• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-21 19:33:55 följande:

Vi har barn ihop, det är inte så enkelt! Jag ville informera om mitt val, inte att vi ska ha kontakt.

Du har ingen skyldighet att informera honom om någonting. Du behöver inte göra någonting som är destruktivt för dig.

Jag säger det igen. Du behöver andra människor i ditt liv som du kan söka stöd hos, rådfråga och ha roligt tillsammans med. Håller du inte med om det?

Skaffa dig en samtalskontakt någonstans till att börja med. Sedan engagera dig med andra barnfamiljer och särskilt andra ensamstående mammor. Gå till öppna förskolan och mingla. Bjud över grannar med barn på fika. Börja plugga eller skaffa ett jobb. Annonsera efter nya kompisar eller en extramormor till ditt barn. Gå på kyrkans barn och familjeaktiviteter. Testa babygympa. Skaffa dig en hobby om du hittar barnvakt. Vad har jag glömt?

Ensam är INTE stark. Du behöver bra människor runt dig.
  • Anonym (23y)

Kommer kanske att låta hård mot dig nu. Men du är tamigfan ingen bra mamma som knullar en kille som gör ditt barn så illa. För vet du vad, han gör ert barn så jävla illa genom att missbruka och komma och gå då och då. Ert barn kommer minnas att dennes pappa är där ibland och när han inte är där så kommer barnet att sakna honom så det gör ont.

Jag hade inte sagt något om du hade lämnat honom redan vid första graviditeten, men då hade du inte suttit här med en 2a graviditet heller.

Du låter väldigt omogen och egoistisk. En mogen människa håller koll på så basala saker som preventivmedel. Här tänker du bara på DIG DIG DIG. "Ppillret hade väl inte börjat verka antar jag". Det är din skyldighet att hålla koll på det och det står i bipacksedeln exakt hur och när man tar dom.

Jag kan inte se killens ansvar i detta. För jag kan inte heller se att du hade accepterat att använda kondom för du "åt ju ppiller". Och om du nu var osäker så kunde du faktiskt bett honom använda kondom, eller åtminstone hålla koll på ägglossning.

Nu sitter du där och är gravid igen. Det finns två alternativ här.

1. Abort och återgå till livet som det var

2. Behåll, men kapa alla band till killen. Vill han sedan ha kontakt med er ska han bannemig vara ren sen lång tid tillbaka

• Corn
    Anonym (23y) skrev 2016-12-22 03:07:23 följande:

Kommer kanske att låta hård mot dig nu. Men du är tamigfan ingen bra mamma som knullar en kille som gör ditt barn så illa. För vet du vad, han gör ert barn så jävla illa genom att missbruka och komma och gå då och då. Ert barn kommer minnas att dennes pappa är där ibland och när han inte är där så kommer barnet att sakna honom så det gör ont.

Jag hade inte sagt något om du hade lämnat honom redan vid första graviditeten, men då hade du inte suttit här med en 2a graviditet heller.

Du låter väldigt omogen och egoistisk. En mogen människa håller koll på så basala saker som preventivmedel. Här tänker du bara på DIG DIG DIG. "Ppillret hade väl inte börjat verka antar jag". Det är din skyldighet att hålla koll på det och det står i bipacksedeln exakt hur och när man tar dom.

Jag kan inte se killens ansvar i detta. För jag kan inte heller se att du hade accepterat att använda kondom för du "åt ju ppiller". Och om du nu var osäker så kunde du faktiskt bett honom använda kondom, eller åtminstone hålla koll på ägglossning.

Nu sitter du där och är gravid igen. Det finns två alternativ här.

1. Abort och återgå till livet som det var

2. Behåll, men kapa alla band till killen. Vill han sedan ha kontakt med er ska han bannemig vara ren sen lång tid tillbaka

Ja här kommer du och tror att du vet allt om mig genom lite text. Jag kan informera dig om att jag inte haft ett förhållande med denna kille sen jag blev gravid 1:a gången. Han kastade ut mig och vägrade prata med mig under första halva graviditeten. Jag ordnade under den tiden en egen lägenhet och fixade allt ensam. Vi var sen vänner, kunde umgås utan att det skulle bråkas och vara aggressivt. Oftast! Det funkade. Men inget par. Ja vi hade sex under den tiden och ja det var ju idiotiskt men jaja, det var DÅ. Dottern föddes, han var med då. Det verkade ok första veckorna - sen försvann han. I en månad. Han fick en total kris för han fattade väl då att nu fanns det ett barn. Han ville inte vara med, han ville inte leva, han ville inte känna något.
    Sen har det varit små steg fram till i somras då det funkade ok dom bra dagarna. Nej vi hade inte sex, träffades mest utomhus på neutral mark.... så att säga. Dottern har inget starkare band med honom än nån vän till mig.

Jag har haft skydd hela tiden även när jag inte haft något sexliv att diskutera.... Och jag är van att ha skydd och inte behöva TÄNKA på skydd. P-stav osv. Så ja det blev ett glapp mellan två skydd för vi hade sex och det var inte planerat alls och så där...  Jag hade ingen tanke på att jag ens hade kunnat bli gravid. Fanns inte i mitt huvud alls. Därför var jag i v 9 när jag fick veta det.

Och vad menar du med att "För jag kan inte heller se att du hade accepterat att använda kondom för du "åt ju ppiller"." Varför skulle jag inte ha accepterat kondom menar du? Det var inte jag som tog initiativ till sex den gången och jag blödde hela tiden pga p-staven som strulade, som jag hade precis tagit ut. Så jag trodde verkligen inte.... men visst visst visst, jag vet. Otroligt dumt. Jag vet, du behöver knappast påpeka det.
  • Corn
    EnAnonumius skrev 2016-12-21 23:39:29 följande:
    Ja jag har läst och ser fortfarande ingen som dumförklarat dig.
    Nä det är väl jag som är överkänslig då?
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-22 00:25:55 följande:
    Du har ingen skyldighet att informera honom om någonting. Du behöver inte göra någonting som är destruktivt för dig.

Jag säger det igen. Du behöver andra människor i ditt liv som du kan söka stöd hos, rådfråga och ha roligt tillsammans med. Håller du inte med om det?

Skaffa dig en samtalskontakt någonstans till att börja med. Sedan engagera dig med andra barnfamiljer och särskilt andra ensamstående mammor. Gå till öppna förskolan och mingla. Bjud över grannar med barn på fika. Börja plugga eller skaffa ett jobb. Annonsera efter nya kompisar eller en extramormor till ditt barn. Gå på kyrkans barn och familjeaktiviteter. Testa babygympa. Skaffa dig en hobby om du hittar barnvakt. Vad har jag glömt?

Ensam är INTE stark. Du behöver bra människor runt dig.
    Jag vet att jag inte har nån skyldighet till det. Tanken var väl att han inte ska sitta och hata mig i onödan eller nåt.

• Corn
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 21:31:49 följande:
    Som vi nämnt tidigare så hade åtminstone min approach varit annorlunda om TS visade att hon vet att hon måste göra en ordentlig förändring för sin dotters skull.

Istället för att säga att "det är inte så farligt, han har bara träffat dottern när han hade lite morfin i sig", eller jämför det med annars nyktra föräldrar som ev dricker lite på midsommarafton tex...då blir jag förbannad. Men jag vet att hon är medberoende, och som sagt, hon behöver hjälp att ta sig igenom det här på ett bra sätt.

Jag är verkligen ingen elak person och jag menar inget illa, men jag blir upprörd när oskyldiga barn hamnar i kläm och tvingas växa upp så här.

Jag är övertygad om att TS ooch hennes barn kan få ett fint liv, om hon bara förstår att hon måste bryta kontakten helt med pappan som situationen är nu.
    Corn skrev 2016-12-21 19:53:18 följande:

Jag hugger inte, jag lyssnar. Men jag kan inte göra mer heller - lyssna. Sen måste jag tänka själv. Sen håller jag inte med om allt alla skriver heller och då säger jag ifrån. Men tro mig.... jag lyssnar. Annars hade jag inte loggat in här.

Även om jag blir emotsagd så är det skönt att någon tar sig tiden... Jag är ju ensam om detta irl.

Mm.... inte ens övervakade umgängen?

Nej, när han är drogfri.

TS, jag är ledsen att jag låter hård och elak. Jag önskar dig faktiskt allt gott, det är ledsamt att du känner dig så ensam i allt det här. Nu tjatar jag, men kan du inte kontakta någon som du kan prata med? Det finns bra stöd.
    Jag förstår inte vad som inte visar att jag måste göra något drastiskt? Jag har inte planerat att ha mer kontakt med honom. Det jag måste bestämma mig för nu är abort eller inte. Båda valen känns bara helt åt helvete.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-22 13:22:08 följande:

Jag förstår inte vad som inte visar att jag måste göra något drastiskt? Jag har inte planerat att ha mer kontakt med honom. Det jag måste bestämma mig för nu är abort eller inte. Båda valen känns bara helt åt helvete.

Men...ok. Jag vet inte vad jag ska säga mer. Önskar dig lycka till, hoppas allt löser sig för dig.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Oj) skrev 2016-12-21 20:59:41 följande:

När han har gått i behandling och varit drogfri nåt år kan han börja med övervakade umgängen. Men INGET i nuläget!

Några år? Varför inte beröva barn deras föräldrar helt?

I verkligheten får, bör och ska barn ha umgänge med en frånvarande förälder så fort det är möjligt. Så fort föräldern tillfrisknat.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (.) skrev 2016-12-21 21:04:41 följande:

Jag håller med Tess, pappan är inte bra för någon av er även om det är övervakade tillfällen. Du måste skydda barnet från att skapa ett band med honom. Sannolikheten är stor att han tar en överdos och så länge han lever och barnet blir liiite äldre och förstår att någon är fel kommer det påverka barnet och dig negativt. Som någon tidigare skrev kan även socialen anse att det är farligt för barnet att det finns en missbrukande förälder och därför ta ifrån dig barnet, så pappan kan ju skada er indirekt genom sin närvaro. Genom att glömma pappan ts kan du hitta en pojkvän som är beredd att ta hand om dig och ditt barn helt utan missbruk etc. Du kan få ett framtida barn med den nya killen och ha en stabil och trygg familj där du får möjlighet att känna dig älskad och trygg. Men just nu måste du göra rätt val och det är att utesluta pappan ur ditt och dina barns liv, ingen kontakt alls. För dina barns skull måste du finna styrkan till att göra det även om det är svårt för dig. Därför är det viktigt att du imorgon gör allt vad du kan för att få tid för proffessionellt samtal hos tex psykolog, som kan stötta dig och hjälpa dig att reda ut dina tankar och känslor så att du kan ta sunda beslut.

Ts ska inte skydda sitt barn från föräldern utan bara för skador som den föräldern åsamkar.

En "farlig" förälder kan mycket väl ha umgänge med övervakning så att någon kan ingripa vid faror. På det sättet försöker man ge barnet bästa möjliga förutsättningar att skapa sig bästa möjliga relation till den föräldern även om det finns en massa problem.
  • Corn
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-22 13:54:45 följande:
    Ts ska inte skydda sitt barn från föräldern utan bara för skador som den föräldern åsamkar.

En "farlig" förälder kan mycket väl ha umgänge med övervakning så att någon kan ingripa vid faror. På det sättet försöker man ge barnet bästa möjliga förutsättningar att skapa sig bästa möjliga relation till den föräldern även om det finns en massa problem.
    Tack för den kommentaren. Det ger mig lite hopp... även om det är väldigt lite.
  • Anonym (.)
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-22 13:54:45 följande:

För att ränderna går aldrig ur och barnet kommer aldrig få en stabil pappa i en narkoman. Alla som har haft narkomaner till föräldrar vet att det är ett rent helvete och tillslut dör han i en överdos. Men fram tills han dör kommer han skrämma iväg vettiga killar från ts för ingen vettig kille kan tänka sig att ta hand om ts +barn+en narkoman på köpet.

Sluta ge ts falska och naiva förhoppningar. Om narkomanen är närvarande i deras liv eller inte avgör helt och hållet om dom har chansen till ett bra liv eller inte. Jag hoppas innerligt att ts förstår det för 99% av hur ert liv kommer bli i framtiden hänger på den "detaljen".
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar