• Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Anonym (är det förskingring?)
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 13:28:00 följande:
    Det kvittot upphör att gälla fr o m det ögonblick han cancellererade den bokningen och fick pengarna tillbaka.

Du går till mataffären med ett kvitto för du vill ha dina pengar tillbaka för ett paket smör. Hur många gånger har du rätt att få dina pengar tillbaka för det paketet smör? En gång eller två gånger?
    fast hur kan det ha upphört att gälla i deras ögon, om de godtar kvittot och ger honom pengarna?

Jag har aldrig försökt det där med mataffären så jag vet faktiskt inte hur det skulle bli
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:46:44 följande:

fast du vet ju inte om det är arbetsgivaren eller föreningen som redan har betalt, tänk om han skickar in de båda kvittona med post i samma ögonblick?

Vilket hade varit mer OK om han inte sen avbeställde den ena biljetten och tig pengarna själv.

Om du nu argumenterar för att både AG och föreningen ska betala, hur ger det sen att han har rätt till pengar?

Kan du förklara hur du tänker där?
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 13:47:36 följande:
    fast hur kan det ha upphört att gälla i deras ögon, om de godtar kvittot och ger honom pengarna?

Jag har aldrig försökt det där med mataffären så jag vet faktiskt inte hur det skulle bli
    1. Därför att de inte kan veta det. De litar på att han gör rätt för sig.

2. Äsch. Du vet svaret.
  • Anonym (Vad göra?)

Intressant med olika perspektiv ändå.

Jag kan inte förstå. Om man sitter i kassan i affären och plockar på sig ett par tusen i månaden så är väl alla eniga om att det inte är rätt? Vad är skillnaden på att AG är BEREDDA på att lägga ut en utgift? Utgiften finns ju inte. Det är ju till och med mer genomtänkt och omständigt att hålla på och boka och avboka och få pengar i egen ficka.
    Att sätta i system att försöka synka flera uppdrag åt olika ag/föreningar för att casha in extra känns beräknande.

Och det kanske är så att jag gör för stor grej av det, men jag vill inte bli drabbad av nåt skit.

• Anonym (Vad göra?)

Om nu ag/förening tycker att situationen är ok, hur skulle svaret från ekonom eller annan se ut då om han frågade?
    "Hej, jag ska åka och göra ett uppdrag både åt er och en annan, hur ska jag redovisa det?" "Ja, då får du fixa ett falskt utlägg på en biljett som du sen avbokar och skicka in till oss"

Känns inte rimligt va?

• Studentpappa
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 13:47:36 följande:

Det är ju solklart fall av bedrägeri, jag kan inte förstå hur du kan resonera som du gör? Förstår du verkligen inte att det är fel?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
    Anonym (X) skrev 2017-01-14 13:51:44 följande:
    Vilket hade varit mer OK om han inte sen avbeställde den ena biljetten och tig pengarna själv.

Om du nu argumenterar för att både AG och föreningen ska betala, hur ger det sen att han har rätt till pengar?

Kan du förklara hur du tänker där?
    jag argumenterar inte för någon sida, jag har bara inte förstått varför det skulle vara förskingring. Ett exempel på solklar förskingring vore ifall han hade hand om föreningens pengar och skriver ner en lögn i redovisningen och tar ut pengar till sig själv

jag vet inte om jag förstår frågan, men om både ag och föreningen ska betala en varsin resa så har han ju på det här sättet sett till att han får pengar. Om han har rätt till dom? jag vet inte, men de ger ju honom pengarna i utbyte mot ett kvitto och att han utför uppdraget på den andra orten. De är de premisserna som de har ställt upp
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 14:07:20 följande:
    1. Därför att de inte kan veta det. De litar på att han gör rätt för sig.

2. Äsch. Du vet svaret.
    Vad kan de inte veta och hur vet du att de ens skulle bry sig? oavsett vad som hände med resan så anser de att kvittot gäller eftersom de godtar det. Vad de litar på eller tänker om honom har du ingen aning om, men vad skulle det spela för roll? de har satt upp vissa premisser för honom att gå efter och dom har han följt. De vill ha ett kvitto och de vill att han utför ett uppdrag på den andra orten

de få gånger jag har velat lämna en vara i affär så har de velat ha varan tillbaka. Jag vet inte vad som skulle hända om jag kom tillbaka med samma kvitto när jag redan lämnat tillbaka smörpaketet en gång, de skulle nog fråga efter smörpaketet men jag vet faktiskt inte.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 19:05:52 följande:
    jag argumenterar inte för någon sida, jag har bara inte förstått varför det skulle vara förskingring. Ett exempel på solklar förskingring vore ifall han hade hand om föreningens pengar och skriver ner en lögn i redovisningen och tar ut pengar till sig själv

jag vet inte om jag förstår frågan, men om både ag och föreningen ska betala en varsin resa så har han ju på det här sättet sett till att han får pengar. Om han har rätt till dom? jag vet inte, men de ger ju honom pengarna i utbyte mot ett kvitto och att han utför uppdraget på den andra orten. De är de premisserna som de har ställt upp
    Jag tänker snällt och antar att du spelar dum. Om vi nu antar att det här caset händer i verkligheten och inte bara är en teoretisk konstruktion, så handlar det ju om en person som låter sig ersättas för en utgift han inte haft. Han har rest och betalat resan EN gång, men han låter två huvudmän betala som att det handlar om två resor.
    Antingen låter han sin arbetsplats betala sin resa, och då bedrar han föreningen (egendomlig förening som ersätter flygresor i businessclass - vilket en person i den inkomstklassen gör vid arbetsresor)
    Eller vice versa.
    En av dessa ersätter honom för en utgift han inte haft.
    Det är bedrägeri.
    Är det föreningen som ersatt honom för ett falskt kvitto så har han förskingrat föreningens pengar.

Sen läcker hela historien som ett såll, men det verkar ingen bry sig om.
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 16:02:48 följande:

Intressant med olika perspektiv ändå.

Jag kan inte förstå. Om man sitter i kassan i affären och plockar på sig ett par tusen i månaden så är väl alla eniga om att det inte är rätt? Vad är skillnaden på att AG är BEREDDA på att lägga ut en utgift? Utgiften finns ju inte. Det är ju till och med mer genomtänkt och omständigt att hålla på och boka och avboka och få pengar i egen ficka.
    Att sätta i system att försöka synka flera uppdrag åt olika ag/föreningar för att casha in extra känns beräknande.

Och det kanske är så att jag gör för stor grej av det, men jag vill inte bli drabbad av nåt skit.

Ja visst är det intressant!

javisst det du beskriver om kassan i affären är helt klart förskingring

Utgiften finns ju i och med att de ger sambon pengarna.

Genomtänkt och omständigt och beräknande är ord som inte per automatik innebär förskingring
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo