Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

Du fixar det, man har rätt att va nervös när
    Man ska bedömas!
    Har med en kollega som uttrycker sig lite klumpigt angående vikt, hon är dessutom ganska stor själv. Svarade henne lugnt, -jag är gravid, vad är din ursäkt? Hon har inte nämnt min vikt igen! :)

• Bimbim79

Är inte speciellt känd för att inte säga rakt ut vad jag tänker! På gott å ont! Men vissa kommentarer kräver att man stampar till! ;)
    Är ju så löjligt att påpeka kropp/vikt speciellt till en gravid. Man bär ju runt på en hel människa till, konstigt om det inte skulle påverka kroppen. Levde på bakelser med första barnet gick upp 2 kg, andra barnet levde jag på sallad o frukt gick upp 32 kg så under graviditeten är det omöjligt att påverka hur man ser ut! Klart man får extra underhudsfett man behöver ju depåer inför amning orka förlossning och vaknätter.

• Bimbim79
    Sosozo skrev 2017-04-28 19:40:55 följande:

Tjejer, har ni mycket sammandragningar? Jag börjar få rätt ordentliga på kvällarna nu. På dagen när jag är igång på jobbet kommer de inte. På kvällskvisten och resten av kvällen kommer de då och då. Ibland oftare, ibland med större mellanrum. Men någon varje kväll garanterat. Jag har glömt sedan sist. Ska det vara så?

Jag har på morgonen på jobbet efter en helnatts arbete, så efter morgonens ganska tunga arbete så känns det rejält. Går ju över när jag sätter mig å vilar, åker hem och sover. Men klarar inte av samma tempo som innan. Springer knappast i korridoren längre ;) men det går bra än så länge! 11 nätter till sen va hemma å vila t det är dax :)
  • Bimbim79

BF 24/7 går hem 25/5, allt är typ fixat utom skötbädd till skötbordet. Sen klart lite ommöblering i sovrummet å så. Måste tvätta upp allt med men det får vänta några veckor till!
    Har en lite överaktiv ninja i magen, känner skillnad på om det är knän eller fötter som trycks mot bukväggen nu. Klart han passar väl på att slå de sista volterna nu innan det blir för trångt :)

• Bimbim79
    Meowt skrev 2017-05-01 19:20:45 följande:

Jag har funderat på en sak. Jag minns inte om jag haft vattkoppor, min mamma tror inte att jag har haft det men hon vet inte. Är det en sak jag borde ta upp med min BM? Kan det bli fara för bebis OM jag skulle få det nu?

Jag har inte haft det, va gravid med yngsta tösen när de 2 andra hade det, fick det inte men bm sa jag skulle åka in direkt om jag blev dålig. Hon hade sen vattkoppor när hon va 1,5 fick inte det då heller. Man kan bli immun utan att det bryter ut, men är man gravid å får det så "vaccinerar" de men går ej göra förebyggande, vaccinationen håller typ bara några månader :)
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-05-01 23:27:46 följande:

Jag har sjukt mycket förvärkar och mensvärk...värk av kissnödighet... försöker vila... 1a gången som jag oxå fick för mig att känna på min livmodertapp och den verkar väldigt kort och mjuk... bara försöka sova och imorgon ta detta med bm :(

Låter inget vidare :(
    Har du känt på tappen tidigare typ 1-2 veckor sedan så du har nåt att jämföra med? Förvärkar dras jag med rejält måste väl inse att jag får dra ner på tempot, även om det är svårt. Det ligger liksom inte för mig att vara stilla!

Glukos belastningen idag, jag har inte diabetes, järnvärdet håller sig runt 120, gått upp totalt 8 kg hitintills, lilleman svarar emot direkt när de sätter dopplern mot magen o sparkar vilt. Hjärtljud på 143-145.
    Hicka har han minst en gång /dygn. Han ligger oftast så till så man känner hickan på utsidan, lite jobbigt när man ska sova. 10
    Arbetspass kvar, längtar till jag bara kan va hemma å softa :)
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-05-02 14:13:11 följande:

Idag ringde jag lön ( jobbar kommunalt) för att höra om barntillägget man får från jobbet, ( dom där 10% man får i 180 dagar) passade på att fråga om semester osv. Och får svaret att jag inte har 25 semesterdagar iår (går på f ledighet 24 juli (bf 30 juli) så jag måste tänka på det så jag inte blev återbetalning senare. Samt att man tjänar in ca 9 dagar semester till nästa år.

Så om jag är hemma tex 25 juli 2017 till 1 januari 2019 så får jag 0 dagar semester 2018 (jag trodde man fick nånting) dom där 9 som man får är lagda på årets semester..

Hade ingen aning om detta?? Fy så snurrig jag blev av allt.. vill ju gärna ha nån semesterdag kvar när jag kommer tillbaka efter mammaledigheten.

Skrev in att jag blir hemma fram till 1 oktober 2018 sen blir pappan blir hemma fram till januari.

Hur tänker ni med ledighet? Arbeta igen osv?

Tycker det verkar märkligt, jobbar förvisso på landstinget men får naturligtvis hela min semester pott?! Jag kommer antagligen gå tbx t jobbet redan november /december. Eventuellt med lägre tjänstgöring men får se. Trivs bra på mitt jobb och han vill gärna vara hemma sen tar jag fl i våren 2018 och har första perioden sen får han ta över igen :) så vt 2019 börjar lilleman på förskola som det ser ut nu.
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-05-02 16:07:25 följande:
    Jag tycker också det är skit konstigt!!! Men hon sa att det kallas inräknad semester.. typ tjänar in sin semester.. beräknas man jobba hela 2017 så ska man ha 25 dagar men jag jobbar ju bara halva 2017 därför drogs dagar. På självservice står det just nu att jag har 25 dagar + mina sparade sen förr.. men detta skulle lön reglera när jag påbörjat min f ledighet.
    Fast semester kvoten samlar man ihop mellan januari -maj? Ring å kolla med facket, känns inte helt ok. Jag påbörjade
    Min anställning 2/2 och va berättigad till full semester kvot, däremot så har de i vårt landsting kutym att de som börjat anställningen på våren inte tar ut sommar semester utan kanske tar sina veckor efter semester perioden. Men det är säkert lokalt och befäst hos facket, annars hade de haft dunder problem med bemanningen över sommaren oavsett hur många de anställt på våren. Jag hade kollat upp det, samma med att du "inte får" ta fl över sommaren i samband med semestern, många arbetsgivare som försöker det, men vänder man sig till facket så får arbetsgivaren backa.
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-05-03 00:17:52 följande:
    Jag vägrar snitt istället. För jag vet hur helvete ont å sånt efteråt efter ärr ... föda vaginalt med epiduralen är underbart...det är ju som att bara sitta å vänta tills den ploppar ut även om ungen är 4700gr så gör det inte ens ont haha.... så snitt. Nej tack!
    Jag har gjort båda, riktigt jobbigt efter snittet lättare efter vaginalt men har man haft skräckförlossning tycker jag man ska få välja. Man ska ju inte behöva va så rädd för att föda så man inte skaffar de barnen man vill ha! Vill helst inte bli snittad men krävs det så får det väl bli så. Är nog ganska laid back angående det, precis som med amningen funkar de så e d bra annars så får man ta ett alternativ.
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-05-03 03:13:19 följande:
    men att få välja är väl inte så bra kanske. Det naturliga och bästa för barnet är ändå att födas vaginalt om inte någon fara. Alltid barnet som läkare tänker på. Jag tex vill sättas igång tidigare kanske i v 38 å borde få välja pga rädsla av för stort 4e barn. Men det är inte jag som får välja. Borde jag få välja?
    Finns ju alltid en anledning till varför läkare rekommenderar det ena eller andra, anser ju att man får respektera läkarens kunskap i varje enskilt fall. Naturligt är ju alltid bäst men om man väger in psykologiska aspekter, depressioner ångest mm så kan ju snitt vara bättre både för mamma å barn. Personligen vill jag ju helst föda vaginalt, minst smärtor efter bättre återhämtning lättare med amning mm. Men överlåter helt till läkaren att avgöra om det borde bli snitt istället! Jag talar inte om för mekanikern hur de ska laga min bil heller så förväntar mig att de som jobbar med det vet vad de gör ;)
Svar på tråden BF Juli 2017 ny