Inlägg från: Vet hur det känns |Visa alla inlägg
  • Vet hur det känns

BF Juli 2017 ny

Bimbim79 skrev 2017-04-27 14:05:38 följande:

Du fixar det, man har rätt att va nervös när

Man ska bedömas!

Har med en kollega som uttrycker sig lite klumpigt angående vikt, hon är dessutom ganska stor själv. Svarade henne lugnt, -jag är gravid, vad är din ursäkt? Hon har inte nämnt min vikt igen! :)

Hahahahahahahaha jag dööörr!!!! Så ska jag också säga om nån säger något :D
  • Vet hur det känns

Samma för mig. Ibland kommer kommer det. Känns som att det blir väldigt tungt och typ att underlivet väger 5000 ton pulserar och trycker. Var samma med tidigare barn med. Det försvinner när jag ligger ner och vilar

• Vet hur det känns

Nedräkningen har börjat. 19 maj går jag hem från jobbet (semester 19/5 till 31/5) den 1/6 går jag hem med graviditetspenning. Är väldigt tungt att jobba nu. Bf 30/7 så nästan sist i denna grupp.

• Vet hur det känns

Idag ringde jag lön ( jobbar kommunalt) för att höra om barntillägget man får från jobbet, ( dom där 10% man får i 180 dagar) passade på att fråga om semester osv. Och får svaret att jag inte har 25 semesterdagar iår (går på f ledighet 24 juli (bf 30 juli) så jag måste tänka på det så jag inte blev återbetalning senare. Samt att man tjänar in ca 9 dagar semester till nästa år.

Så om jag är hemma tex 25 juli 2017 till 1 januari 2019 så får jag 0 dagar semester 2018 (jag trodde man fick nånting) dom där 9 som man får är lagda på årets semester..

Hade ingen aning om detta?? Fy så snurrig jag blev av allt.. vill ju gärna ha nån semesterdag kvar när jag kommer tillbaka efter mammaledigheten.

Skrev in att jag blir hemma fram till 1 oktober 2018 sen blir pappan blir hemma fram till januari.

Hur tänker ni med ledighet? Arbeta igen osv?

• Vet hur det känns
    Bimbim79 skrev 2017-05-02 14:27:38 följande:

Tycker det verkar märkligt, jobbar förvisso på landstinget men får naturligtvis hela min semester pott?! Jag kommer antagligen gå tbx t jobbet redan november /december. Eventuellt med lägre tjänstgöring men får se. Trivs bra på mitt jobb och han vill gärna vara hemma sen tar jag fl i våren 2018 och har första perioden sen får han ta över igen :) så vt 2019 börjar lilleman på förskola som det ser ut nu.

Jag tycker också det är skit konstigt!!! Men hon sa att det kallas inräknad semester.. typ tjänar in sin semester.. beräknas man jobba hela 2017 så ska man ha 25 dagar men jag jobbar ju bara halva 2017 därför drogs dagar. På självservice står det just nu att jag har 25 dagar + mina sparade sen förr.. men detta skulle lön reglera när jag påbörjat min f ledighet.
  • Vet hur det känns
    Bimbim79 skrev 2017-05-03 07:49:08 följande:

Tur han blivit för gammal! :) skämt å sido, stolpskott finns naturligtvis i alla kategorier tyvärr, men har man en läkare man känner lyssnar och får förtroende för känns det såklart lättare. Har haft bm inne på förlossningen där personkemin varit usel mellan oss, min förlossning låste sig tills hennes pass va över å det kom in en annan. Hade en jag verkligen älskade men hon va rätt vass passade mig bra, hon va det på rätt sätt vid rätt tillfälle. Skräcken är ju att man får personal man inte "klickar" med och att det blir långdraget för man är obekväm. Ännu värre om de i det läget ska pusha på med dropp för att förlossningen ska snabbas på å bli färdig innan de går hem. Kan tänka det är stor skillnad att föda i juli mot september och december personal mässigt.

Känner totalt igen mig.. första barnet hade bf 29 juli och föddes 1 augusti. Det var stress och kaos på förlossningen och underbemmant på BB så manen fick åka hem efter en katastrof förlossningen där min dotter fick syrebrist mm (katastrof snitt gjordes och var livlös när hon kom ut).. barnmorskan fick en erinrdan och utredning visade på personalbrist pga sommaren.

Fick mitt andra barn i oktober och den förlossningen var fantastiskt! Kännde inte av stress eller dyl.. vi fick båda stanna kvar på BB i eget rum och allt flöt på riktigt bra.

Denna bebis har samma bf datum som första barnet och jag mår så sjukt dåligt inför förlossningen mest för att utredningen med första dottern visade att just personalbrist/stress var orsaken till alla fel som begicks. Jag ska till sjukhuset 8 maj och jag är väldigt osäker på om jag vågar föda naturligt. Är så rädd att historien upprepas. Känns säkrast med snitt faktiskt. Även om förlossningen med dotter 2 var kanon. Känner mig väldigt orolig så jag funderar på att begära snitt när jag kommer dit den 8. Var på tidigare läkarbesök och då sa hon att det inte ska vara problem att få snitt om jag vill.

Vill bara att bebisen kommer ut utan syrebrist osv. Med dottern nr1 låg vi inne på sjukhus pga syrebrist. Hon klarade sig utan skador tack o lov! Med snitt så går allt lugnt till och man får veta exakt datum samt att man säkert vet att bebisen inte får syrebrist eller nån komplikation. Jobbigare för mamman men det är de nästan värt.
  • Vet hur det känns
    GrönaDruvan skrev 2017-05-05 10:16:57 följande:

Vi med!

Yngsta sonen är lite känslig mot parfymerat, så vi kör utan nån parfym och gör det även när bebis kommer.

När jag väntade mina andra två var ju rekommendationerna att inte ha parfym alls i tvätt o sköljmedel första tiden när de är bebisar.

Precis och jag lider av extremt torr och känslig hud samt eksem. Läkaren har rekommenderat neutral. Rekommenderas på flera ställen till bebisar och känslig hy då den inte innehåller parfymer, parabener eller dyl
  • Vet hur det känns
    LillaDarlo skrev 2017-05-08 19:13:54 följande:

Hej, tänkte höra hur ofta ni går till bm? Jag har varit där i vecka 25 och ska dit nu i vecka 31 och nästa tid är i vecka 36. Är det inte lite långt emellan tiderna och hur ska jag veta att barnet växer som det ska? Jag har ett minne av att jag gick var tredje vecka i sista trimestern förra gången och barnet var litet för sin "tid" så det känns ju som att man vill ha mer koll denna gången.

Jag går som du.. var där i v24 sist och ska dit i v31 nästa gång. Sedan är det hopp till v36 efter det så är det varannanvecka

Upplever det som väldigt sällan. Ska ta upp det med min barnmorska nästa träff
Svar på tråden BF Juli 2017 ny