• beam82

Ej beviljad ledighet

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

• Svar på tråden Ej beviljad ledighet
  • Anonym (Nej)

Men vad bra Modsey att dina barn var så duktiga att de kunde ligga först i klassen. Jag får inte heller ledigt alla lov, och definitivt inte jullovet, vilket gör att vi får vara hemma på jullovet, men det gör inte något, för vi får resa bort när möjligheten finns. Har man satt barn till världen har man ett ansvar som förälder att se till att barnets bästa går först, dvs skolan. Inte konstigt att Sverige ligger så långt efter i resultaten med tanke på alla föräldrar som tycker det är fritt fram att vara ledig.

Alla diskussioner klassen har i ämnen som SO, NO osv, hur fixar ni dem på semestern ? De är väldigt värdefulla och jag tycker det är bra att skolorna börjat bli restriktiva på att bevilja ledighet, likaväl som arbeten där man kanske inte alltid kan vara ledig när man vill, inte skiter man i det och bara åker bort.

Skolan är idag viktigare än någonsin för barnens framtid och resa det får man planera in när man vet att man kan vara ledig. Jag som arbetar som ekonom har väldigt begränsad till att vara ledig, men vet vilka perioder det funkar och min make som har ett mer fritt arbete anpassar sig efter mig.
    Vår dotter går dessutom på en profil skola där de har uppvisningar och det är lite svårt att ta igen såna repetitioner vid en plats vid Medelhavet.

Jag har aldrig själv varit ledig som barn under en termin, men så har jag alltid haft bra arbeten och försörjt mig själv och tagit ansvar och det vill jag lära mitt barn också att man inte bara kan vara ledig från skolan hur som helst. Att lära barnen att det är fritt fram att åka på semester trots att man inte fått det beviljat från skolan är väldigt oansvarigt, vad ger vi våra barn för signaler då ?
    Nej vi ska åka bort nästa vår på lov, och då har jag kollat att det är ok att vara ledig på jobb och vet att det är lov i skolan.

Man får åka på sommarlovet det gjorde vi, man har alltid nån vecka man kan vara ledig på sommaren ihop. Resa kan man göra hela livet.

• modsey
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-08 09:52:05 följande:

Men vad bra Modsey att dina barn var så duktiga att de kunde ligga först i klassen. Jag får inte heller ledigt alla lov, och definitivt inte jullovet, vilket gör att vi får vara hemma på jullovet, men det gör inte något, för vi får resa bort när möjligheten finns. Har man satt barn till världen har man ett ansvar som förälder att se till att barnets bästa går först, dvs skolan. Inte konstigt att Sverige ligger så långt efter i resultaten med tanke på alla föräldrar som tycker det är fritt fram att vara ledig.

Alla diskussioner klassen har i ämnen som SO, NO osv, hur fixar ni dem på semestern ? De är väldigt värdefulla och jag tycker det är bra att skolorna börjat bli restriktiva på att bevilja ledighet, likaväl som arbeten där man kanske inte alltid kan vara ledig när man vill, inte skiter man i det och bara åker bort.

Skolan är idag viktigare än någonsin för barnens framtid och resa det får man planera in när man vet att man kan vara ledig. Jag som arbetar som ekonom har väldigt begränsad till att vara ledig, men vet vilka perioder det funkar och min make som har ett mer fritt arbete anpassar sig efter mig.
    Vår dotter går dessutom på en profil skola där de har uppvisningar och det är lite svårt att ta igen såna repetitioner vid en plats vid Medelhavet.

Jag har aldrig själv varit ledig som barn under en termin, men så har jag alltid haft bra arbeten och försörjt mig själv och tagit ansvar och det vill jag lära mitt barn också att man inte bara kan vara ledig från skolan hur som helst. Att lära barnen att det är fritt fram att åka på semester trots att man inte fått det beviljat från skolan är väldigt oansvarigt, vad ger vi våra barn för signaler då ?
    Nej vi ska åka bort nästa vår på lov, och då har jag kollat att det är ok att vara ledig på jobb och vet att det är lov i skolan.

Man får åka på sommarlovet det gjorde vi, man har alltid nån vecka man kan vara ledig på sommaren ihop. Resa kan man göra hela livet.

mina barn har inte haft det lätt i skolan, tvärtom! Vi åkte såklart inte heller alla år, utan det kan ha handlat om av 11 skolår, hm två resor till Thailand utanför loven, en annan resa i Europa i september då de var tonåringar. 5-6 gånger skidresor utanför loven. Och alltid i samråd med skolan då vi fått beviljade ledigheter.
  • Alexi
    Dockan skrev 2016-10-07 23:47:03 följande:
    Vi beviljar 10 dagar men policyn är att inget stöd ges till eleverna att ta igen. Det är vårdnadshavarens ansvar. Inga spec läxor eller så.

Vi rek vår mentorsklass som är 8:or i år - att helt låta bli att boka resor under terminerna i nian och särskilt på våren. Kan man åka under typ hela året upp tills de är 14 och alla lov efter det kan man väl få vara nöjd.

Jag tycker det är viktigt att sätta tonen om skolan i hemmet. Det gör man inte genom att bara sticka ändå.

Vi ger eleverna oanmäld frånvaro om de åker ändå, vilket syns på betygen sen.
    Men det där är ju så intressant och hur rättsosäkert det är. I vår skola (f-5) har de en policy sen ett år tillbaka att ingen ledighet ALLS beviljas. Alltså noll dagar. Medan andra skolor och kommuner tydligen tycker 10 dagar är ok...
  • Anonym (Tänk på barnen)
    beam82 skrev 2016-10-05 23:32:15 följande:

Okej, jag vet, jätteslarvigt av mig, men vi är ett gäng som tänkt åka utomlands, och resan bokades precis under veckorna för höstens nationella prov. Jag hade koll tyckte jag, men jag tänkte fel.

Nu beviljas inte min son ledigt. I mitt huvud har jag i stort sett redan avbokat och gått vidare, men sambon vill inte riktigt släppa det. Så min fråga: har någon här åkt ändå, och vad har då hänt i skolan? Googlade och der verkade inte som att de kan göra så mycket egentligen om man "sköter sig" i övrigt, sen fanns det såklart förklarat ert värsta scenario.

Någon som vet mer exakt?

Varföråker man bort när barnet ska vara i skolan? Fattar du inte att barnet hamnar efter?

Tur att rektorn ser till barnens bästa när nu inte fu gör det. Du är säkert skild också.
    Anonym (Resa) skrev 2016-10-06 07:27:51 följande:

När jag gick i skolan fick jag alltid ledigt för resor med motiveringen; "på en resa lär man sig så mycket mer än i skolan samma tid". Givetvis inom rimliga gränser. Att resa någon vecka då och då jämfört med att spendera hela uppväxten i skolan tror jag är oerhört berikande. Nationella prov går givetvis att ta igen om man är sjuk/borta. Däremot är det nog inte så mycket ts kan göra när de redan fått nej.

Lär sig mera på resa.

Tror du på det själv? Snacka om att tro vad man vill.

Skolan är ingen barnpassningscentral som barnen går till för att ha något att göra.
  • Hannnnna

Äh NP är inte så jävla viktigt förrän man kommer till 8 an 9 an och sedan vidare i gymnasiet. Är han normalbegåvad och går i mellanstadie lågstadie så är det ändå glömt två veckor senare. Inget att hetsa upp sig för. Åk ni.

• Anonym (Gurkan)
    Alexi skrev 2016-10-08 10:39:53 följande:
    Men det där är ju så intressant och hur rättsosäkert det är. I vår skola (f-5) har de en policy sen ett år tillbaka att ingen ledighet ALLS beviljas. Alltså noll dagar. Medan andra skolor och kommuner tydligen tycker 10 dagar är ok...
    I vår töntskola så SÄGER de (och skickar ut på papper) att de har en policy att inte bevilja lov. Och sen får man höra att andra familjer drar till Thailand i en hel månad med barnen, och det beviljas?

Jag blev skitsur när jag upptäckte det, så sen har vi också börjat begära någon dag ledigt ibland när resan sticker ut utanför lovveckan. Det är inte jordens undergång tycker jag, men jag planerar inte medvetet hela veckoresor utanför lovtid.
  • modsey
    Anonym (Tänk på barnen) skrev 2016-10-08 10:57:00 följande:

Lär sig mera på resa.

Skolan är ingen barnpassningscentral som barnen går till för att ha något att göra.

Men visst kan barn lära sig saker på en resa. Min dotters engelska släppte just så när vi var en månad i Thailand.

När vi kom hem höll sonen som gick i ettan en presentation om hur gummi framställs från träd.

Våra nu små barn har kunskap om ett land i Europas historia och kan saker om vulkaner på ett sätt jag inte tror de snappat upp hemma.

Lite beror det nog på hur man är som familj. Hur man reser och hur man pratar och diskuterar med sina barn.
  • Anonym (Gurkan)
    Anonym (Tänk på barnen) skrev 2016-10-08 10:57:00 följande:
    Lär sig mera på resa.

Beror väl på vilken resa man gör?

Vår son har de senaste 5 åren sett t.ex. Europas äldsta tempel G'gantija och rovfågelscentrum på Malta, Pompeji, världens högsta byggnad Burj Khalifa i Dubai med tour om hur den byggdes, de fattiga arbetarna i gränderna bakom guldmarknaden och den sjuka lyxen i Dubai Mall, öken och kameler, romerska lämningar termer och akvedukter över hela Europa och Kartago i Tunis, Olympiabyn med templen i Grekland där "OS"en gång började, palatset i Knossos på Kreta, Edinburghs fästning med all krigshistoria och Europas äldsta folknöje camera obscura/holografimuseum, Science museum, Naturhistoriska museet m.fl. i London och flera andra experimentställen, fästningen i Dubrovnik, Lokrum naturreservat med vilda (nåja) påfåglar, Akvariet i Genua, seglat med briggen Tre Kronor och säkert en del till som jag har glömt.

Jag vill inte att han ska se historia som något torrt i en bok. Han ska ha stått i den, andats in den, tagit på den. Och det tror jag är mer lärorikt än det mesta som händer en vanlig skolvecka faktiskt. 

Men menar man en vecka liggande pall bredvid en pool på Mallis så okej, då kanske man inte lär sig så mycket förutom att beställa glass på ett annat språk- men det är ändå något nytt!
    modsey skrev 2016-10-08 11:28:30 följande:

Men visst kan barn lära sig saker på en resa. Min dotters engelska släppte just så när vi var en månad i Thailand.

När vi kom hem höll sonen som gick i ettan en presentation om hur gummi framställs från träd.

Våra nu små barn har kunskap om ett land i Europas historia och kan saker om vulkaner på ett sätt jag inte tror de snappat upp hemma.

Lite beror det nog på hur man är som familj. Hur man reser och hur man pratar och diskuterar med sina barn.

Det behöver du inte ta ledigt för att göra. Det handlar om individualistiska föräldrar som väljer sig själva. Det är mycket gnäll på att skolan är dålig. Fast hur ska den kunna prestera när föräldrarna visar så lite respekt för den. Det påverkar också givetvis barnens inställning.
Svar på tråden Ej beviljad ledighet