• Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 17:45:38 följande:
    han har fortfarande haft kostnaden, vad som händer efter det kan inte göra det ogjort.

ja det är väl upp till honom hur han vill göra, han kanske får till det också. Var fick du tre dagar ifrån?
    Vad är det du inte fattar? Han har haft en kostnad, men vill ha betalt för tre. 

Varför ska han ha betalt för mer än han betalt?
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 18:01:26 följande:
    men nu är det ju inte aktuellt vad jag skulle kunna tänka ut eller vilken begåvningsnivå jag ligger på, eftersom inte jag är i den situationen att jag ska ordna resor för de här ändamålen. Man skulle kunna vara mer än normalbegåvad och ändå inte komma på alla tänkbara lösningar om man väljer att inte lägga ner tid och energi på att tänka ut den mest smarta fördelningen.

Hur vet du vilka dagar han ska göra vilket uppdrag?

Även om det skulle gå till på det sättet kronologiskt så är föreningsaktiviteterna lika beroende av att han tar sig till orten ifråga, annars skulle de aldrig kunna äga rum. Det är lika stor anledning för att just föreningen ska betala ditresan som att arbetsgivaren ska göra det.
    TS har skrivit att arbetet sker först och föreningsaktiviteten efteråt. Krävs inte ens normalbegåvning för att läsa ts inlägg.

Tre dagar är den tid det tar att få pengar tillbaka till kontot om man betalat med kort.
  • Anonym (är det förskingring?)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-16 19:37:19 följande:
    Han köper en biljett, lämnar in den och får tillbaka pengarna från jobbet

Han köper en till biljett och lämnar in den och får pengar av föreningen

Han avbokar den första biljetten och får pengarna tillbaka som han behåller.

Du försvarar att han ska få betalt 3 gånger för 1 resa? Intressant.
    nej jag försvarar det inte, men hur kan det bli förskingring?
    har försökt läsa på om just förskingring och jag tycker inte att det verkar som att man kan tillämpa det här. Men jag är ingen jurist
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-16 19:49:18 följande:
    Vad är det du inte fattar? Han har haft en kostnad, men vill ha betalt för tre. 

Varför ska han ha betalt för mer än han betalt?
    kanske för att båda vill betala resan och de har räknat med den kostnaden
    sen kan man ju tycka att han inte förtjänar pengarna men man kan även tycka att varken arbetsgivaren eller föreningen ska tjäna på det

Anonym (Milla) skrev 2017-01-16 21:08:08 följande:
    TS har skrivit att arbetet sker först och föreningsaktiviteten efteråt. Krävs inte ens normalbegåvning för att läsa ts inlägg.

Tre dagar är den tid det tar att få pengar tillbaka till kontot om man betalat med kort.
    ja du har rätt nu såg jag det jag med. Men det spelar ändå ingen roll som jag skrev förut, båda är beroende av att ditresan betalas
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-17 10:29:29 följande:
    kanske för att båda vill betala resan och de har räknat med den kostnaden
    sen kan man ju tycka att han inte förtjänar pengarna men man kan även tycka att varken arbetsgivaren eller föreningen ska tjäna på det
    Varför skulle någon vilja betala en resa som inte blivit av? Naturligtvis vill varken föreningen eller företaget betala för biljetter som inte använts. 
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-17 10:22:16 följande:
    nej jag försvarar det inte, men hur kan det bli förskingring?
    har försökt läsa på om just förskingring och jag tycker inte att det verkar som att man kan tillämpa det här. Men jag är ingen jurist
    Vet du vad förskingring betyder?

Förskingring kallas det brott som begås när en person som fått annans egendom i sin besittning med skyldighet att utge[förtydliga] eller redovisa egendomen tillägnar sig den eller på annat sätt åsidosätter vad personen har att iaktta för att kunna fullgöra sin redovisningsskyldighet.

• Anonym (Ekonomen)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-17 10:46:22 följande:
    ja du har rätt nu såg jag det jag med. Men det spelar ändå ingen roll som jag skrev förut, båda är beroende av att ditresan betalas
    Fel. Föreningen är inte beroende av att resan dit betalas, eftersom TS redan befinner sig där.
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 16:15:15 följande:
    Varför skulle någon vilja betala en resa som inte blivit av? Naturligtvis vill varken föreningen eller företaget betala för biljetter som inte använts. 
    Du vet inte vad dom vill. Men om man nu ska ge sig på att gissa så kan man ju gissa att ingen av dom vill betala resan
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 16:17:42 följande:
    Vet du vad förskingring betyder?

Förskingring kallas det brott som begås när en person som fått annans egendom i sin besittning med skyldighet att utge[förtydliga] eller redovisa egendomen tillägnar sig den eller på annat sätt åsidosätter vad personen har att iaktta för att kunna fullgöra sin redovisningsskyldighet.
    Ja det är den informationen som jag också har hittat. Men i det här fallet har medlemmen inget uppdrag eller skyldighet att redovisa. Vad jag kan förstå så är det bara den som har hand om ekonomin i föreningen som har möjligheten att förskingra
    Anonym (Ekonomen) skrev 2017-01-21 16:18:55 följande:
    Fel. Föreningen är inte beroende av att resan dit betalas, eftersom TS redan befinner sig där.
    Ja de betalade kanske ditresan
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-24 01:43:13 följande:
    Ja det är den informationen som jag också har hittat. Men i det här fallet har medlemmen inget uppdrag eller skyldighet att redovisa. Vad jag kan förstå så är det bara den som har hand om ekonomin i föreningen som har möjligheten att förskingra
    Faktarestistent var ordet.

Medlemmen REDOVISAR sitt utlägg för att få ersättning för de pengar personen har lagt ut. Om en redovisar kostnader man inte haft så förskingrar en.

Förväntar mig inte att du ska förstå den här gången heller och undrar varför jag lägger tid på att förklara för en person som inte tar in information.
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-24 07:45:13 följande:
    Faktarestistent var ordet.

Medlemmen REDOVISAR sitt utlägg för att få ersättning för de pengar personen har lagt ut. Om en redovisar kostnader man inte haft så förskingrar en.

Förväntar mig inte att du ska förstå den här gången heller och undrar varför jag lägger tid på att förklara för en person som inte tar in information.
    fast jag tror att redovisning i lagtexten har att göra med bokföring och såna saker, eller kanske en skattedeklaration. 

Men även om man kan se uppvisande av ett kvitto som en redovisning, som skrevs tidigare av anonym ekonom så handlar ju förskingring om när man är skyldig att redovisa, det finns ingen sådan skyldighet här, han kan ju välja att låta bli att visa något kvitto utan att för den skull bli skyldig till förskingring.
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo