• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Anonym (Nej)
    Corn skrev 2017-01-19 09:50:46 följande:

Han kommer aldrig söka hjälp. Han ska göra det på egen hand säger han.

Och du fortsätter utsätta ditt barn för fara.Du förstår verkligen inte. Du är som ett barn själv.

Du kan ju bevisligen inte skydda någon från honom. Du har ju flera situationer då du misslyckats med dina bedömningar.

Borde detta inte vara ett sånt tillfälle då användaren kan spåras upp så anmälan kan göras?
  • Corn
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 09:59:42 följande:
    Och du fortsätter utsätta ditt barn för fara.Du förstår verkligen inte. Du är som ett barn själv.

Du kan ju bevisligen inte skydda någon från honom. Du har ju flera situationer då du misslyckats med dina bedömningar.

Borde detta inte vara ett sånt tillfälle då användaren kan spåras upp så anmälan kan göras?
    Åh snark! Lägg av.

Jag har faktiskt pratat med min mamma idag. Det var ett tag sen... Och jag kan säga att det för första gången på länge känns hoppfullt & bra. Jag kommer ställa mig i kö för boende i den staden & i närheten. Hon skulle kolla mer ang det. Jag kommer inte att bo kvar i det här området eller i den här staden. Ni snackade om att bygga skyddsnät? Jag har min mamma & jag flyttar närmare henne, så snart det finns något. En etta eller vad som helst. Jag har efter samtalet med henne insett lite saker...

Jag kommer alltså drygt 10 mil ifrån barnens pappa & det är det bästa, jag kommer vara ensam med 2 barn. Exet säger att han ska bli ren på egen hand, men jag tror honom inte. Han får kämpa... så får vi se vad som sker.
    Min mamma har sagt en del saker som ni redan tagit upp här, men det krävs ibland att man hör det från nån man tycker om...

Hur som helst.. det är skönt att vara sams med min mamma igen...
    Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
  • Anonym (muffin)
    Corn skrev 2017-01-19 13:50:27 följande:

Åh snark! Lägg av.

Jag har faktiskt pratat med min mamma idag. Det var ett tag sen... Och jag kan säga att det för första gången på länge känns hoppfullt & bra. Jag kommer ställa mig i kö för boende i den staden & i närheten. Hon skulle kolla mer ang det. Jag kommer inte att bo kvar i det här området eller i den här staden. Ni snackade om att bygga skyddsnät? Jag har min mamma & jag flyttar närmare henne, så snart det finns något. En etta eller vad som helst. Jag har efter samtalet med henne insett lite saker...

Jag kommer alltså drygt 10 mil ifrån barnens pappa & det är det bästa, jag kommer vara ensam med 2 barn. Exet säger att han ska bli ren på egen hand, men jag tror honom inte. Han får kämpa... så får vi se vad som sker.

Min mamma har sagt en del saker som ni redan tagit upp här, men det krävs ibland att man hör det från nån man tycker om...

Tror det är jättebra om du flyttar närmare din familj. Socialt nätverk är det absolut viktigaste. Och på god andraplats kommer utbildning :)

Du behöver annat att fokusera på än ditt ex. Familj, skaffa vänner, intrrssant utmanande utbildning. Lite terapi kanske. Vips så är du på väg mot nåt bättte :)
  • LFF
    Åh snark! Lägg av.

Vad glad jag blir av att höra att du och mamma pratar igen! För det är ju som hon troligen sagt och som du själv redan vet, att du måste lägga ordentligt fysiskt avstånd mellan dig och honom för att kunna gå vidare ordentligt. Och försök nu att lägga upp en plan för vart du vill att livet ska ta vägen efter det att nästa pyre kommit.
  • Anonym (Nej)

Åh snark! Lägg av.

Va bra! :)

Se nu till att verkligen genomföra planerna. Det är så lätt att bara stanna vid att planera och plötsligt är man tillbaka i precis samma sörja igen.

Håll pappan borta ut ditt liv, svara inte på sms eller samtal alls. Vill han ha kontakt med barnen så får han gå genom vården och få professionellt övervakade umgänge. Samtidigt så vet du att det troligtvis aldrig någonsin kommer hända så det är nog inget du ska hoppas på.

Lycka till!
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 17:28:10 följande:

Se nu till att verkligen genomföra planerna. Det är så lätt att bara stanna vid att planera och plötsligt är man tillbaka i precis samma sörja igen.

Håll pappan borta ut ditt liv, svara inte på sms eller samtal alls. Vill han ha kontakt med barnen så får han gå genom vården och få professionellt övervakade umgänge. Samtidigt så vet du att det troligtvis aldrig någonsin kommer hända så det är nog inget du ska hoppas på.

Lycka till!

Tror inte den bästa boten är att försöka hålla fokus BORTA från något. Det är dömt att misslyckas om man inte har någonting annat BÄTTRE att fokusera på istället.

Om ts skaffar sig positiva saker till sitt liv så kommer fokus på exet förhoppningsvis försvinna av sig självt.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (muffin) skrev 2017-01-19 22:09:10 följande:

Tror inte den bästa boten är att försöka hålla fokus BORTA från något. Det är dömt att misslyckas om man inte har någonting annat BÄTTRE att fokusera på istället.

Om ts skaffar sig positiva saker till sitt liv så kommer fokus på exet förhoppningsvis försvinna av sig självt.

Kanske inte. Har man lyxen att kunna misslyckas några gånger och prova sig fram så kan man ju fokusera på annat och hoppas att man lyckas.

Men TS borde väl knappast behöva en bättre morot än hennes barns bästa? När hon har fokus på exet så lider barnet och därför får hon inte misslyckas.

Min teori är väl kanske samma fast från andra hållet.

Om TS slutar hänga med och ha sex med en aktiv narkoman som slagit henne så kommer barnet må bättre och TS också. Andra människor kommer inte undvika TS och hennes barn pga pappan och därför kommer även kontaktnätet öka. TS kommer sluta förknippas som "pundarbruden" och få bättre umgänge. Barnet kommer utsättas för mindre risk att själv bli narkoman och/eller tonårsförälder och därför kommer både TS och barnet att ha en ljusare framtid. Dessutom kommer TS mamma våga vara barnvakt utan att oroa sig för att TS passar på att släppa in honom igen och bli gravid med barn nummer 3.
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-20 07:37:36 följande:

Kanske inte. Har man lyxen att kunna misslyckas några gånger och prova sig fram så kan man ju fokusera på annat och hoppas att man lyckas.

Men TS borde väl knappast behöva en bättre morot än hennes barns bästa? När hon har fokus på exet så lider barnet och därför får hon inte misslyckas.

Min teori är väl kanske samma fast från andra hållet.

Om TS slutar hänga med och ha sex med en aktiv narkoman som slagit henne så kommer barnet må bättre och TS också. Andra människor kommer inte undvika TS och hennes barn pga pappan och därför kommer även kontaktnätet öka. TS kommer sluta förknippas som "pundarbruden" och få bättre umgänge. Barnet kommer utsättas för mindre risk att själv bli narkoman och/eller tonårsförälder och därför kommer både TS och barnet att ha en ljusare framtid. Dessutom kommer TS mamma våga vara barnvakt utan att oroa sig för att TS passar på att släppa in honom igen och bli gravid med barn nummer 3.

Alltså jag tror inte att du fattar. Alla människor letar efter och behöver kärlek. Ts letar efter på fel ställe. Men hon kommer inte att överge fel ställe innan hon hittar det på ett nytt. Rent mänsklig överlevnadsstrategi.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (muffin) skrev 2017-01-20 12:37:38 följande:

Alltså jag tror inte att du fattar. Alla människor letar efter och behöver kärlek. Ts letar efter på fel ställe. Men hon kommer inte att överge fel ställe innan hon hittar det på ett nytt. Rent mänsklig överlevnadsstrategi.

Men föräldrainstinkten borde väl gå före?

Inte låter man väl sina barn lida för att man ska uppleva kärlek?
  • Anonym (muffin)
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-20 12:50:01 följande:

Men föräldrainstinkten borde väl gå före?

Inte låter man väl sina barn lida för att man ska uppleva kärlek?

Föräldrainstinkten fungerar givetvis dåligt hos en förälder som mår dåligt. Du skulle också fungera dåligt om du mådde dåligt. Fundera på det.

Ts ska givetvis satsa på att må bra. Då följer det andra med av sig självt.
  • Corn
    LFF skrev 2017-01-19 14:44:13 följande:
    Vad glad jag blir av att höra att du och mamma pratar igen! För det är ju som hon troligen sagt och som du själv redan vet, att du måste lägga ordentligt fysiskt avstånd mellan dig och honom för att kunna gå vidare ordentligt. Och försök nu att lägga upp en plan för vart du vill att livet ska ta vägen efter det att nästa pyre kommit.
    Fysiskt avstånd ja. Jag försöker.
    Anonym (Nej) skrev 2017-01-19 17:28:10 följande:

Lycka till!
    Ja det kommer ju inte ske NU men så fort det dyker upp något så säger jag upp denna lägenhet och flyttar. Jag har inte sagt det till honom heller för att undvika att han ska ifrågasätta. Det kommer bli tungt & svårt men jag måste nog, för att komma nånstans. Särskilt att ha någon som kan hjälpa mig när det behövs...

Ensamstående. Vita -15, gravid BF Juni -17.
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar