Men vad bra Modsey att dina barn var så duktiga att de kunde ligga först i klassen. Jag får inte heller ledigt alla lov, och definitivt inte jullovet, vilket gör att vi får vara hemma på jullovet, men det gör inte något, för vi får resa bort när möjligheten finns. Har man satt barn till världen har man ett ansvar som förälder att se till att barnets bästa går först, dvs skolan. Inte konstigt att Sverige ligger så långt efter i resultaten med tanke på alla föräldrar som tycker det är fritt fram att vara ledig.
Alla diskussioner klassen har i ämnen som SO, NO osv, hur fixar ni dem på semestern ? De är väldigt värdefulla och jag tycker det är bra att skolorna börjat bli restriktiva på att bevilja ledighet, likaväl som arbeten där man kanske inte alltid kan vara ledig när man vill, inte skiter man i det och bara åker bort.
Skolan är idag viktigare än någonsin för barnens framtid och resa det får man planera in när man vet att man kan vara ledig. Jag som arbetar som ekonom har väldigt begränsad till att vara ledig, men vet vilka perioder det funkar och min make som har ett mer fritt arbete anpassar sig efter mig.
Vår dotter går dessutom på en profil skola där de har uppvisningar och det är lite svårt att ta igen såna repetitioner vid en plats vid Medelhavet.
Jag har aldrig själv varit ledig som barn under en termin, men så har jag alltid haft bra arbeten och försörjt mig själv och tagit ansvar och det vill jag lära mitt barn också att man inte bara kan vara ledig från skolan hur som helst. Att lära barnen att det är fritt fram att åka på semester trots att man inte fått det beviljat från skolan är väldigt oansvarigt, vad ger vi våra barn för signaler då ?
Nej vi ska åka bort nästa vår på lov, och då har jag kollat att det är ok att vara ledig på jobb och vet att det är lov i skolan.
Man får åka på sommarlovet det gjorde vi, man har alltid nån vecka man kan vara ledig på sommaren ihop. Resa kan man göra hela livet.