är givetvis ett ansvar som föräldrarna måste ta.

quote=77030369][quote-nick]Anonym (viktigt?) skrev 2016-10-07 09:48:11 följande:[/quote-nick]Jag tycker att det är varje förälders ansvar att ge barnen en bild av vad som är viktigt i livet. Är skolan viktig? Eller är det viktigare med semester på en tid när det finns billiga biljetter?

Jag förstår inte alls er som tycker att det är viktigare att åka på semester än att gå i skolan. För mig är skolan minst lika viktig som mitt jobb. Jag skulle aldrig ta ledigt från mitt jobb utöver min semester om jag inte fick det beviljat. Att strunta i skolans beslut på det viset är att underminera hela skolan betydelse för barnen tror jag. Inte så konstigt då med vissa elever som tycker att de har större rätt än lärarna att bestämma vad de ska göra på lektioner, om de ska göra läxor eller inte osv

Detta synsätt från vissa föräldrar är en viktig del i skolans problem idag, tror jag.[/quote]

• Vestra

Oj, är förvånad över hur vanligt det verkar vara att man struntar i om ledigheten är godkänd. Vad sänder det för signaler till era barn? Gör ni likadant med ert jobb? Varför inte bara planera in resorna under loven istället? 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet