• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 09:29:35 följande:

Det var konstigt, jag har fått andra PM...Klart jag förstår det, men jag precis som så många andra vars barns pappor/mammor är missbrukare (alkoholister m.fl) försöker ju ändå på något sätt.... visst? Jag tänker inte ta att någon kallar mig naiv eller dum som försökt skapa något slags band mellan dottern och hennes pappa. Det HAR dom och han har inte varit PÅVERKAD runt henne vad jag har sett. Jag har ALDRIG lämnat dom ensamma förutom när dom varit i lekparken precis utanför fönstret och jag har då suttit och sett på. Jag skulle aldrig lämna ansvaret på henne till honom utan att jag såg på och det vill han inte heller. Han är väldigt rädd om henne och är jätterädd att han ska bli som sin pappa. Han har backat såå många gånger innan för att han inte vet hur man gör... Så jo jag förstår.

Nu är han ju inte med i bilden alls längre så det är ju faktiskt inget att diskutera längre. Jag ska på samtal imorgon. Kommer inte säga mer än nödvändigt och få den här jävla skiten överstökad.

Ja du är både naiv och kontrollerande om du försöker påverka pappans och dotterns relation. Hans föräldraskap är hans ansvar. Låt han sköta sitt föräldraskap på egen hand. Ditt enda ansvar är att ingripa då dottern far illa och behöver skyddas.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 12:16:59 följande:

För att han är pappan......?Kanske för att jag knappt fått prata med någon som har nån som helst medkänsla eller förståelse?! Jag har INGEN. INGEN att prata med. Ingen att gråta hos, ingen som kan säga att allt blir bra, ingen som avlastar eller ingen som vill bolla tankar med mig. Istället möt jag av hårda dumförklarande ord. VARFÖR HAR JAG KONTAKT MED PUNDAREN ENS?!?!?!?!?

Men därför BEHÖVER du börja söka efter ett stödnätverk. Hur ser ditt sociala nätverk ut? Hur skulle du kunna utöka och förbättra det?

Du kommer både må bättre och ha ett minskat behov av en pundare om du har bra nätverk och bra stöd.
  • Corn
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-20 15:05:55 följande:
    Ja du är både naiv och kontrollerande om du försöker påverka pappans och dotterns relation. Hans föräldraskap är hans ansvar. Låt han sköta sitt föräldraskap på egen hand. Ditt enda ansvar är att ingripa då dottern far illa och behöver skyddas.
    Är jag kontrollerande för att jag försöker hjälpa honom att bli en bättre/närvarande förälder?
  • Corn
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-20 15:07:59 följande:
    Men därför BEHÖVER du börja söka efter ett stödnätverk. Hur ser ditt sociala nätverk ut? Hur skulle du kunna utöka och förbättra det?

Du kommer både må bättre och ha ett minskat behov av en pundare om du har bra nätverk och bra stöd.
    Men jag säger ju det. Jag har inget nätverk, inget stöd. Min mamma bodde i den här staden tills nyligen, hon var den som kunde avlasta ibland. Nu har hon flyttat. Behåller jag så vill hon inte ha mig där på julafton.Även om jag gör abort så tänker jag inte åka dit för det där var bara så jävla lågt av henne att säga till mig.

• Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 15:31:33 följande:

Är jag kontrollerande för att jag försöker hjälpa honom att bli en bättre/närvarande förälder?

Men fråga honom om han vill ha din hjälp först. Annars tränger du ju dig bara på honom.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-20 15:33:31 följande:

Men jag säger ju det. Jag har inget nätverk, inget stöd. Min mamma bodde i den här staden tills nyligen, hon var den som kunde avlasta ibland. Nu har hon flyttat. Behåller jag så vill hon inte ha mig där på julafton.Även om jag gör abort så tänker jag inte åka dit för det där var bara så jävla lågt av henne att säga till mig.

Jag tror att det är en del av ditt problem. Tror att en del (dock inte hela) anledningen till att du hänger dig kvar vid ditt ex är för att du inte har något bättre stöd.

Tror du skulle behöva ett bättre socialt nätverk.

Ja din mamma är knäpp men tror hon vill ditt bästa.
  • Corn
    Anonym (muffin) skrev 2016-12-20 15:40:59 följande:
    Men fråga honom om han vill ha din hjälp först. Annars tränger du ju dig bara på honom.
    JA det är ju trevligt att se att du är på "pundarens" sida.
    Jag tränger mig inte på! Övertolka inte det jag skriver.......
    Oftast har det varit HAN som hört av sig och jag har fått säga nej för jag hör att han är så pass påverkad.

• Anonym (tragiskt)

Helt ärligt TS du behöver proffshjälp för att ordna upp ditt liv och reda ut dina tankar. Vi här kan inte hjälpa dig och du kommer bara må ännu sämre utan folks kommentarer här.

• Corn
    Anonym (tragiskt) skrev 2016-12-21 01:28:50 följande:

Helt ärligt TS du behöver proffshjälp för att ordna upp ditt liv och reda ut dina tankar. Vi här kan inte hjälpa dig och du kommer bara må ännu sämre utan folks kommentarer här.

Ok."Tragiskt" tack för den.

Lämnar tråden.
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-21 07:08:01 följande:

Ok."Tragiskt" tack för den.

Lämnar tråden.

Det ÄR tragiskt att du inte lyssnar. Det betyder att ditt barn troligtvis kommer behöva växa upp med detta.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar