• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Treansresa
    Sosozo skrev 2017-05-31 08:19:59 följande:

Vad olika det är! Jag vägde mig vid inskrivningen/ första besöket i v 8 och sedan dess har jag inte gjort det en enda gång. Ska göra det inför snittet ver jag. Men min bm har inte brytt sig. Hon är iofs väldigt stressad och gör bara det nödvändigaste.

Men absolut kan du säga att viktgrejen stressar dig och att du helst slipper.

Ja det verkar vara väldigt olika konstigt nog! Förstår inte varför den ska skrivas upp vArje gång, är inte så att jag är överviktig heller så borde inte vara någon fara.

Vad jobbigt att hon är så:( visst har hon varit så från start med att knappt berätta eller något?
  • Leeandra
    Pilotta skrev 2017-05-30 21:45:46 följande:

Hej jag är helt ny på sådant här. Jag är 45 år och ska få mitt första barn den 28 Juli ????. Jag har 4 st idag, vuxna bonusflickor sedan 17 år tillbaka som är helt fantastiska och de i sin tur har många barn. För mig är det dock mycket nytt när det gäller graviditet och barn under 6 år så nu är det jag som ringer dem och frågar saker ????. Sambon är lika nybörjare han, då han alltid levde i sin lastbil när barnen var små. Jag läser dock ofta här på familjeliv om allt möjligt som man känner igen sig i och tycker det är ett fantastiskt bra forum med fina människor ????

Vad roligt, välkommen hit! Kul att kunna fråga bonusföttrarna om råd, .
  • Leeandra
    Treansresa skrev 2017-05-31 07:20:40 följande:

Någon som vet om man kan säga till Bm att man inte vill väga sig något mer förens sista besöket nu? Jag börjar få mer och mer hjärnspöken över vågen så vill knappt äta frukost innan Bm besöken skulle det bli akut snitt vet gubben min vikt.

Besöken och kontrollerna på MVC är ju trots allt frivilliga, det är bara att säga att du inte vill. Här frågar BM efter min vikt varje gång också. Det är ju fler kvinnor än du som har panik över vikten så det finns många olika lösningar, en del väger dig inte alls, en del väger dig men det är bara BM som tittar på siffrorna och en del väger sig hemma, nypinkade innan frukost. Gör vad dom känns bäst för dig.
  • Treansresa
    Leeandra skrev 2017-05-31 10:28:42 följande:

Besöken och kontrollerna på MVC är ju trots allt frivilliga, det är bara att säga att du inte vill. Här frågar BM efter min vikt varje gång också. Det är ju fler kvinnor än du som har panik över vikten så det finns många olika lösningar, en del väger dig inte alls, en del väger dig men det är bara BM som tittar på siffrorna och en del väger sig hemma, nypinkade innan frukost. Gör vad dom känns bäst för dig.

Låter bra, nyvaken, nykissad och naken är jag van att väga mig hemma på min våg. Påklädd och äten hos Bm skiljer det alltid 2-3 kilo och det är mycket! Och nu är jag väldigt nära ett nytt tiotal.
  • Sosozo
    Treansresa skrev 2017-05-31 08:28:53 följande:

Ja det verkar vara väldigt olika konstigt nog! Förstår inte varför den ska skrivas upp vArje gång, är inte så att jag är överviktig heller så borde inte vara någon fara.

Vad jobbigt att hon är så:( visst har hon varit så från start med att knappt berätta eller något?

Ja det är verkligen inte mycket information eller tid för prat på besöken. Stick i fingret för att kolla sockret, mäta magen och kolla hjärtljud sen ut. Tar kanske 15 min på sin höjd. Hon bjuder inte in till samtal och känns stressad om jag frågar något. Jag har tex klagat på att jag får ont när jag går och har kramp i nedre livmodern på nätterna men det har hon inte kommenterat. och nu vet jag ju att det är för myomet. Vilket jag fick reda på av en slump vid ett ul i annat syfte. Och det är väldigt avgörande för bebisens ankomst (läkaren ordinerar snitt nu). Så jag är inte så impad av barnmorskekontakten.

Men inte vet jag. Verkar ju vara rätt godtyckligt alltihop. De jobbar olika och har väl olika med tid. Har din bm sagt något om varför hon vill väga hela tiden? Vet hon att du inte gillar det? Jag hade en bm som frågade om vikt med tidigare barn, typ varje besök, så kanske bara är någon personlig preferens?
  • Florpan10

Jag väger mig varje gång och jag går en gång i veckan till min barnmorska. Tycker det är bra att bli vägd även om det inte alltid är så kul och se viltuppgången, haha!

Det ska vara deras rutin med vikt, urinprov och blodtryckskontroll vid varje besök. Gör dem inte det så gör dem fel. Jag tycker det är bra att dem kontrollerar vikten ofta så att man inte samlar på sig onödig vätska som kan va farligt. Biter ihop och stressar mig inte över vikten, vi bär ju trotts allt på ett underverk och det mesta av vikten försvinner ju sen! :) å det sista lilla med lite träning haha...

• Summerchild

Gått upp 20 kg sen start... nådde 100kg och bestämde mig för att förändra min kost. Ligger på 98kg ....ska bestämt ner i vikt nu. Semester snart och behöver vara en pigg och frisk Diabetesmamma :)

• Haiduchi

Väger mig vid varje besök, är väl för att se att barnet växer kanske??

Så klart låg hon i säte idag min lilla Donna, två bm kände för säkerhetsskull. Så nu har hon legat på tvären, huvudet ner och säte vid de senaste besöken.

Bokade en extra träff nästa vecka för att kolla läget oxh ev boka tid för ul då om hon ligger fel. Verkar ha gott om utrymme att röra sig på iaf. Den äldre bm var inte oroad iaf "den har gott om tid att lägga sig till rätta, barn är kloka"

Är i vecka 35+3 idag. Tydligen drar de på vändningsförsök här om man är omföderska.

Frågade om risken att bli ombedd att köra till ett sjukhus längre bort men fick höra att omföderskor och speciellt om man är snittad sen tidigare prioriteras plats på sitt ordinarie sjukhus. Skönt.

• KaffeOchHybris
    Sosozo skrev 2017-05-31 08:24:51 följande:
    Oj, men vad knäppt! Kan du byta firma? Det där har hänt mig med en gång. Med ett mindre företag. Jag ringde och ringde och hade tom betslat och fick till slut ett mail att de satt tillbaka pengarna på mitt konto och inye kunde komma. Jag testade ett större företag ich det gick bättre (även om jag inte var så nöjd med städningen men det är en annan historia, kanske otur).
    Ja, jättekonstigt. Jag har skickat ett sms nu och sagt att vi hör av oss till en annan städfirma om de inte återkommer med tid innan imorgon. Hoppas att någon har tid.

Min BM frågar alltid men jag väger mig hemma. Har en sån där hemsk våg som insisterar på att visa BMI och säger om man är "Normal" eller "Fat" osv och tar ingen hänsyn till att jag är gravid. Har gått upp ca 11 kg nu, hoppas att det inte blir mer än 14 innan allt är klart.
  • narie24

Här har jag bara vägt mig vid de två första besöken. Men jag har vägt mig på vägen ut på eget intiativ, mest för att jag är nyfiken. Tror jag gått upp 6 kg ungefär.

Känner lite lika, att besöken hos bm inte är så spännande. Det går snabbt och hon bjuder inte in till samtal. Jag får själv driva samtalet och ta upp funderingar.

Vid nästa besök ska vi skriva en sammanfattning av graviditeten, sen går bm på semester och jag kommer få träffa vikarier. Men det kan också bli bra.

Är dock väldigt nöjd med läkaren som är kopplad till min mvc.

En annan fråga, hur mycket kläder har ni i strlk 62-68?

Svar på tråden BF Juli 2017 ny