• Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Anonym (Vad göra?)

Spelar det roll om man skriver under på heder och samvete? Det är väl underförstått att man menar att man gjort den resan man lämnar in räkning för?

• Anonym (Milla)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 10:03:08 följande:

När jag skriver reseräkningar på jobbet att jag åkt med bil från A till B antal km så skriver jag under längst ner att jag med heder och samvete intygar att uppgifterna är korrekta. Står faktiskt så på blanketten.
    Att lämna in en flygbiljett för en resa som man inte varit på är ju inte på heder och samvete korrekt. Han säger ju att han åkt på ett visst plan en viss tid och det har kostat en viss summa pengar som han nu vill ha.
    I själva verket sitter han inte på planet utan har sitter och dricker drinkar i en stad som han kom till några dagar tidigare med en billigare biljett.

Hur kan det inte vara fel??

Min arbetsgivare begär in boardingkorten tillsammans med reseräkningen. Jag antar att någon för länge sen har försökt fuska på det sätt som din man gör.

När det gäller resan där han först jobbade och sedan gjorde något för föreningen så hade jag låtit arbetsgivaren betala resan dit och föreningen betala resan hem. Både jobbet och föreningen skulle uppskatta att de tjänar på det.

Precis som du skriver så signerar man att man faktiskt har haft dessa utlägg, därför är det fusk.
  • Anonym (Vad göra?)

Jag sa ifrån att han åter igen skulle fejka en biljett. Som var dyrare än den han åkte på.

Han hävdade att det är bättre åka mån-ons på billig biljett som han betalar själv och fejka en dyrare tur och retur på onsdagen för att få lite pengar i fickan än att fråga arbetsgivaren om det är ok för honom att boka biljett mån-ons för jobbets räkning. Han var alltså ledig mån-tis och jobbade ons.

Det var ok för jobbet. Men han menade att det hade varit bättre för hans status i företaget att inte fråga om han fick resa tidigare utan istället bara genomfört fusket.

• Anonym (är det förskingring?)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 10:32:58 följande:

Jag sa ifrån att han åter igen skulle fejka en biljett. Som var dyrare än den han åkte på.

Han hävdade att det är bättre åka mån-ons på billig biljett som han betalar själv och fejka en dyrare tur och retur på onsdagen för att få lite pengar i fickan än att fråga arbetsgivaren om det är ok för honom att boka biljett mån-ons för jobbets räkning. Han var alltså ledig mån-tis och jobbade ons.

Det var ok för jobbet. Men han menade att det hade varit bättre för hans status i företaget att inte fråga om han fick resa tidigare utan istället bara genomfört fusket.

ja ok då förstår jag!
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 10:26:11 följande:

Spelar det roll om man skriver under på heder och samvete? Det är väl underförstått att man menar att man gjort den resan man lämnar in räkning för?

nja det kan man inte räkna med att alla förstår, det bästa är att göra det klart och tydligt om man tycker det är viktigt, vilket din arbetsgivare har gjort
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-14 10:27:39 följande:
    Min arbetsgivare begär in boardingkorten tillsammans med reseräkningen. Jag antar att någon för länge sen har försökt fuska på det sätt som din man gör.

När det gäller resan där han först jobbade och sedan gjorde något för föreningen så hade jag låtit arbetsgivaren betala resan dit och föreningen betala resan hem. Både jobbet och föreningen skulle uppskatta att de tjänar på det.

Precis som du skriver så signerar man att man faktiskt har haft dessa utlägg, därför är det fusk.
    ja det där låter ju som en bra lösning
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 09:30:51 följande:

Intressant att en del inte tycker det är fel.

Visst, både arbetsgivare och föreningen är var för sig villiga att stå för utgiften för resan. Hade uppdragen legat med någon veckas mellanrum så hade det ju faktiskt blivit två resor, och utgifter för båda parter.
    Nu låg det anslutande dagar och därför behövs inte två resor utan en. Dvs att jobbet eller föreningen sparar in på den andres bekostnad. Kanske borde man fråga ansvariga inför en sådan situation?

Att föreningen åker snålskjuts på resa som jobbet betalar kanske inte är jättebra, MEN det är iaf mer fel att fuska med biljetterna och stoppa pengar i egen ficka. Jag kan inte tycka annat.

Men det är intressant att höra hur ni andra tycker det är ok.

jag känner till några som jobbar på annan ort. De får var och en milersättning från sin arbetsgivare men de samåker. Arbetsgivaren känner till detta.

När jag var på AF så deltog jag i ett program som gav mig rätt till milersättning. När min handläggare och jag hade ett möte innan så togs detta upp och det framkom att jag eventuellt skulle samåka men jag var inte säker eftersom jag inte ville vara bunden till andra. Hon sa att jag skulle få milersättning för egna resor hur jag än gör och uppmanade mig att i vilket fall skriva upp antal dagar för detta.

Jag förstår inte varför det helt klart borde vara orimligt att ta betalt av arbetsgivare eller förening för en resa om de räknar med denna kostnad och är villig att betala detta. Om man sedan lyckas lösa sin transport på annat sätt är inte säkert att de har med att göra eller ens bryr sig om det. Men om man skriver under på heder och samvete att man verkligen nyttjar just denna resa som jag begär ersättning för, och man i själva verket inte gör det, då är det helt klart en lögn och kontraktsbrott i mina ögon

jag förstår att det eventuellt kan vara fel att göra som sambon gjorde, men kan inte se klara förutsättningar för att han verkligen begår ett bedrägeri, och att kalla det förskingring ifrågasätter jag

• Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 08:57:05 följande:
    fast om han hade valt tvärtom att bara ta betalt av föreningen och låta jobbet få en gratis resa hade det varit fel eller?
    Nej. Som jag skrev, han får väl välja.
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 11:07:46 följande:
    Jag förstår inte varför det helt klart borde vara orimligt att ta betalt av arbetsgivare eller förening för en resa om de räknar med denna kostnad och är villig att betala detta.

Nej du förstår inte och jag har verkligen gett upp nu. :) Du verkar ju tycka det är skillnad ifall han skrev under på heder och samvete och ifall han inte gjorde det. 
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 11:07:46 följande:

jag förstår att det eventuellt kan vara fel att göra som sambon gjorde, men kan inte se klara förutsättningar för att han verkligen begår ett bedrägeri, och att kalla det förskingring ifrågasätter jag

Han köper en biljett han lämnar tillbaka; hur kan du inte förstå fusket?

Men OK, om han borde få dubbel ersättning (varför? Han har ju imte de utgifterna) är det ju bara att han tar det med jobbet och föreningen.

Varför gör han inte det?
  • Anonym (Madde)

Precis. Vad skulle hända om han sade:

"Jag begärde reseersättningen från X så jag har inte kvittot längre, men jag skulle vilja ha samma summa av er också så det blir rättvist, det går väl bra?"

För de är ju så himla villiga att betala så det borde väl gå lika bra att vara ärlig och be om dom, eller?

Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo