• Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:33:51 följande:
    jag har aldrig menat att han BORDE få dubbel ersättning, återigen jag förstår inte varför det nödvändigtvis måste vara fel att båda ska betala resan.
    Ingen säger att det är fel om båda hade delat på resan. T ex hade ena parten kunnat ersätta ditresan och andra parten kunnat ersätta hemresan, om biljetterna var bokade separat.

Men det är så självklart att det är mer fel att fuska med resebokningarna än att ena partnen "slipper undan" resekostnaden. Han lyckas slå två flugor i en smäll och utföra två uppdrag på en och samma resa. I och med det så sparar han in en resekostnad.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:38:12 följande:
    Ja men då äger han rätten tycker du, att avgöra vem som ska tjäna på det menar du, och då kan han väl likagärna kunna avgöra att han själv ska få tjäna på det
    Nej alltså detta går för långt haha. :)
  • Anonym (är det förskingring?)
    Anonym (X) skrev 2017-01-14 12:43:04 följande:
    Finns det ingen utgift så sparar de pengar ja.

Har arbetsgivaren redan betalt så finns inte en till utgift utan han stoppar den rätt i fickan.

Ser du ingen skillnad på att föreningen SPARAR pengar (resan är redan betald) och att sambon TJÄNAR på det (han ljuger om en utgift som knte finns och tar pengar han aldrig skulle ha)?
    fast du vet ju inte om det är arbetsgivaren eller föreningen som redan har betalt, tänk om han skickar in de båda kvittona med post i samma ögonblick?

• Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:46:44 följande:
    fast du vet ju inte om det är arbetsgivaren eller föreningen som redan har betalt, tänk om han skickar in de båda kvittona med post i samma ögonblick?
    Hur kan han ha två kvitton? Han har ju bara rest en resa. ;)

Du driver med oss. ;)
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:43:28 följande:
    Ingen säger att det är fel om båda hade delat på resan. T ex hade ena parten kunnat ersätta ditresan och andra parten kunnat ersätta hemresan, om biljetterna var bokade separat.
    ja det tycker jag låter som en jätte bra lösning. Tyvärr tror jag inte att alla arbetstagare och föreningsmedlemmar är lika påhittiga och kommer att tänka på denna smarta fördelning
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:43:28 följande:
    Men det är så självklart att det är mer fel att fuska med resebokningarna än att ena partnen "slipper undan" resekostnaden. Han lyckas slå två flugor i en smäll och utföra två uppdrag på en och samma resa. I och med det så sparar han in en resekostnad.

fast det är så du värderar det. Du ställer dom två alternativen mot varandra och bestämmer dig för att det ena är mer etiskt riktigt utan att egentligen motivera det.

Just att han lyckas slå två flugor i en smäll kan ju faktiskt vara att ett argument till att han förtjänar pengarna bättre än de andra. De har ju inte gjort någon ansträngning för att spara in pengarna men det har han
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:48:49 följande:
    Hur kan han ha två kvitton? Han har ju bara rest en resa. ;)

Du driver med oss. ;)
    hur han kan ha två kvitton kan du ju läsa i trådstarten

nej jag driver inte! men jag tycker det var ett intressant ämne att diskutera. Och om du finner det lite lustigt på något sätt och skrattar åt det får ´du gärna göra det :)
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:55:07 följande:
    Just att han lyckas slå två flugor i en smäll kan ju faktiskt vara att ett argument till att han förtjänar pengarna bättre än de andra. De har ju inte gjort någon ansträngning för att spara in pengarna men det har han
    Förtjänar vilka pengar då? :) Du pratar de pengar som han STJÄL i det ögonblick han lämnar in ett kvitto på en resa som redan blivit återbetalad till honom själv. :)

Han får väl lön för det arbete han utför. DET är pengar han förtjänar.
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:45:53 följande:
    Nej alltså detta går för långt haha. :)
    ja du kanske tycker att det går för långt men jag är en sån som tycker det är intressant att diskutera och ställa saker på sin spets och höra vad andra har för resonemang om det. Kan man skratta åt det med glimten i ögat så kan det ju vara roligt :)
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 13:03:58 följande:
    Förtjänar vilka pengar då? :) Du pratar de pengar som han STJÄL i det ögonblick han lämnar in ett kvitto på en resa som redan blivit återbetalad till honom själv. :)

Han får väl lön för det arbete han utför. DET är pengar han förtjänar.
    jag sa inte att han förtjänar pengarna, jag sa att det kan vara ett argument för att han ska förtjäna pengarna bättre än förening och arbetsgivare. Eftersom du nu tog upp att det är han som lyckas göra två flugor i en smäll

Fast de lämnar ju ut pengarna till honom i utbyte mot ett kvitto. Något annat vill de ju inte ha. Det enda de begär är ett kvitto och att han utför jobbet som han har sagt. Att han verkligen ska utnyttja just den resan är ju ingenting som de har avtalat om

• Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 13:14:52 följande:
    Fast de lämnar ju ut pengarna till honom i utbyte mot ett kvitto. 
    Det kvittot upphör att gälla fr o m det ögonblick han cancellererade den bokningen och fick pengarna tillbaka.

Du går till mataffären med ett kvitto för du vill ha dina pengar tillbaka för ett paket smör. Hur många gånger har du rätt att få dina pengar tillbaka för det paketet smör? En gång eller två gånger?
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo