-
Haha å jag som tyckte det lät jätterörigt när jag läste igenom mitt inlägg men bra du förstod vad jag menade :)Vårivfresa skrev 2017-04-14 17:19:49 följande:Men tack för att du förklara på svenska som jag förstår! :)
-
Nej det får du inte. Då är det a-kassa å stå till arbetsmarknadens förfogande som gäller :/Summerchild skrev 2017-04-14 21:02:49 följande:Men om man inte har jobb får man ingen gravid penning? Minns förr att jag fick det
-
Vissa barn vänder sig runt v 29, 30 är ju rätt trångt men plats för att sparkas finns det ;)Sosozo skrev 2017-04-15 23:46:28 följande:
När ungefär brukar bebisen vända sig nedåt? Har varit ett väldans bökande idag och jag har kännt ett tryck nedåt och mellan höfterna flera ggr. Plus någon form av krafsande längst ned vid blygdbenet. Och sparkar/ bökande uppåt mot magsäcken. Är i v 29+0 så det är ju rätt tidigt? Kan det vara att hon försöker hitta rätt med huvudet?..
-
Jag har ätit både gravat salami ostar osv lakrits kaffe you name it. Krävs ju typ inget för att svenska kostråden ska rekommendera att man avstår nåt. Blodig biff, biff tartar osv undviker jag dock när jag är gravid :)Summerchild skrev 2017-04-15 23:55:34 följande:Ja men mina andra barn hade så mkt plats att dom vände sig fram å tillbaka ända till 2 sista veckorna av förlossningen.
Sonen hjälpte jag runt i vecka 36 ....han var så livlig hehe
Mmm gjorde en omröstning om just gravat och 1 tyckte jag var löjlig men jag tycker det är intressant ändå -
Jag har inte märkt det mer än att rörelsemönstret möjligen ändrats, sparkarna buffarna kommer på andra ställen. Sen har bm sagt det på kontroll varpå jag aha det förklarar den del! Ingen av mina 3 tidigare har fixerat sig heller förrän jag varit inne på förlossningen. Legat rätt men varit ruckbara.narie24 skrev 2017-04-16 07:32:59 följande:Det har jag också funderat på. Har inte märkt när de vänt sig med mina tidigare barn, undrar om man kan märka själva ögonblicket de vänder sig? El blir det lite i taget?
Ngn spm har erfarenhet?
Nu har jag 19 arbetspass kvar, sen vara hemma å vila. Ska bli så skönt! -
Tror oro och att man går o funderar är mer skadligt än att råkat äta fel vid enstaka tillfälle. Bebisarna reagerar ju nu på våra hormon nivåer som stress glädje ilska mm :) så försök slappna av. Lättare sagt än gjort men har du själv inte blivit dålig av maten så lär den lill* inte märkt nån skillnad :)Summerchild skrev 2017-04-15 23:08:39 följande:
Min glada påsk blev en mardröm när jag åt vacumförpackad gravad lax.... hur tänkte jag....gråtit å spytt ....om det nu ens hjälper. Läst men tröstar lite bara. Nån annan som begått misstag?
Fasen ska jag vara orolig i veckor nu :(
-
Ja det där med sovandet! Somnar jag bara så sover jag bra. Moderkakan ligger i bakvägg så ligger jag på rygg blir jag yr, tynger väl på aorta misstänker jag. Jag sover alltid på mage, å det går rätt bra med ena
Benet uppdraget så magen inte kommer i kläm. Ligger jag på sidan får jag bunkra upp med kuddar. Har visst börjat snarka med, stör maken en del men han pratar i sömnen så nu ger jag igen :)
Nu är jag vaken 03.30, hungrig! Så första frukosten andra får bli med barnen kl 6 :)
Tror lilleman vänt sig har legat horisontellt mestadels innan mot höger sida nu trycker det nedåt och ligger mer åt vänster håll. Dessutom kommer han åt nåt antagligen magsäcken, känner mig lätt åksjuk å illamående. Alternativt att emed trycket nedåt att det pressar på nervus vagus som gör att jag blir lite yr o illamående. Men vänjer mig förhoppningsvis.
Ska försöka trycka in försäkran till försäkringskassan på mina sidor. Graviditetspeng är ju godkänd men verkar som blanketten försäkran av graviditets peng inte blivit inscannad trots att det låg i samma kuvert?! -
De roterar ju ut! Första kom med ansiktet åt sidan sen vred han ett halv varv o så kom resten av kroppen, sista vred sig ur på 2 krystvärkar, satt typ på huk o hon tittade upp när hon kom ut. Kände när hon skruvade sig ner med, eftersom blåsan va överfull å de kunde inte tappa när hon låg i vägen så de passade snabbt på i samband med att hon vred sig. Så huruvida de kommer med ansiktet nedåt eller uppåt spelar nog ingen roll så länge de har "rätt" vinkel på nacken :) sen är ju en erfaren bm bra på att känna hurJoline84 skrev 2017-04-18 20:07:35 följande:Min bm sa att i sista månaden kollar hon med ultraljud hur bebisen ligger. Det kanske inte är samma rutin i hela landet då? Tänker att dem känner väl ändå på magen hur den ligger. Mina två tidigare har kommit ut med ansiktet uppåt, istället för nedåt. Vet inte om dem kan snurra sig så under förlossningen eller om dem legat så redan innan.
Bebisen ligger i magen. :) -
Har haft barn av båda sorterna :) de 2 som varit vilda i magen har sen varit det utanför med, minnena va jättelugn i magen och är fortfarande vid 8 års ålder en lugn individ :)
Idag kom vår barnvagn! Hade det inte sett löjligt ut att gå en promenad med tom vagn så hade jag varit ute å provgått nu ;) fått nöja mig med att klämma känna å putta runt den här hemma :) -
Märkligt det är sån skillnad med glukosbelastningen. Visst bebisen får en socker kick en gång men fungerar allt som det ska är de ju ingen fara. Vi gör en med uppföljning vid behov. Min syster fick gravid diabetes tyvärr blev det sen typ 1 av det men hon är den första å enda i hela släkten på alla håll som fått det. Så även om man inte är i riskzon så är ju graviditeten insåg en risk?! Har själv alltid legat enormt lågt så får ta med mig macka att äta på vägen hem, kommer knappt upp i "normal" värde efter 1 kg godis, och legat på gränsen för att tuppa av efter belastningen så vet jag kommer må skitdåligt den dagen.