• Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Anonym (OJ)

Din gubbe är en snåljåp. Han går i princip över lik för att tjäna lite på det hela. Men det värsta är att han begår brottsliga handlingar. Jag hade aldrig i livet accepterat det hos en partner. Finns inte på kartan. Men jag har jobbat som civilist hos polisen och sett en del märkliga grejer. Ex.vis killen som åkte dit på skattefiffel. "Men det fanns inte pengar kvar till skatten". Idiot.

• Anonym (Vad göra?)

Han är en snåljåp och besatt av att utnyttja saker maximalt.
    Jag har bråkat som fan om de här sakerna. En rulle toapapper kan jag leva med. När han fyller väskan känns det sjukligt. Brottsliga saker som det jag fick veta om att sjuka sig på semestern och ta dubbla reseersättningar gör mig vansinnig, så jag har knappast varit en tyst mus hemma.
    Vi ska på familjerådgivning imorgon så det är väl läge att ta upp detta.
    Det känns som att jag kommer att kontakta kassören och be att få kopior på våra resehandlingar, och sen ta det från där.

• Anonym (Hanna)

Du skriver att du känner dig som en medbrottsling - men är man inte det enligt lagen om man har kännedom om stöld och bedrägerier utan att anmäla? I din situation när ni är sambo och har gemensam ekonomi gör du ju också ekonomisk vinning på hans brott.

Jag är ju inte kunnig på detta men jag tror (var innan jag läste denna tråd helt säker på) att det du gör är brottsligt? Nån som kan detta bättre än jag?

• Anonym (Arbetsgivare)

Aj,aj det llåter som om du är ihop med en psykopat. Problemet med psykopater är att de aldrig gör fel och alltid rättfärdigar sina handlingar. Hur agerar han i övrigt mot dig? Är han aggressiv när du påtalar hans brister för det finns stor risk att han drar ner dig i skiten när du anmält honom. Även om du begärt utträde ur föreningen så kan du straffas om du under styrelsetiden begått bedrägeri. Men givetvis så måste han anmälas och åtalas för de brott han begått! Jag hoppas för din skull att han inte är en psykopat.

• Tecum
    sextiotalist skrev 2017-01-12 14:44:09 följande:
    Det första jag skulle göra är att hp ur föreningen, så har du räddat ditt eget skinn.
    Helt separat ekonomi och kanske valt att även bli särbo. Eventuella resor hade jag betalt helt själv.
    Men skulle du låta honom hållas, bara ha delad ekonomi och bli särbo??? Han är ju kriminell och om han satt i system att lura både arbetsgivare, försäkringsbolag och föreningen är det grovt bedrägeri. TS borde göra slut direkt, annars anmäla honom anonymt. Att gå ur föreningen hjälper inte, om hon vetat om bedrägeriet men inte agerat är hon medskyldig och kommer att bli utkastad och skadeståndsskyldig. Och när idioten blir avslöjad kommer han säkert att dra med sig TS ner i skiten
  • fornminne
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 15:54:27 följande:
    Han är en snåljåp och besatt av att utnyttja saker maximalt. Jag har bråkat som fan om de här sakerna. En rulle toapapper kan jag leva med. När han fyller väskan känns det sjukligt. Brottsliga saker som det jag fick veta om att sjuka sig på semestern och ta dubbla reseersättningar gör mig vansinnig, så jag har knappast varit en tyst mus hemma. Vi ska på familjerådgivning imorgon så det är väl läge att ta upp detta. Det känns som att jag kommer att kontakta kassören och be att få kopior på våra resehandlingar, och sen ta det från där.
    Hur orkar du leva med en sådan person? Och du har helt rätt, att försöka utnyttja allt och alla maximalt är sjukligt. Någon enstaka toarulle eller penna från jobbet är något helt annat.

Men visst, stanna med honom för all del, bara du är medveten om att du själv kan råka illa ut om det fortsätter, eftersom du sitter med i den där styrelsen samt indirekt har dragit nytta av hans ekonomiska brottslighet.
  • Anonym (Vad göra?)

När vi gjorde resan ihop så var mina biljetter som de skulle. Han hade arbete på annan ort på fredagen och därefter var vi på kurs med föreningen lör-sön. Krävdes bara en flygresa för allt men han fejkade två biljetter för egen del. En som jobbet betalade och en som föreningen betalade.

Ni säger att jag är skyldig till brott jag med. Men det är ju därför jag säger att jag vill att han åker dit. Men jag tycker inte att jag själv borde bli lidande om jag, när jag insett nåt, faktiskt försöker prata honom tillrätta och om det inte förändrar något, faktiskt informerar berörda.

Om det får dåliga konsekvenser för mig om jag tar upp det så är det ju en anledningen att inte göra det? Och så kan det ju inte vara.

Han är på en liten arbetsplats och vi är i en liten förening. Ett anonymt tips är ganska givet att det är jag som står bakom.

Det är svårt att prata med honom för känner han sig anklagad så blir han väldigt arg och då funkar inte kommunikationen alls. Och anklagad kan han känna sig för mer eller mindre.

• Anonym (mk)
    Gunilla1957 skrev 2017-01-12 13:03:36 följande:
    Terapi? Nej vet du vad. Ett kok stryk ska han ha.
    ja det är ju konstruktivt
  • Anonym (Vad göra?)

När ni säger att jag indirekt dragit nytta så menar ni att för att min sambo fått in mer pengar så gynnar det mig? Att det automatiskt ses så?
    Folk kan ju ha alla möjliga typer av ekonomier, anses det alltid att det gynnar den ena om den andre fifflar till sig pengar?

För i just det som det gällde gynnar det ju inte alls mig på något sätt.

• Anonym (hajjen)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 17:29:03 följande:

När ni säger att jag indirekt dragit nytta så menar ni att för att min sambo fått in mer pengar så gynnar det mig? Att det automatiskt ses så?
    Folk kan ju ha alla möjliga typer av ekonomier, anses det alltid att det gynnar den ena om den andre fifflar till sig pengar?

För i just det som det gällde gynnar det ju inte alls mig på något sätt.

Alltså, jag är inte superhaj på det här, men underlåtenhet är ju en grej. Dvs om du vet att någon har begått ett brott, eller borde ha vetat att någon begått eller kommer begå ett brott, så kan du straffas för det. 

Din man har begått en hel massa brott, och du vill "knäppa honom på näsan". Du kan bli knäppt på näsan av rättsväsendet i det här, för att du inte har anmält honom för länge sen. Till polisen, alltså. 
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo