• Corn

Gravid IGEN - pappan missbrukar

Hej alla. Är i en himla jobbig situation. Jag har en ettåring med en kille som jag älskar högt men som är blandmissbrukare... Vi är inte tillsammans sen innan jag var gravid med dottern för han ville inte veta av mig när jag inte ville göra abort. Men han har varit med i vårt liv lite då och då när det har funkat för honom även om han försökt komma hit påverkad men jag har inte öppnat dörren... Vi har alltid fortsatt ha sex fast det är sjukt osmart. Vi dras till varandra.

Nu är jag gravid IGEN...... Har gjort KUB i veckan (v 12) och allt var bra. Jag berättade för honom för kanske två veckor sen och han blev jättearg och försökte övertala mig till abort. Kallar mig en massa elaka saker för att han inte kan ta hand om barnet vi redan har, jag är ung och han ville inte ens ha barn första gången. Han är en jättefin pappa när han när han är här och träffar dottern men han sa att behåller jag dt här barnet så kommer han att säga stopp. Då blir det inget mer. Han tycker alltså att jag ska offra dotterns syskon för att han ska fortsätta träffa henne. Jag gick inte med på det för jag KAN INTE! Kalla mig dum men jag kan bara inte... det är ett friskt barn och jag... vet inte vad jag ska göra. Jag älskar honom så otroligt mycket, jag älskar vår dotter ÄNDLÖST! Och jag älskar redan den här lilla i min mage.

Han har inte varit här sen jag berättade. Jag vet att han fortsätter missbruka under tiden och försöker inte att ändra på den delen....

Är jag helt körd som behåller och alltså blir ensam med två små helt ensam? Borde jag egentligen göra abort och låta barnet vi har få ha en pappa.... som kommer och går när det funkar för honom... men han kommer ibland i alla fall... än ingen alls?
    Det gör ju inte bara ont för dotterns skull.... för min med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-18 13:18
    Skulle någon vilja skriva till mig i inbox är det också välkommet. //Ensam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-19 12:22
    Ni vinner - grattis!

• Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar
  • Jw83
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-21 07:13:49 följande:

Det ÄR tragiskt att du inte lyssnar. Det betyder att ditt barn troligtvis kommer behöva växa upp med detta.

Jag håller med. Det hade varit en sak om ts sa ''jag har handlat helt fel. Min dotter har fått lida och jag ska göra en helomvändning i mitt liv''

Då hade det funnits en chans till förbättring. Nu sitter hon med händerna för öronen och upprepar saker som ''jag är en bra mamma, jag tar ansvar, pappan är en bra pappa när han vara knarkat lite, ingenting är mitt fel, alla är dumma som inte stöttar mig''

Jag undrar hur hon kommer reagera när hennes egen dotter sitter arbetslös och ung med 1 snart 2 barn med en narkoman till pappa. När hennes egna dotter får stryk av sin pojkvän men fortsätter ha sex med honom. När dotter låter sitt barn umgås med narkomaner påverkade av morfin. Då kommer ts säga : Vilken bra mamma du är! Du är så ansvarstagande. Varför inte skaffa fler barn med denna fina narkoman?

För det är PRECIS så det kommer gå för dottern om inte ts inser sina misstag och gör en total helomvändning i livet.
  • Anonym (Tess)
    Jw83 skrev 2016-12-21 07:29:10 följande:

Jag håller med. Det hade varit en sak om ts sa ''jag har handlat helt fel. Min dotter har fått lida och jag ska göra en helomvändning i mitt liv''

Då hade det funnits en chans till förbättring. Nu sitter hon med händerna för öronen och upprepar saker som ''jag är en bra mamma, jag tar ansvar, pappan är en bra pappa när han vara knarkat lite, ingenting är mitt fel, alla är dumma som inte stöttar mig''

Jag undrar hur hon kommer reagera när hennes egen dotter sitter arbetslös och ung med 1 snart 2 barn med en narkoman till pappa. När hennes egna dotter får stryk av sin pojkvän men fortsätter ha sex med honom. När dotter låter sitt barn umgås med narkomaner påverkade av morfin. Då kommer ts säga : Vilken bra mamma du är! Du är så ansvarstagande. Varför inte skaffa fler barn med denna fina narkoman?

För det är PRECIS så det kommer gå för dottern om inte ts inser sina misstag och gör en total helomvändning i livet.

Exakt så!
  • Anonym (Åldersskillnad)
    Corn skrev 2016-12-18 18:13:13 följande:
    Jag är inget barn!!!!!! Pappan är 30+ och är absolut inget barn heller!
    Om pappan är 30+ nu, så betyder det alltså att du var 16 och han MINST 26 när ni träffades och flyttade ihop. Det förvånar mig att ingen i tråden reagerat på den stora åldersskillnaden. Vad ser en 26-åring (eller ännu äldre) hos en 16-åring?

Själv var jag som 17-åring ihop med en 21-åring (även han blandmissbrukare), och tyckte att DET var stor åldersskillnad.
  • smulpaj01
    Anonym (Åldersskillnad) skrev 2016-12-21 10:44:21 följande:
    Om pappan är 30+ nu, så betyder det alltså att du var 16 och han MINST 26 när ni träffades och flyttade ihop. Det förvånar mig att ingen i tråden reagerat på den stora åldersskillnaden. Vad ser en 26-åring (eller ännu äldre) hos en 16-åring?

Själv var jag som 17-åring ihop med en 21-åring (även han blandmissbrukare), och tyckte att DET var stor åldersskillnad.
    Jag har funderat en hel del på den saken. Har även undrat på hur ts föräldrar kan gå med på att en 16 åring flyttar ihop med en narkoman. Kanske är det där deras relation blev dålig?
  • Corn
    Anonym (Åldersskillnad) skrev 2016-12-21 10:44:21 följande:

Åldern är verkligen det minsta problemet med detta. Åldern har aldrig varit ett problem mellan oss. Men nej mina föräldrar gillade det absolut inte men vad skulle dom göra? Till slut gav dom med sig och jag bodde aldrig hos honom "på papper" utan åkte fram och tillbaks. Jag var mest hos honom. Min mamma försökte acceptera det men jag har aldrig haft det bra med mina föräldrar, men det är inte hans fel. Det var sen innan.
    smulpaj01 skrev 2016-12-21 11:00:36 följande:
    Jag har funderat en hel del på den saken. Har även undrat på hur ts föräldrar kan gå med på att en 16 åring flyttar ihop med en narkoman. Kanske är det där deras relation blev dålig?
    Dom var inte medvetna om att han missbrukade. Men håller med om att dom kanske var lite slappa med resten.....
    Jw83 skrev 2016-12-21 07:29:10 följande:

Jag kan ju inte göra mer än att berätta vad jag tycker och tänker eller hur?
    Jag är känslosam, gravid, ledsen, trött, uppgiven. Kan jag få bryta ihop nånstans?

Och min relation med pappan... är extremt komplicerad. Inte ens värt att dra allt med det. Men han är inte längre i våra liv, som sagt.

• LFF
    Corn skrev 2016-12-21 13:07:05 följande:
    Och min relation med pappan... är extremt komplicerad. Inte ens värt att dra allt med det. Men han är inte längre i våra liv, som sagt.

Jag vet att du inte ser nyttan av att gå till någon och prata om vad som skett och vad den bakomliggande orsaken är men DÄR har du iaf en av orsakerna till varför du sannolikt hamnat lite snett här i livet. Det är något som du måste prata med någon om och reda ut inom dig, annars kommer det bli väldigt svårt, betydligt svårare än det behöver vara, att hitta en stabil och bra relation i framtiden. 

Har du varit hos kuratorn än angående den eventuella aborten? Gick det ok (tänker inte fråga om det gick bra eftersom jag gissar att du egentligen inte känner att något av besluten är bra)? 

*kramar om*
  • LFF
    LFF skrev 2016-12-21 13:38:55 följande:
    Jag vet att du inte ser nyttan av att gå till någon och prata om vad som skett och vad den bakomliggande orsaken är men DÄR har du iaf en av orsakerna till varför du sannolikt hamnat lite snett här i livet. Det är något som du måste prata med någon om och reda ut inom dig, annars kommer det bli väldigt svårt, betydligt svårare än det behöver vara, att hitta en stabil och bra relation i framtiden. 

Har du varit hos kuratorn än angående den eventuella aborten? Gick det ok (tänker inte fråga om det gick bra eftersom jag gissar att du egentligen inte känner att något av besluten är bra)? 

*kramar om*
    Förlåt, tolkade det som att din relation till din egen pappa är komplicerad :) Är lite halvtrött.
  • Corn
    LFF skrev 2016-12-21 13:39:52 följande:
    Förlåt, tolkade det som att din relation till din egen pappa är komplicerad :) Är lite halvtrött.
    Ja den är OCKSÅ komplicerad.

*kramar om*
    Jag har varit på samtal idag ja. Hade min lilla med mig för har ingen barnvakt.
    Jag vet inte hur jag ska göra, hade kunnat ta tabletter idag för att "avsluta" graviditeten innan jag måste föda fram men jag har inget ordnat och vet ingenting än så.... jag har inte bestämt något alls. Jag känner mig bara ledsen.

• Anonym (muffin)
    Corn skrev 2016-12-21 13:47:21 följande:

Ja den är OCKSÅ komplicerad.Jag har varit på samtal idag ja. Hade min lilla med mig för har ingen barnvakt.

Jag vet inte hur jag ska göra, hade kunnat ta tabletter idag för att "avsluta" graviditeten innan jag måste föda fram men jag har inget ordnat och vet ingenting än så.... jag har inte bestämt något alls. Jag känner mig bara ledsen.

Jag förstår att du är ledsen. Det skulle vem som helst i din situation vara. När jag läser mellan raderna tolkar jag det som att du haft ett tufft liv och bara gör ditt bästa för att navigera i livet.

Jag önskar jag kunde hjälpa dig men det kan jag inte. Det kan egentligen inte någon utan du själv. Du måste reda ut ditt egna liv.

Abort är inget lätt val och nödvändigtvis inte heller rätt för dig. Men tänk på att ett till barn inte skulle underlätta någonting i din situation. Snarare skulle det försvåra. Du skulla ha ett till barn att ta hand om helt på egen hand. Och ha det ännu svårare att fixa till ditt liv.

Fokusera mindre på nuet och hur förjävligt det utan på framtiden. Vad vill du ha ut av ditt liv? Hur vill du att det ska se ut. Vem vill du bli? Vad vill du ha i ditt liv? Vad behöver du göra för att skapa dig det liv du vill ha? Konkreta saker. Ett steg i taget mot bättre tider.
  • LFF
    Corn skrev 2016-12-21 13:47:21 följande:
    Ja den är OCKSÅ komplicerad.

*kramar om*
    Jag har varit på samtal idag ja. Hade min lilla med mig för har ingen barnvakt.

Komplicerade relationer till sina pappor är (tyvärr) en väldigt stor anledning till varför tjejer hamnar snett, blir gravida tidigt och får det kämpigt (känns det igen? ;) ) 

Jag förstår att du har svårt att ta något beslut åt ena eller andra hållet. Det är verkligen ingen lätt situation du hamnat i. Vågar du kontakta sociala och på så vis få hjälp med stöd och stöttning i din föräldraroll och kanske även hitta en familj som kan hjälpa till med avlastning? 

Och även om din mamma just nu är ledsen, arg och besviken, kan du fortfarande tänka dig att flytta närmare henne och på så vis både ha närmare till hjälp (om ni kan lösa er besvikelse gentemot varandra) och distans till Honom? 

Börja skriv dagbok eller något, bara för dig själv, för att reda ut tankar och funderingar. Skriv ner listor på hur du ska komma dit du vill och vad du vill uppnå.

Även om du har en svår uppförsbacke framför dig, oavsett vad du väljer att göra, så är ingenting omöjligt bara man vill och du har ju redan bevisat att du kan ta dig igenom vad som helst iom att du gick ut gymnasiet trots att du var gravid.

Även om du känner dig misslyckad och värdelös just nu, kom ihåg att du är STARK! Du kan och du vågar ta dig igenom detta och komma ut ännu starkare på andra sidan. Du kan vända det här!
Svar på tråden Gravid IGEN - pappan missbrukar