• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Anonym (Tess)

Han kommer garanterat tillbaka, så att säga att han är ute ur TS liv nu är ju bara naivt.

• Anonym (.)
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 17:36:45 följande:

Han kommer garanterat tillbaka, så att säga att han är ute ur TS liv nu är ju bara naivt.

Jo men att klanka ner på Ts och tro att det kommer hjälpa henne är knappast bättre. Som det ser ut nu verkar pappan vara borta ur hennes liv och då får vi hjälpas åt att stötta henne i att absolut INTE kontakta pappan på NÅGOT sätt. Och eftersom TS verkar vilja barnens bästa tror jag att hon förstår att hon måste släppa taget om pappan, så vi får stötta henne i att inte kontakta honom mera, trots att det är svårt.

Till TS vill jag säga att det är tråkigt att ni inte kunde ha ett ordentligt samtal. Försök att få tid hos barnmorska eller psykolog, eller kvinnojour så att du kan få stöd av någon i den situation du befinner dig i. Det här samtalet om abort blir ju så fokuserat på just det, men en psykolog kan hjälpa dig att se hela situationen och bearbeta dina känslor så att du trots all sorg får möjligheten att se med klara ögon och ta rätt beslut. Men du får ringa och be om det typ imorgon ts för annars dröjer det för länge innan du får hjälp och då kanske du hunnit ta beslut ang din graviditet som kanske känns som inte genomförda med klara ögon, senare i livet, pga allt som händer just nu.
  • Corn
    Anonym (Oj) skrev 2016-12-21 17:34:40 följande:
    Okej, skicka sms eller ringa gör ingen skillnad. Du bör förstå att du MÅSTE hålla honom borta och skydda din dotter! Inte kontakta honom!
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 17:36:45 följande:

Vi har barn ihop, det är inte så enkelt! Jag ville informera om mitt val, inte att vi ska ha kontakt.
  • Corn
    Anonym (.) skrev 2016-12-21 18:41:32 följande:
    Jo men att klanka ner på Ts och tro att det kommer hjälpa henne är knappast bättre. Som det ser ut nu verkar pappan vara borta ur hennes liv och då får vi hjälpas åt att stötta henne i att absolut INTE kontakta pappan på NÅGOT sätt. Och eftersom TS verkar vilja barnens bästa tror jag att hon förstår att hon måste släppa taget om pappan, så vi får stötta henne i att inte kontakta honom mera, trots att det är svårt.

Till TS vill jag säga att det är tråkigt att ni inte kunde ha ett ordentligt samtal. Försök att få tid hos barnmorska eller psykolog, eller kvinnojour så att du kan få stöd av någon i den situation du befinner dig i. Det här samtalet om abort blir ju så fokuserat på just det, men en psykolog kan hjälpa dig att se hela situationen och bearbeta dina känslor så att du trots all sorg får möjligheten att se med klara ögon och ta rätt beslut. Men du får ringa och be om det typ imorgon ts för annars dröjer det för länge innan du får hjälp och då kanske du hunnit ta beslut ang din graviditet som kanske känns som inte genomförda med klara ögon, senare i livet, pga allt som händer just nu.
    Jul och nyår kommer emellan, jättestressande.... måste välja NU.....!!
  • Anonym (Tess)
    Corn skrev 2016-12-21 19:33:55 följande:

Vi har barn ihop, det är inte så enkelt! Jag ville informera om mitt val, inte att vi ska ha kontakt.

Nu menade inte jag att du kontaktade honom, utan jag är rätt säker på att han kommer höra av sig/dyka upp hos dig igen när det passar honom.

Vad gör du då?
  • Corn
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 19:36:48 följande:
    Nu menade inte jag att du kontaktade honom, utan jag är rätt säker på att han kommer höra av sig/dyka upp hos dig igen när det passar honom.

Vad gör du då?
    Det kommer han säkert göra nån kväll/natt.
    Ja då får han väl stå där...
  • Anonym (.)
    Corn skrev 2016-12-21 19:35:18 följande:

Jul och nyår kommer emellan, jättestressande.... måste välja

[quote=77240091][quote-nick]Corn skrev 2016-12-21 19:35:18 följande:[/quote-nick]Jul och nyår kommer emellan, jättestressande.... måste välja NU.....!!

Vilken vecka är du i? Du kan göra abort fram till vecka 18, sedan måste du ha socialsrtyrelsens tillstånd. Ringer du din vårdcentral imorgon och förklarar att det är ett brådskande fall får du förhoppningsvis hjälp innan det blir för sent
  • Anonym (Tess)

Dessutom så klankar jag inte ner, jag har sagt flera ggr att jsg förstår att det är svårt och jobbigt. Återigen, jag vet ju hur det är att ha en nära anhörig som missbrukar.

Jag har sagt att du verkligen skulle behöva få samtalsstöd hos någon som jobbar med missbrukare och anhöriga.

Det är skitsvårt, men du tar inte till dig någonting!! Det är frustrerande att läsa att du bara hugger tillbaka oavsett vad man säger.

Han BÖR EJ ha någon kontakt med barnet alls tills han är drogfri (om han nu någonsin blir det). Det finns inga andra vettiga alternativ.

• Corn
    Anonym (.) skrev 2016-12-21 19:44:54 följande:
    Vilken vecka är du i? Du kan göra abort fram till vecka 18, sedan måste du ha socialsrtyrelsens tillstånd. Ringer du din vårdcentral imorgon och förklarar att det är ett brådskande fall får du förhoppningsvis hjälp innan det blir för sent
    Vecka 14. Ja 17+6 utan tillstånd gäller men jag vill inte vara gravid längre i onödan...  Därför känner jag mig stressad. Men mm... tid finns. Det gör det.  Jobbigt också för att magen växer... det syns.

Jag har kontakt med sjukhuset redan ang detta. Behöver mer tid bara..... och barnvakt,
  • Corn
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 19:46:03 följande:

Dessutom så klankar jag inte ner, jag har sagt flera ggr att jsg förstår att det är svårt och jobbigt. Återigen, jag vet ju hur det är att ha en nära anhörig som missbrukar.

Jag har sagt att du verkligen skulle behöva få samtalsstöd hos någon som jobbar med missbrukare och anhöriga.

Det är skitsvårt, men du tar inte till dig någonting!! Det är frustrerande att läsa att du bara hugger tillbaka oavsett vad man säger.

Han BÖR EJ ha någon kontakt med barnet alls tills han är drogfri (om han nu någonsin blir det). Det finns inga andra vettiga alternativ.

Jag hugger inte, jag lyssnar. Men jag kan inte göra mer heller - lyssna. Sen måste jag tänka själv. Sen håller jag inte med om allt alla skriver heller och då säger jag ifrån. Men tro mig.... jag lyssnar. Annars hade jag inte loggat in här.
    Även om jag blir emotsagd så är det skönt att någon tar sig tiden... Jag är ju ensam om detta irl.

Mm.... inte ens övervakade umgängen?
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar