Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

GrönaDruvan skrev 2017-04-07 07:41:28 följande:

Tjohoo, idag går jag in i vecka 28!

Grattis!
  • Bimbim79
    Treansresa skrev 2017-04-08 21:11:29 följande:

Här har jag varit helt förstörd sedan mitt bm besök igår. Bebisen mår bra och allt ser bra ut men jag blir inte tagen på allvar med min förlossningsrädsla :( hon vägrar skicka remiss nu. Hon tycker att jag ska gå på ett möte i v 35-36 och göra upp en förlossningsplan bara.. Vart "lovad" nå helt annat i v 12:(

Tycker det är sjukt att man inte blir tagen på allvar för de ser för bra ut på papper. Att jag har ju klarat det förut och det kommer säkert gå bra nu med. Att jag måste ju genomlida detta.

Byt bm, det är deras jobb att ta det på allvar!
  • Bimbim79

Vad säger hon när du hänvisar till tidigare samtal? Hon borde ju skrivit in det i din journal men sånt kan ju också missas tyvärr. Isf får hon ju svara för vad hon sagt innan?

• Bimbim79

Oj ja detta med amning har varit både positivt och negativt för mig. Med första barnet, fullgången men vägde bara 1900g så ammade jag helt i 4 månader och delvis i 2 månader efter det. Hade vispgrädde i brösten, hon använde mig som napp släppte aldrig drog gnagde osv ont eller skav i början men det ger ju sig. Barn nr 2 va så frustrerad och otålig, bra tag sög bra men bara 2 snutt sen skrek han för maten inte kom direkt. Hade mjölk så pumpade och gav på flaska i 3 månader / kombinerade med ersättning på kvällen. Men han ville helst vi skulle hälla in maten i honom, suga va jobbigt o inget han ville! Tredje så funkade amningen bra i början, rann på bra men fick kräksjuka när hon va 10 dagar gammal och fick extrem vätskebrist, hennes bror va 15 månader och hemma själv med detta och försöka få lugn att amma va inte att tänka på. Hon fick RS när hon va 2 månader och helt igentäppt gick det inte längre, mjölkstockningarna avlöste varandra. Slutade amma över en natt och inga problem med stockning då, tog det som tecken på att min kropp inte ville! Denna lillkillen ska jag göra ett försök med, har opererat brösten sen sist, så vet inte hur det kommer gå alls, är inställd på att det nog kommer bli flaska till största delen men ska försöka så han får i sig några droppar bröstmjölk de första veckorna iaf!

• Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-04-12 19:39:08 följande:

Tack för era stöttande svar. Har nu varit på förlossningen. Allt såg bra ut. Läcker inte vatten och var helt stängd livmodertapp på 5,5 cm

Jag läcker kiss och inget annat.. så skönt även om det är jobbigt att läcka Kiss så är det inte farligt.

Ang gbs så kommer inget göras under graviditeten utan ska få dropp när jag kommer in.

Å nu blev ju jag nervös :/ min tapp är bara 4 cm! Är säkert som det ska, har kontroller rätt tätt framöver pga koniseringen samt att det är ett ivf jag över 35 osv. Sist de kollade iaf för 10 dagar sedan så såg allt bra ut utöver mitt dalande hb som jag inte verkar kunna påverka hur jag än gör! Lillkillen är iaf pigg som en mört och tränar kullerbyttor så jag håller på att spy! Favoriten är nog att boxas med säkerhetsbältet i bilen :)
  • Bimbim79
    AnnaCR skrev 2017-04-13 10:47:42 följande:

Hej! 

Hur känner ni er? Skrattande
    Jag är i v26 (25+5) idag och har BF 21 Juli.
    Vore roligt att följas åt om vi har BF nära varandra :)

Jag har BF 24 juli. Känner mig mest trött pga hb som sjunker men annars ok! Jobbar fortfarande 100% natt som ssk. Funkar bra. Enda problemet är väl halsbränna på efternatten runt 4-5 men det beror väl mest på att man äter då sen börjar springa runt :)

Vagnen är beställd och betald och just nu är jag sjukt avis på att vissa av er fått hem sin vagn. Va 8 veckors leverans på vår!
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-04-13 18:23:55 följande:
    Jag jobbar också 100 fram till 1/6 då går jag på graviditetspenning. Vilken vagn blev det??
    Tutek turran vit/créme läder! Fick besked från försäkringskassan idag och går hem med gravidpeng 25/5, så nu räknar jag ner passen :)
    Känner av fogarna efter en helnatt men har bra kollegor som stöttar upp vid behov. Men visst de nätter vi haft akutläge, hjärtstopp osv då är man rätt slut i kroppen när man kommer hem på morgonen. HLR brukar ge träningsvärk i vanliga fall men nu är det galet hur matt man är!
  • Bimbim79
    FrökenMp skrev 2017-04-13 19:29:44 följande:
    Får jag fråga hur lång tid du fick vänta innan du fick besked från FK? Jag väntar nämligen på svar jag med:)

Men vad skönt att ditt blev beviljat! Måste känts som en otrolig lättnad:)
    Tror ca en vecka 10 dagar. De ville även ha komplettering från arbetsgivare angående lön som hon skickade idag. Har ju inte varken vabbat eller varit sjukskriven de senaste åren så det visste jag ju. Bra de har aktuella lönen klar med inför FL.
  • Bimbim79
    Joline84 skrev 2017-04-13 21:49:33 följande:
    Jag jobbar som undersköterska, har fått fullt 60 dagar innan.
    Sjuksköterska 100% natt! Fått fullt beviljat 60 dagar innan!
  • Bimbim79
    Vårivfresa skrev 2017-04-14 16:20:41 följande:

Hej alla!

Jag väntar första barnet och har en väldigt dum fråga... Jag har ansökt om föräldraledighet från 3/7 hos min arbetsgivare, måste jag ansöka om graviditetspenning redan nu eftersom jag går på ledighet innan vår dotter kommer? Hon är väntad till den 17/7.

Förstår ingenting av FK när det gäller det här med föräldraledigheten.. FK har fått in modersintyget.

Du får gravidpenning 60 dagar innan, men får ansöka om FP 2 veckor innan BF. Det innebär ju att du går hem 60 dagar innan men får inte gravidpeng mer än till 2 veckor innan BF då de anser att man ska ha fl då istället. Graviditetspeng är samma utredningsprocess o handläggningstid som allt på försäkringskassan, ju tidigare de får in alla uppgifter ju större chans att slippa glapp i inkomsten. Eftersom du går hem 3/7 och hon är beräknad till 17/7 så är det fp du får ansöka om. :)
    Graviditetspeng ansöks om man har så pass krävande/tungt/stressigt jobb så det inte går att arbeta som tänkt fram till 2 veckor innan BF, och arbetsgivaren inte kan omplacera dig till lättare uppgifter. Skulle barnet födas tidigare så får man söka fp som vanligt när man fått barn.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny