• Milla8101

IVF Januari 2017

Hej

Är det någon mer som drar igång med Ivf nu i Januari, själv så börjar vi med medicinering imorgon. Tänkte vi kunde följas åt på vägen kanske.

Naturligtvis så åkte jag även på en rejäl förkylning nu på nyår lagom till start :(

Jag är 36 år och min sambo är 38 år, vi har en pojk på 5 år, som kom till på vanligt vis.

Även då var det svårt att bli gravid. Så nu tog vi tag i det, jag hade väldigt lågt Amh värde 0,3 låg det på. 4-5 folliklar på varje sida men ganska små. Ena äggledaren var typ sluten så på den siden var det kört för äggen att ta sig igenom. Inte konstigt att det har tagit tid, nu i efterhand så har vi undrat varför vi inte tog tag i det tidigare.

Men nu är vi igång, vi håller alla tummar vi kan för att det ska gå vägen, har ju inte så många försök tyvärr :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-08 20:15
    Vi som är med i denna tråd!

Camilla (jag) 36 år, korta protokollet, 4 jan, äggplock v. 2-3, ivf 1
    Ammela 31år, långa protokollet, 17 jan , äggplock v 7, ivf 1
    Anna 30 år, långa protokollet , 25 okt , äggplock v 5, ivf 1
    Sofia 27 år, korta protokollet, 14 jan, äggplock v 4, ivf 1

Jag fyller på eftersom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-10 17:43
    Sara 25 år, korta protokollet, ca 25 jan, äggplock ? Ivf 1
    Candra 26 år, korta protokollet, ca 11/1
    Jenny 35 år, korta protokollet, 20/1 ivf 2 (syskonförsök)
    Emma 38 år, långa protokollet, 11/1 äggplock v. 4, ivf 1
    Sandra 27 år, x protokollet, äggplock v? , ivf 1
    Karin 35 år, korta protokollet, 4/1 ivf 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-13 06:45
    Sandra 31 år, långa protokollet, äggplock ? Ivf 1
    AnnZoo 81, långa protokollet, äggplock v.3 ivf 1
    Ivfbullen 30 år korta protokollet, sprutstart 11/1, ivf 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-15 17:21
    Sandra 25 år, korta protokollet, sprutstart 12/1, ca äggplock v 4,

• Svar på tråden IVF Januari 2017
  • Solen2
    Johanna 1978 skrev 2017-02-06 10:51:12 följande:

Hej mitt namn är Johanna och är nyss fyllda 39 år. Hoppas det är ok att jag hoppar in här.

Jag började min första IVF behandling 2/2. Jag har varit supernervös inför dessa sprutor. Har läst om många som fått utslag och mått allmänt dåligt. Jag har nu tagit 4 doser Gonal-f på 225

IE. Jag mår hur bra som helst. Syns inte ens ett märke på magen efter där jag stuckit. Bävar dock inför att börja med Orgalutran ikväll. Har läst om trubbig och tjock nål. Blev dock glad när min storasyster (hon är läkare) sa att man numera ska ta sprutan i magen. Förstår absolut inte varför dom inte ändrat det på fast. Jag frågade apotekspersonalen och även min läkare på vårdcentralen när jag var där. Båda sa låret. Jag har ju även läst här att många tar den i magen.

Ska på ultraljud imorgon. Hoppas att allt ser planenligt ut.

Välkommen!
    Angående orgalutranen ta den i magen. De instruktionerna fick jag av min läkare på sophiahemmet. Att ta den i låret låter hemskt. Magen är ju i alla fall lite mjuk, vilket underlättar. 
    Det kommer gå bra!
    Jag är också spruträdd men lyckades ta alla mina sprutor utan problem. Man kan förmå sig själv att göra ganska mycket när man är i den situation som vi alla är it. 

Lycka till!
  • Milla8101
    Johanna 1978 skrev 2017-02-06 10:51:12 följande:

Hej mitt namn är Johanna och är nyss fyllda 39 år. Hoppas det är ok att jag hoppar in här.

Jag började min första IVF behandling 2/2. Jag har varit supernervös inför dessa sprutor. Har läst om många som fått utslag och mått allmänt dåligt. Jag har nu tagit 4 doser Gonal-f på 225

IE. Jag mår hur bra som helst. Syns inte ens ett märke på magen efter där jag stuckit. Bävar dock inför att börja med Orgalutran ikväll. Har läst om trubbig och tjock nål. Blev dock glad när min storasyster (hon är läkare) sa att man numera ska ta sprutan i magen. Förstår absolut inte varför dom inte ändrat det på fast. Jag frågade apotekspersonalen och även min läkare på vårdcentralen när jag var där. Båda sa låret. Jag har ju även läst här att många tar den i magen.

Ska på ultraljud imorgon. Hoppas att allt ser planenligt ut.

Hej o välkommen

jag fick instruktioner om att ta den i magen, den va inte så farlig ändå. Någon mm tjockare men inte trubbig :)

Spännande med ul imorgon, antar att det är erat första ivf. :)

Lycka till!
  • Emsoff
    Milla8101 skrev 2017-02-06 11:53:50 följande:
    Man känner ju sin kropp bäst, jag började få lite rosa 4 dagar efter jag skulle ha min mens. Har börjat att blöda lite mer så det är nog kört för mig oxå. Fast jag har ett plus så hoppet är det jag lever på just nu.
    Har ganska kraftig molvärk också. Som kom samtidigt som det rosa. Så att det skulle vara ett litet blodkärl som brustit känns inte helt rimligt. Önskar att man bara fick börja om på en gång. Men gissar på att det ska gå lite tid emellan.
  • Emsoff
    Xantan85 skrev 2017-02-06 11:54:47 följande:
    Ånej... det va inte kul att läsa... fan också... men jag hoppas det inte blir mer...
    :'(
  • Milla8101
    Emsoff skrev 2017-02-06 13:52:26 följande:

Har ganska kraftig molvärk också. Som kom samtidigt som det rosa. Så att det skulle vara ett litet blodkärl som brustit känns inte helt rimligt. Önskar att man bara fick börja om på en gång. Men gissar på att det ska gå lite tid emellan.

Ja nån mens tror jag att dom vill.

Har du testat oxå? Det är riktigt surt, tänker på dig!
  • ammela

Hur tidigt efter blodprovet görs ultraljud? Eller är det alltid olika?

• Johanna 1978

Vi har försökt få barn i 10 år. Jag blev spontant gravid för 2 år sedan som resulterade i att barnet dog i magen vid 6e månaden. Det var en fruktansvärd upplevelse som jag inte önskar någon. Några månader efter det fick jag några tabletter som skulle öka äggproduktionen. Dom visade sig funka lite för bra. Blev gravid med 4 st. Fick missfall i v12 vilket inte var helt oväntat.

Mitt första missfall berodde troligtvis på en medicin jag åt innan jag upptäckte att jag var gravid. Det är en epilepsimedicin som man inte ska äta under en graviditet. Speciellt inte i början. Äter nu Lamictal istället som dom säger är den snällaste. Blev efter 7 månader kallade till RMC i Malmö 9/3. När vi kommer dit och jag blir undersökt säger hon att det ser ut som att jag har en polyp i livmodern. Så innan vi ska starta måste jag plocka bort den. Den 15/5 var jag på ny undersökning med kontrast. En stor polyp på ca 2 cm. Får sedan en ny tid 20/8 att bränna bort den. Hon höll på i ca 70 min och lyckades få bort ca halva. Då sa hon att jag skulle få en ny tid för att ta bort resten. Den 17/11 var det dags att åka ner igen. Hon hann inte mer än börja dela den sen blödde det så mycket att hon inte kunde fortsätta. Sen nu i slutet av januari kom det ut 2 blodiga slemklumpar. Jag har aldrig sett något liknande. Jag ringde till gyn och fick en tid. Det var polypen som skrumpnat ihop kommit ut av sig själv. Tack vare det kunde vi komma igång nu. Snacka om att det har varit lång och jobbig väntan bara för att bli av med polypen. Så nu är vi äntligen på gång med det korta protokollet. Jag märker nog ikväll om det gör ont eller ej. Jag är inte direkt spruträdd. Tycker bara inte om att ge dom själv. Sköterskan på RMC som skulle visa mig spruttekniken höll på att dö när jag gjorde det första gången. Jag räknade till 3. Tryckte in nålen i full fart och likaså kolven sen rakt ut snabbt som självaste F.

Men men, Gonalen har ju inte känts så så farligt var det ju faktiskt inte.

Jag återkommer ikväll efter sprutan så får vi se vad jag säger då.

• Emsoff
    Milla8101 skrev 2017-02-06 13:58:54 följande:
    Ja nån mens tror jag att dom vill.

Har du testat oxå? Det är riktigt surt, tänker på dig!
    Nä, inte testat. Vill inte det!
  • Milla8101
    Emsoff skrev 2017-02-06 14:40:33 följande:

Nä, inte testat. Vill inte det!

Nä jag förstår det.
  • Emsoff
    Milla8101 skrev 2017-02-06 15:17:40 följande:
    Nä jag förstår det.
    Vill inte ens testa på lördag :(
Svar på tråden IVF Januari 2017