• Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 21:19:00 följande:

klart att det finns en utgift, han fick ju inte åka gratis

Är den betald är det inte en utgift.
  • Anonym (är det förskingring?)
    Anonym (X) skrev 2017-01-13 21:24:51 följande:
    Är den betald är det inte en utgift.
    klart att det är, de är ju beredda att ge honom pengar för resan trots att han redan har betalt den
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 21:31:11 följande:

klart att det är, de är ju beredda att ge honom pengar för resan trots att han redan har betalt den

Ja, om det nu borde utgå dubbel reseersättning som du verkar tycka så skulle han ju inte behöva fuska?

Resan kostar X kronor.

Arbetet betalar X kronor.

Att föreningen är villig att betala resan innebär inte att TS sambo förlorar pengar utan att föreningen sparar dem.
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 20:48:37 följande:

men hur ska man göra för att det ska bli rätt? Borde arbetsgivaren och föreningen dela på resekostnaden eller vad?

Huvudsyftet med resan är väl jobb = de står för resan.
    Anonym (X) skrev 2017-01-13 21:34:54 följande:
    Ja, om det nu borde utgå dubbel reseersättning som du verkar tycka så skulle han ju inte behöva fuska?

Resan kostar X kronor.

Arbetet betalar X kronor.

Att föreningen är villig att betala resan innebär inte att TS sambo förlorar pengar utan att föreningen sparar dem.
    vet inte vad jag ska tycka om det borde utgå dubbelt eller inte, har svårt att ta någon ställning där, men jag har svårt att förstå varför bara den ena ska betala resan och den andra slippa undan?

Skulle han inte behöva fuska? Han kanske inte ens begår något fusk, det är ju det jag undrar över

men du vet ju faktiskt inte vem av dom som betalade först, kanske fick han pengar av föreningen först då har ju arbetet sparat pengarna. Det tycker jag verkar lika fel som att föreningen ska dra nytta av att arbetet betalar.

Anonym (X) skrev 2017-01-13 21:36:59 följande:
    Huvudsyftet med resan är väl jobb = de står för resan.
    vilket huvudsyftet var har väl inte framgått och vad spelar det för roll? Tydligen var båda syftena lika viktiga eftersom båda är villiga att betala resan
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 22:18:55 följande:
    vet inte vad jag ska tycka om det borde utgå dubbelt eller inte, har svårt att ta någon ställning där, men jag har svårt att förstå varför bara den ena ska betala resan och den andra slippa undan?

Skulle han inte behöva fuska? Han kanske inte ens begår något fusk, det är ju det jag undrar över

men du vet ju faktiskt inte vem av dom som betalade först, kanske fick han pengar av föreningen först då har ju arbetet sparat pengarna. Det tycker jag verkar lika fel som att föreningen ska dra nytta av att arbetet betalar.
    Det är väl klart att det är fusk att han stoppar ner X tusen kronor i sin egen ficka, som egentligen skulle vara ersättning för resekostnaden. Det är väl nästan lika självklart som att solen är gul.

Beroende på vad han har för olika uppdrag så får han väl välja vem som bör stå för resekostnaden. Han kanske utför ett viktigt uppdrag för sitt arbete som kommer generera stora slantar, och en mindre tjänst för föreningen som kanske har mindre god ekonomi. Då får väl jobbet stå för resan och han sparar lite åt föreningen. Det är väl ändå mer rätt än att fiffla tillbaka ena resebokningen och sedan behålla pengarna själv?
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 22:18:55 följande:

Det är väl klart han fuskar när han köper två biljetter när han bara behöver en, och sen tar pengarna själv?

Tycker du det är oklart på nåt sätt?
  • FiusDius

Blir så trött! Det är ju sådana här idioter som förstör för alla andra i samhället. Ökar småkostnader för företag som gör att de i slutändan höjer priset för alla. Eller blir tvugna att sätta lås på precis allt... så förbannat tråkigt med sådana omoraliska människor

Anonym (Madde) skrev 2017-01-13 23:34:58 följande:
    Det är väl klart att det är fusk att han stoppar ner X tusen kronor i sin egen ficka, som egentligen skulle vara ersättning för resekostnaden. Det är väl nästan lika självklart som att solen är gul.

Beroende på vad han har för olika uppdrag så får han väl välja vem som bör stå för resekostnaden. Han kanske utför ett viktigt uppdrag för sitt arbete som kommer generera stora slantar, och en mindre tjänst för föreningen som kanske har mindre god ekonomi. Då får väl jobbet stå för resan och han sparar lite åt föreningen. Det är väl ändå mer rätt än att fiffla tillbaka ena resebokningen och sedan behålla pengarna själv?
    fast om han hade valt tvärtom att bara ta betalt av föreningen och låta jobbet få en gratis resa hade det varit fel eller?
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo